تخت خواب

معنی کلمه تخت خواب در ویکی واژه

تخت چوبی یا فلزی که روی آن می‌خوابند. ؛~ تاشو تخت خوابی که بتوان سطح و پایة آن را روی یکدیگر جمع کرد و از آن به عنوان مبل استفاده کرد.

جملاتی از کاربرد کلمه تخت خواب

در ۱۹۰۶ پورتر فیلمی به نام «رؤیای دیوسیرتی که خوراک خرگوش خورده» را ساخت و در آن از حقه‌های سینمایی نظیر خارج شدن کفش‌ها از اتاق، ناپدید شدن اثاثیه و پرواز تخت خواب در آسمان استفاده کرد و به این ترتیب اولین آمریکایی بود که از این حقه‌ها استفاده می‌کرد.
در سال ۱۹۴۵ دچار سکته مغزی گردید که باعث معلولیت او شد. وی آخرین روزهای زندگی خود را در خانه‌ای ساده و روی مبلی که با قالیچه پوشانده شده بود، گذراند که به عنوان تخت خوابش استفاده می‌شد. تنها زیور اتاق پرچم ترکیه بود که به دیوار آویزان شده بود. او اغلب بندر را تماشا می‌کرد و بررسی می‌کرد که آیا کشتی حامل پرچم ترکیه وارد بندر شده‌است یا خیر. وقتی می‌دید به اسکله می‌رفت تا پرچم را از نزدیک تماشا کند.
باشندگان این فرهنگ یکجانشین بودند. قرارگاه‌های آنان دربرگیرندهٔ ده تا چهل خانهٔ بزرگ می‌شده‌است که این خانه‌ها فرورفته در درون زمین بودند. درون خانه‌ها تخت خواب‌های چوبی‌ای بوده که در کنار دیوارها جای داشته‌اند. ظروف سفالی یافت‌شده گواهی‌است بر یکجانشینی ایشان چه که سفال با زندگی کوچ‌نشینی همخوانی ندارد. همچنین آتشدان‌ها و قفسه‌هایی برای نگهداری توشه داشته‌آند. آنان از جنگ‌افزار و ابزار فلزی هم بهره می‌بردند.
تخت خوابم تخته تابوت موتی نیست بل زنده از حلوا نباشم مرده خوار قم نیم
در جریان جنگ جهانی اول، سختی‌های پدید آمده در آلمان از جمله کمبود غذا، با وجود تمکن مالی، خانواده اشپر را نیز متأثر کرد؛ به وجهی که گاهی از شدت گرسنگی وادار به خوردن «بیسکوئیت‌هایی به سختی سنگ» می‌شد. اشپر گاهی، در همبستگی با سربازان خط مقدم، شب‌ها را در کنار تخت خواب خود، بر روی زمین سفت می‌خوابید. در اثر این شرایط، خانواده تابستان سال ۱۹۱۸ به خانه‌ای تابستانی با زمین‌هایی برای پرورش محصولات کشاورزی در حومه هایدلبرگ به دور مناطق جنگی نقل مکان کرد.
شام خوردیم و تخت خوابیدیم می قوی بود سخت خوابیدیم
در این زمان، خدمه به‌طور کامل شیفت‌های خوابی برنامه‌ریزی شده را رها کرده بودند. لوول ۳۲ و نیم ساعت پس از پرتاب به تخت خواب رفت (با ۳ و نیم ساعت تأخیر). اندکی بعد، آندرس نیز با مصرف یک قرص خواب به لوول پیوست.
همچنین ترجیحا اندازه تخت و نحوه چیدمان آن باید به گونه ای باشد که تخت در مرکز دیوار قرار بگیرد و حدودا 1 متر با دیوارهای کناری فاصله داشته باشد. در این حالت دسترسی به تخت خواب از دو طرف به آسانی امکان پذیر است.
بیامد ورا دید در تخت خواب که از سیم بود و هم از زر ناب