آوري

معنی کلمه آوري در لغت نامه دهخدا

( آوری ) آوری. [ وَ ] ( ص نسبی ) موقن. مؤمن. معتقد. صاحب یقین. گرویده :
کسی کو بمحشر بود آوری
ندارد بکس کینه و داوری.ابوشکور. || یقین و درست. ( صحاح الفرس ). || ( ق ) بی خلاف. بالقطع :
مردمان هموار دانند، آوری
کز نهان من تو خود آگه تری ( کذا ).رودکی.یکی گفت ما را بخوالیگری
بباید بر شاه رفت ، آوری
وزآن پس یکی چاره ای ساختن
ز هر گونه اندیشه انداختن
مگر زین دو تن را که ریزند خون
یکی را توان آوریدن برون.فردوسی.
آوری. [ وَ ] ( حامص ) در استخوان آوری ، بارآوری ، بخت آوری ، بیخ آوری ، تناوری ، جان آوری ، خارآوری ، خطآوری ، دل آوری ، دنبه آوری ، دین آوری ، ریش آوری ، زبان آوری ، زورآوری ، سروآوری ، سودآوری ، شتاب آوری ، کین آوری ، گندآوری ونظائر آن به معنی آوردن و آوریدن باشد :
میان را ببستی بکین آوری
بایران نکردی کسی سروری.فردوسی.یکی سرو فرمود کشتن بدست
بدین آوری راه پیشین ببست.فردوسی.
اوری. [ اَ را ] ( ع ن تف ) نعت تفضیلی است از وری. آتش افروخته تر. و در این شاهد ترکیب کنایی است یعنی کسی که مهمان بیشتر بخانه او فرود می آید :
اعز الوری جاراً و احماهم حمی
و اوراهم زنداً و ابسطهم یداً.( از تاریخ بیهق ).
اوری. ( اِ ) نوعی مازو را نامند. ( گل گلاب ). گونه ای از بلوط و نام اوری رادر درفک و جواهردشت رامسر بدان دهند. گوری ( رامسر )،اورو ( شفارود )، پاچه مازو ( لاهیجان )، ترش مازو ( گرگان ) و پالط ( ارسباران ). این درخت در ارتفاعات 1800گزی زرین گل تا 2400 گزی کلاردشت هست. رجوع به بلوط شود.
اوری. ( اِخ ) ایالت ( = کانتون ) با مساحت 1075 کیلومتر مربع و جمعیت 28556 تن از کشور سویس. کرسی آن آلتدورف. قسمت آلپی آن یخچالهای طبیعی و مراتع دارد. رود ویس در آن سرچشمه میگیرد و دره اش جنگلی و چمن زار است. وقایع افسانه تل در اینجا روی داده. در 1291م. اوری و شویتس و اونتروالدن اتحادیه ای تشکیل دادند که هسته مرکزی کشور سویس شد. ( دایرةالمعارف فارسی ).

معنی کلمه آوري در فرهنگ معین

( آوری ) (وَ ) ۱ - (ص نسب . ) باورمند، معتقد. ۲ - یقین ، درست . ۳ - ( اِ. ) ایمان ، باور.

معنی کلمه آوري در فرهنگ عمید

( آوری ) صاحب یقین، باایمان، معتقد، گرویده: کسی کاو به محشر بُوَد آوری / ندارد به کس کینه و داوری (ابوشکور: شاعران بی دیوان: ۱۰۶ ).

معنی کلمه آوري در فرهنگ فارسی

( آوری ) ۱ - در بعضی کلمات مرکب معنی دارندگی و صاحبیت دهد : بخت آوری پرند آوری جاناوری .
( اسم ) درختی از تیر. راش ها که در جنگلهای شمالی ایران وجود دارد و مخصوص ارتفاعات زیاد است گوری اورو پاچه مازو ترش مازو پالط .
ایالت با مساحت ۱٠۷۵ کیلومتر مربع

معنی کلمه آوري در دانشنامه عمومی

آوری (کمون). آوری ( به فرانسوی: Aureil ) یک کمون در فرانسه است که در canton of Limoges - Panazol واقع شده است. آوری ۱۰٫۱۷ کیلومتر مربع مساحت دارد.
۳۹°۰۰′۴۳″ شمالی ۴۶°۵۶′۲۸″ شرقی / ۳۹٫۰۱۱۹۴°شمالی ۴۶٫۹۴۱۱۱°شرقی / 39. 01194; 46. 94111
اوری یا اویری ( Uri ) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی شهرستان خداآفرین واقع شده است.
بر اساس سرشماری ۱۳۸۵، جمعیت روستا ۱۲۰ نفر در ۲۷ خانوار بود . یک آمارگیری اخیر جمعیت را ۹۲ نفر در ۲۴ خانوار اعلام کرده است. . این کاهش جمعیتی، هر چند نه چندان زیاد، نیز قابل تامل است، چرا که دیگر روستاهای ارسباران در بازه زمانی مشابه روندی رشد یابنده داشته اند.
اوری (اوری). اوری شهری در شهرستان اوری در استان باله در بورکینافاسوی جنوبی است و جمعیت آن ۳۹۰۸ نفر است.
اوری (داغستان). آوری ( به لاتین: Uri ) یک منطقهٔ مسکونی در روسیه است که در شهرستان لاکسکی واقع شده است.
اوری (دهانه). اوری یک دهانه برخوردی در ماه است.
اوری (رومانی). شهر اوری ( به رومانیایی: Avrig ) در شهرستان سیبیو در کشور رومانی واقع شده است. جمعیت این شهر ۱۶٬۲۱۵ نفر است.
اوری (ساردینیا). آوری ( به ایتالیایی: Uri ) یک کومونه در ایتالیا است که در استان ساساری واقع شده است. آوری ۵۶٫۷ کیلومتر مربع مساحت و ۳٬۰۴۰ نفر جمعیت دارد و ۱۵۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
اوری (گیاه). اوری ( نام علمی: Quercus macrocarpa ) نام یک گونه از سرده بلوط است.
اوری (مجارستان). اوری ( به مجاری: Úri ) یک منطقهٔ مسکونی در مجارستان است که در ناحیه نادی کاتا واقع شده است.
اوری (کونیگسلوتر). آوری ( به آلمانی: Uhry ) یک منطقهٔ مسکونی در آلمان است که در کونیگسلوتر واقع شده است. اوری ۳۰۰ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه آوري در دانشنامه آزاد فارسی

اوری (Uri)
کانتونیدر سوئیس، بر ساحل جنوب شرقی دریاچۀ لوسرن، با ۱,۰۷۵ کیلومتر مربع مساحت و ۱۴۴هزار نفر جمعیت (۲۰۰۳). مرکز آن شهر آلتدورفاست. رود اصلی آن رویسنام دارد. در ۱۲۹۱م تأسیس شد و به همراه اشویتسو نیدوالدن، یکی از سه کانتون اصلی کنفدراسیون سوئیسبود. جنگل داری و گردشگری از صنایع اصلی آن است. دامپروری، زنبورداری، و تولید پنیر در این کانتون روستایی رواج دارد، اما بیش از نیمی از آن جنگل و یا برای کشاورزی نامساعد است. جمعیت اوری عمدتاً آلمانی زبان و کاتولیک اند.

معنی کلمه آوري در ویکی واژه

آوری
متعقد، مؤمن. باور، باورمند. ایمان.
بطور قطع. یقین، درست.

جملاتی از کاربرد کلمه آوري

"در هيچ يک از کتب فلسفي از نوشته‎هاي ابو علي سينا گرفته تا صدر المتأ‎لهين شيرازي با چنين حقيقتي برنميخوريد. آنان از اين سر که روشنگر واقعيت افعال است محروم مانده‎اند. در کتابهاي کلامي هم اين مطلب يافت نمي‎شود. دريافت اين اصل از آن کساني است که ملکوتشان به مقام ولايت امام زمان ارواحنا فداه اتصال يافته است و آن حضرت آنها را بر اين حقيقت واقف نموده‎اند و تنبه داده‎اند و اکنون پس از پنج واسطه براي شما مطرح مي‎گردد. براي آن که اندکي با اين واقعيت آشنا شويد يکي از افعالتان را در نظر آوريد: شما جرعه‎اي آب مينوشيد."
ابن خلكان در كتاب «و فيات الاعيان» جلد 3، صفحه ي 313، در بيان حالات سید رضی مي گويد: «... مردم در اينكه چه كسي مجموعه ي (خطبه ها، نامه ها و كلمات قصار) نهج البلاغه را گردآوري كرده اختلاف كرده اند آيا سيد مرتضي اين كار را كرده و يا برادرش سید رضی؟ و گفته شده «نهج البلاغه» سخنان علی بن ابی‌طالب نيست بلكه ساخته و پرداخته ي همان كسي است كه آن را جمع آوری كرده و به علی بن ابی‌طالب نسبت داده است و خدا به حقيقت امر داناتر است (و الله اعلم).