جلوخان

معنی کلمه جلوخان در لغت نامه دهخدا

جلوخان. [ ج ِ ل َ ] ( اِ مرکب ) زمین مسطحی که پیش در خانه ای باشد. ( فرهنگ نظام ). پیشگاه خانه و میدانگاه جلو در خانه. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه جلوخان در فرهنگ معین

(جُ یا جِ لُ ) [ تر - فا. ] (اِ. ) پیشگاه خانه .

معنی کلمه جلوخان در فرهنگ عمید

پیشگاه خانه، میدان جلو منزل و عمارت.

معنی کلمه جلوخان در فرهنگ فارسی

پیشگاه خانه، میدان جلومنزل وعمارت
( اسم ) پیشگاه خانه میدانی که در مقابل عمارت و منزل واقع باشد.

معنی کلمه جلوخان در فرهنگستان زبان و ادب

{curbside} [حمل ونقل هوایی] مسیر پیاده رو برای ورود به پایانۀ مسافری و خروج از آن در بخش زمینی

معنی کلمه جلوخان در دانشنامه آزاد فارسی

جُلوخان
محوطۀ باز و طراحی شدۀ جلو سردر، به ویژه در بناهای مهم دینی و عمومی. بخشی از دستگاه ورودی است که آمادگی لازم برای ورود به بنا را فراهم می آورد. جلوخان مساجد، به نشانۀ تطهیر، دارای حوض است.

معنی کلمه جلوخان در ویکی واژه

پیشگاه خانه.

جملاتی از کاربرد کلمه جلوخان

همه در جلوخان کاخ بهار بدن منتظر تا بیاید نگار
آب‌انبار مسجد جامع یکی از آب‌انبارهای قدیمی و بزرگ قزوین است که در اواخر سدهٔ یازدهم هجری توسط علی خان نامی از امرای لشکری دوران شاه سلیمان صفوی ساخته شده‌است. این آب‌انبار در خیابان سپه، قدیمی‌ترین خیابان ایران، در جلوخان مسجد جامع کبیر سر کوچه واقع شده‌است و دارای کتیبه‌ای است از سنگ مرمر و به خط نستعلیق که تاریخ ۱۰۹۳ ه‍.ق روی آن ذکر شده‌است. در تعمیرات بعدی بنا، سنگ‌های کتیبه آن پس و پیش کار گذاشته شده و برخی از سنگ‌های آن شکسته و از میان رفته است. یکی از دو گوشوار طرفین سردر آب‌انبار از بین رفته و از تزیینات متعارف نیز نشانی نیست.
در چند سال اخیر بازسازی فضای بیرونی آرامگاه مورد توجه قرار گرفته است. در همین راستا بازآفرینی جلوخان با پیگیری‌های شهرداری و شورای پنجم شهر مشهد و پس از امضای تفاهم‌نامهٔ مشترکی از سوی شهردار سابق مشهد، رئیس شورای شهر مشهد و مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ آغاز شد. پروژهٔ جلوخان، بازپیرایی فضای حریم آرامگاه فردوسی است که مورد غفلت واقع شده بود. فاز سوم جلوخان در ۱۹ تیرماه ۱۳۹۹ توسط محمدرضا کلایی شهردار مشهد افتتاح شد.
بر جلوخان دو مناره مرتفع دیده می‌شود که در زمان محمد شاه قاجار و پس از او ساخته شده‌اند و از بلندترین مناره‌های مساجد ایران به‌شمار می‌روند. سه حیاط و ساختمان‌های اطراف شمای کلی آرامگاه را تشکیل می‌دهند. هر یک از حیاط‌ها یک حوض و تعدادی درخت دارد.