تنکیر

معنی کلمه تنکیر در لغت نامه دهخدا

تنکیر. [ ت َ ] ( ع مص ) از حال بگردانیدن. ( زوزنی ). دیگرگون کردن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ).از حال نیک گردانیدن بسوی حال بد. ( آنندراج ). || ناشناسا گردانیدن. ( ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ) ( دهار ) ( آنندراج ). ناشناس ساختن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || نکره گردانیدن اسم را. ( زوزنی ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). علامت تنکیر در زبان فارسی یایی است که به آخر اسم درآورند مانند این مصراع از سعدی :
رباخواری از نردبانی فتاد.
که با افزایش یا در آخر رباخوار و نردبان ، نکره شدند واین عمل را تنکیر گویند. رجوع به یاء نکره ( ذیل «ی » ) شود.

معنی کلمه تنکیر در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) مجهول کردن ، ناشناس ساختن .

معنی کلمه تنکیر در فرهنگ عمید

۱. (ادبی ) نکره ساختن اسم.
۲. [قدیمی] مجهول و ناشناس کردن، به حالت مجهول و ناشناس در آوردن.

معنی کلمه تنکیر در ویکی واژه

(ادبی): نکره بودن، یا نکره کردن. مجهول کردن، ناشناس ساختن. حرف‌تنکیر، حرف‌نکره. تعریف و تنکیر، در بعضی زبان‌ها نشانه خاصی دارد. «رضاقلی‌خان‌هدایت»

جملاتی از کاربرد کلمه تنکیر

قافیه: ایطای جلی دریای تنکیر
دولت هیتلر معماری را در مقیاس عظیمی مورد حمایت قرار داد. آلبرت اشپر[و ۶۶] که در تفسیر کلاسیک‌گرای هیتلر از فرهنگ آلمانی نقش مهمی داشت، به ریاست برنامه ساخت و سازی که قرار بود در برلین انجام شود، منصوب شد. علی‌رغم تهدید چندی از کشورها به تحریم، آلمان از بازی‌های المپیک ۱۹۳۶ میزبانی کرد. هم در بازی‌های المپیک زمستانی ۱۹۳۶ در گارمیش-پارتنکیرشن[و ۶۷] و هم در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۳۶ برلین، هیتلر شخصاً مسابقات را افتتاح و در مراسم‌هایی که برگزار شد هم شرکت کرد.
وَ تَرَکَهُمْ فِی ظُلُماتٍ لا یُبْصِرُونَ. پس ذکر تاریکی کرد که آن عدم نور است و طمس نور بکلی، و جمع تنکیر ظلمات و وصف آن کرد بظلمتی خالصه که هیچ شبح آن را نبیند، و ترک بمعنی طرح و حلی است، و ترک یک مفعول میخواهد پس صیرورت در او تضمیر کرد و او را جاری مجرای افعال قلوب گردانید و فرمود وَ تَرَکَهُمْ فِی ظُلُماتٍ هم چنان که شاعر گفته:
التنکیرچن ۶٫۴۴ کیلومترمربع مساحت دارد ۲۹۷ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
قوله: اذا دعاکم لما یحییکم احق ان ترضوه. و جاء التنکیر عن النبی فیمن ذکر مع غیره بلفظ التثنیة، و هو انّ رجلا قام بین یدیه فقال: من اطاع اللَّه و رسوله فقد رشد و من عصاهما فقد غوی، فقال بئس خطیب القوم انت، هلّا قلت و من عصی اللَّه و رسوله فقد غوی، وَ أَنْتُمْ تَسْمَعُونَ یعنی امره و نهیه، و قیل القرآن و مواعظه.
وی در مسابقات قهرمانی تکواندو قهرمانی جهان ۲۰۰۳ که در گارمیش-پارتنکیرشن آلمان برگزار شد، مدال طلای وزن زیر ۵۹ کیلوگرم را بدست آورد و نماینده کشورش یونان، در دو دوره المپیک (۲۰۰۰ و ۲۰۰۴) بود. آتاناسوپولو در طول دوران ورزشی خود به عنوان عضوی از تیم تکواندوی اِی اس واینوریس آتنائیکوس، در آتن زادگاه خود، تحت سرمربیگری و هدایتگری آپوستولوس یاکوواکیس، آموزش دید.
شیء عام است خاصه با تنکیر تو از او هیچ چیز باز مگیر
الَّذِی کَذَّبَ رسل اللَّه «وَ تَوَلَّی» اعرض عن الایمان استدلّ المرجئة بهذه الآیة علی ما یزعمون انّه لا یدخل النّار الّا کافر مکذّب معرض عن الایمان. و لیس فیه دلیل لانّ هذه نار خصّ الکافرون بها و للنّار درکات. هذا معنی کلام الزّجاج و تنکیر النّار فی الآیة دلیل علی صحّة هذا التأویل: وَ سَیُجَنَّبُهَا الْأَتْقَی یعنی: التّقی کالأشقی بمعنی الشّقی:
قوله: قالَ نَکِّرُوا لَها عَرْشَها، التنکیر التغییر الی حال ینکرها صاحبها اذا رآها، و المعنی اظهروه لها لتنکّر موضعه عندی فننظر أ تهتدی بان تعلم انّ هذا لا یقدر علیه الّا اللَّه فتؤمن ام لا تتنبّه لذلک. و قال وهب و محمد بن کعب و غیرهما من اهل الکتاب: خافت الجنّ ان یتزوّجها سلیمان فتفشی الیه اسرار الجنّ فلا ینفکّون من تسخیر سلیمان و ذریته من بعده فارادوا ان یزهدوه فیها فاساؤا الثناء علیها.