تقنین

معنی کلمه تقنین در لغت نامه دهخدا

تقنین. [ ت َ ] ( ع مص ) در تداول فارسی امروز، قانون گزاردن. وضع قانون کردن. ( فرهنگ فارسی معین ). رجوع به ماده بعد و قانون شود.

معنی کلمه تقنین در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) قانون گذاشتن .

معنی کلمه تقنین در فرهنگ عمید

۱. قانون وضع کردن، قانون گذاردن.
۲. قانون گذاری.

معنی کلمه تقنین در فرهنگ فارسی

قانون وضع کردن، قانون گذاری، قانون گذاری
۱ - ( مصدر ) وضع قانون کردن قانون گزاردن . ۲ - ( اسم ) قانونگذاری . جمع : تقنینات .

معنی کلمه تقنین در ویکی واژه

قانون گذاشتن.

جملاتی از کاربرد کلمه تقنین

تبارک از عباراتش تعالی ز استعاراتش زهی شایسته تبیانش خهی بایسته تقنینش
در خصوص رابطه ولی امر و شورا، وی معتقد بود مجلس شورای مقننه، نه «وکیل» و «عصاره ملت» که صرفاً بازوی تقنینی ولی امر است و لاجرم تابعی از مصلحت و اراده اوست. به نظر مؤمن، «راه بهتر با اصول شرعی آن است که گروهی اسلام‌شناس زبر دست و فقیه عالم مقام، مسئول تدوین… احکام فراگیر اسلام باشند و از طرح و تصویب این احکام در مجلس شورای اسلامی که اکثریت نمایندگانش در این مرتبه از شناخت احکام نیستند، خودداری شود تا حدود الهی تحت تأثیر افکار ناآشنایان به موازین شرعی قرار نگیرند.»
مهمترین وظایف این کمیته عبارت از تعیین اولویت‌های تقنینی، بررسی اسناد تقنینی، ارائه مشوره در بارۀ طرح‌های قوانین قبل از توشیح رئیس‌جمهور می‌باشد.
احمدشاه رمضان در انتخابات مجلس افغانستان که در سال ۱۳۹۷ برگزار شده بود با کسب ۱۱٫۲۳۸ رأی از حوزه ولایت بلخ در جایگاه دوم قرار بگیرد و به دوره هفدهم مجلس نمایندگان افغانستان، راه یابد. احمدشاه رمضان در انتخابات هیئت اداری مجلس نمایندگان که در تاریخ ۱۱ سرطان/تیر ۱۳۹۸ برگزار شد، توانست با کسب ۱۱۹ رای به عنوان معاون دوم رئیس مجلس نمایندگان برای سال اول دوره هفدهم تقنینی انتخاب شود.
مطابق فرمان شماره (۹۴) مورخ ۲۷/۵/۱۳۹۵ مقام عالی ریاست‌جمهوری به‌منظور اصلاح و تقویت نظام عدلی و قضایی مبتنی بر حاکمیت قانون، رعایت حقوق بشر و دسترسی به عدالت؛ اصلاح قوانین و سایر اسناد تقنینی در راستای اهداف دولت جمهوری اسلامی افغانستان و مبارزه مؤثر، قاطع و همه‌جانبه علیه انواع فساد اداری، تحت ریاست رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان ایجاد گردیده‌است.