آب پخشان
معنی کلمه آب پخشان در فرهنگ عمید

آب پخشان

معنی کلمه آب پخشان در فرهنگ عمید

( آب پخشان ) کوه ها و بلندی هایی که آبریز رودی را از آبریز رودهای دیگر جدا می کنند.

معنی کلمه آب پخشان در فرهنگ فارسی

( آب پخشان ) ( اسم ) محل تقسیم آب پنگان داغلان

معنی کلمه آب پخشان در دانشنامه عمومی

آب پخشان (پردازش تصویر). آب پخشان ( به انگلیسی: ( Watershed ( image processing ) در مطالعه پردازش تصویر، یک تبدیل تعریف شده بر تصاویر سیاه سفید است. این نام به صورت استعاری به یک حوضه آبریز زمین شناسی یا تقسیم زهکشی که حوضه های زهکشی مجاور را جدا می کند، اشاره دارد. تبدیل آب پخشان یا کار روی نقشه توپوگرافی تصویر عمل می کند، ارتفاع آن را با روشنایی هر نقطه نشان می دهد و خطوطی را که در امتداد تپه ها قرار دارند پیدا می کند.
در زمین شناسی، آب پخشان شکافی است که حوضه های آبریز مجاور را جدا می کند. تعاریف فنی مختلفی از یک آب پخشان وجود دارد. در نمودارها، ممکن است خطوط آب پخشان بر گره ها، لبه ها یا خطوط ترکیبی بر گره ها و لبه ها تعریف شوند. آب پخشان ها ممکن است در دامنه پیوسته تعریف شوند. الگوریتمهای بسیار مختلفی برای محاسبه آب پخشان ها وجود دارد. الگوریتم آب پخشان در پردازش تصویر عمدتاً برای اهداف بخش بندی استفاده می شود.
در سال ۱۹۷۹ میلادی S. Beucher و C. Lantuejoul ایده این روش را مطرح کردند. ایده اصلی برپایه قرار دادن منبع آب در هر مینیموم موضعی است که نهایتاً منجر به آبرسانی به کل حوضه آبریز از جانب منبع شده و موانعی و سدهایی را در هنگامی که آب منابع مختلف به هم می رسد ایجاد خواهد کرد. مجموعه ای از این موانع تشکیل حوضه آب پخش را خواهد داد.
به طور شهودی، سقوط یک قطره آب در حال سقوط بر روی جریان کمکی توپوگرافی به سمت نزدیک ترین مینیمم است. نزدیک ترین مینیمم، مینیممی است که در انتهای مسیر شدیدترین نزول قرار دارد. از لحاظ توپوگرافی، این امر در صورتی رخ می دهد که نقطه در حوضه آبریز حداقل باشد. تعاریف قبلی این شرط را تأیید نمی کند.
به طور شهودی، آب پخشان جداسازی ناحیه مینیمم از جایی که یک قطره آب می تواند به سمت حداقل مقادیر مجزا جریان یابد. فرمولاسیون ایده شهودی در برای تعریف یک آب پخشان از نمودار مبتنی بر لبه ارائه شده است.
S. Beucher و F. Meyer یک پیاده سازی الگوریتمی بین پیکسل با روش آب پخشان معرفی کردند. این روش به شرح زیر است:
• روی هر مینیمم با یک برچسب متمایز برچسب بزنید. مجموعه S را با گره های برچسب خورده مقدار اولیه دهید.
• گره x را با حداقل ارتفاع از مجموعه S استخراج کنید و به صورت {F ( x ) = min{F ( y ) |y ∈ S است. برچسب x را به هرگره برچسب نخورده y مجاور x نسبت دهید و y را در S قرار دهید.
معنی کلمه آب پخشان در فرهنگ فارسی
معنی کلمه آب پخشان در دانشنامه عمومی
معنی کلمه آب پخشان در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه آب پخشان

معنی کلمه آب پخشان در ویکی واژه

آب‌ پخشان
(ساختمان): سازه‌ای برای تقسیم آب رودخانه‌ها و کانال‌های آبیاری.
(جغرافیا): بلندی‌هایی که آبریز یک رود را از آبریز رود دیگر جدا میکند.
(قدیم): جایی که آب رودخانه یا نهر در آن به چند شاخه تقسیم میشود.

جملاتی از کاربرد کلمه آب پخشان

خط الرأس یا میان‌آب یا آب پخشان به خط اصلی یا بلندترین یال واسط دو قله گفته می‌شود. خط‌الرأس محل برخورد دو دامنه در بالاست که محل تقسیم آب باران است. خط الرأس یک چین خطی فرضی است و بالاترین نقاط یک چین را به‌هم وصل می‌کند. خط الرأس (میان‌آب) همیشه رأس مشخصی ندارد. امکان دارد به‌صورت گنبدی یا هموار و به صورت یک دشت باشد. گاهی خط الرأس و لولای چین به صورت خط واحدی هستند و در پاره‌ای موارد این دو خط با یکدیگر متفاوت‌اند.
آب پخشان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ممسنی در استان فارس ایران است.