تلسکوپ بازتابی

تلسکوپ بازتابی

معنی کلمه تلسکوپ بازتابی در فرهنگستان زبان و ادب

{reflecting telescope, reflector telescope} [نجوم رصدی و آشکارسازها] تلسکوپی که در آن از یک آینۀ بزرگ کوژ برای جمع آوری نور اجرام نجومی استفاده میشود

معنی کلمه تلسکوپ بازتابی در دانشنامه عمومی

یک تلسکوپ بازتابی نوعی از تلسکوپ است که با داشتن یک یا چند آینه خمیده به عنوان شیئی، نور را متمرکز و و در کانون خود تصویر حقیقی تولید می کند. این نوع تلسکوپ در سدهٔ هفدهم به عنوان جایگزینی بر تلسکوپ شکستی اختراع شد. تلسکوپ های شکستی به خاطر داشتن ابیراهی رنگی مشکلات زیادی به وجود می آوردند. اگرچه تلسکوپ بازتابی ابیراهی های دیگری دارد، اما این اجازه را می دهد که تلسکوپ هایی با قطر شیئی بالا ساخته شوند ( در تلسکوپ انعکاسی عدسی شیئی وجود ندارد ) . تقریباً تمام تلکسوپ های بزرگ در اخترشناسی از نوع انعکاسی هستند و تلسکوپ های انعکاسی نیز انواع زیادی دارند. نام دیگر آن تلسکوپ نیوتونی است و مخترع آن آیزاک نیوتن بود

معنی کلمه تلسکوپ بازتابی در دانشنامه آزاد فارسی

تِلِسْکوپ بازتابی (reflecting telescope)
در اخترشناسی، تلسکوپی که در آن نور به کمک آینه ای کاو (مقعر) گرد آوری، و کانونی می شود. تلسکوپ کاسِگْرِن و تلسکوپ نیوتونی نمونه هایی از تلسکوپ بازتابی اند.

معنی کلمه تلسکوپ بازتابی در ویکی واژه

تلسکوپی که در آن از یک آینۀ بزرگ کوژ برای جمع‌آوری نور اجرام نجومی استفاده میشود.

جملاتی از کاربرد کلمه تلسکوپ بازتابی

کپلر اولین کسی بود که با بیان اینکه خورشید در مرکز قرار دارد و بقیه سیاره‌ها به دور آن می‌چرخند مدل تقریباً کاملی را ارائه کرد. با این وجود کپلر نتوانست برای قوانینی که ارائه نمود نظریه‌ای تهیه کند. در نهایت ایزاک نیوتن با ارائه مکانیک سماوی و قانون گرانش حرکت سیاره‌ها را توصیف کرد. نیوتن مخترع تلسکوپ بازتابی است.
نیوتن نخستین تلسکوپ بازتابی کاربردی را ساخت و نظریه پیشرفته‌ای از نور مبنی بر مشاهده تجزیه نور سفید در منشور به طیف‌های مرئی، ایجاد کرد. بررسی‌های او در مورد نور در کتاب مؤثرش اپتیکس جمع‌آوری و در سال ۱۷۰۴ منتشر شد. او همچنین قانون تجربی سرد شدن را فرمول بندی کرد، نخستین محاسبه نظری سرعت صوت را انجام داد و مفهوم سیال نیوتنی را تعریف کرد. او به‌عنوان یک ریاضی‌دان نیز در مطالعه سری توانی، تعمیم دادن بسط دوجمله‌ای به توان‌های غیر عدد صحیح و ایجاد کردن روشی برای تقریب زدن ریشه‌های یک تابع نقشی قابل توجه در پیشبرد ریاضی ایفا کرد.