( بخت آزمایی ) بخت آزمایی. [ ب َ زْ / زِ ] ( حامص مرکب ) بخت آزمائی. آزمودن بخت. ( آنندراج ). امتحان بخت. امتحان و آزمایش بخت و اقبال کسی. ( ناظم الاطباء ). اقبال و طالع خویش به آزمون درآوردن : که برخیز و بخت آزمایی بکن هلاک چنان اژدهایی بکن.نظامی. || لاتار آزمایش بخت با بلیت یا وسایل دیگر امثال چرخ و صفحات گردان و غیره و رجوع به لاتار و لاتاری شود. - بلیت بخت آزمایی ؛ قطعات کاغذ با نشانها و علایم و بهای خاص که نمودار شرکت خریداری کننده آن در قرعه کشی وبخت آزمایی عمومی دستگاه معینی است. - بنگاه بخت آزمایی ؛ سازمانی که بر بخت آزمایی عمومی یعنی بر آزمودن گروه شرکت کنندگان در عمل نظارت و آن را تحت اداره خود دارد و به قید قرعه با انجام دادن تشریفات خاص به برندگان جوایزی دهد.
معنی کلمه بخت آزمایی در فرهنگ عمید
( بخت آزمایی ) ۱. آزمایش بخت و اقبال، لاتار. ۲. آزمودن بخت و اقبال خود با خریدن برگه ها و یا کالاهایی که ممکن است شمارۀ بعضی از آن ها بَرنده بشود.
معنی کلمه بخت آزمایی در فرهنگ فارسی
( بخت آزمایی ) امتحان بخت ژزمایش طالع بوسیل. خرید بلیطهایی که بعضی از آنها برنده است لاتاری .
معنی کلمه بخت آزمایی در دانشنامه عمومی
بخت آزمایی (فیلم). «بخت آزمایی» ( انگلیسی: Lottery ( film ) ) یک فیلم است که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد.
معنی کلمه بخت آزمایی در دانشنامه آزاد فارسی
بخت آزمایی. بَخْت آزْمایی (lottery) نوعی بازی بخت و اقبال که در آن بلیت های فروخته شده ممکن است جوایزی را برای خریداران به ارمغان آوردند. بخت آزمایی های دولتی شیوۀ مؤثری برای کسب درآمد و مصرف آن در امور خیریه یا نیازهای عمومی جامعه است. در ایران، به موجب قانون و موازین شرعی هرگونه بخت آزمایی مبتنی بر قمار، ممنوع است، ولی به موجب فتاوی علمای دینی، انجام نوع خاصی از قرعه کشی با موازین شرعی بلامانع اعلام شده است. سازمان بهزیستی، اوراق ارمغان بهزیستی را منتشر می کرد و برای برندگان جایزه های خاصی را در نظر می گرفت و درآمد حاصله را صرف امور خیریه و رسیدگی به امور نیازمندان می کرد.
معنی کلمه بخت آزمایی در دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] بخت آزمایی. بخت آزمایی نوعی تجارت و دادوستد است. عنوان یاد شده از عناوین جدید است که در بخش مسائل مستحدثه از آن بحث شده است. معامله بخت آزمایی به صورتهای ذیل، امکان پذیر است: ۱. گروهی از مردم به انگیزۀ دستیابی به مالی معین، مبلغی مشخّص را در قبال برگه ای (بلیط بخت آزمایی) که شرکت یا مؤسسه ای عرضه می کند، می پردازند. شرکت متعهّد می شود که میان خریداران اوراق، قرعه کشی کند. قرعه به نام هر فردی که اصابت کرد مبلغ تعیین شده به عنوان جایزه به وی پرداخت می گردد. متداول دادوستد بخت آزمایی این نوع است. ۲. دادن پول به انگیزۀ برنده شدن در قرعه کشی بدون خرید و فروش برگه. برگه تنها به عنوان سند و وثیقه برای اثبات مشارکت به شخص داده می شود. ۳. عرضه برگه ها به عنوان جمع آوری اعانه و کمک به امور خیریه مانند ساختن بیمارستان و دادن جایزه به گیرندگان اوراق به طور رایگان به منظور تشویق در مشارکت مردمی. ۴. دادن پول به عنوان قرض؛ بدین معنا که شخص، مبلغ پرداختی در قبال اوراق را به شرکت قرض می دهد و شرکت متعهّد می گردد علاوه بر بازپرداخت مبلغ دریافتی، با انجام دادن قرعه کشی در صورت اصابت قرعه به نام او مبلغی را به عنوان جایزه به وی بپردازد. ۵. پول پرداختی از سوی شرکت کنندگان، عنوان رهن و گرو گذاری را در میان آنان دارد با این انگیزه که فرد برنده با قرعه کشی مالک پول گردد. در این فرض پیش از قرعه کشی، کسی مالک همه یا بعض اموال گرو گذاشته شده- غیر از مال خود که به گرو گذارده- نیست و برگه ها تنها وثیقه و سند برای اثبات مشارکت در مسابقه است. احکام فقهی بخت آزمایی خرید و فروش اوراق بخت آزمایی از آن جهت که ارزش مالی ندارند بدون انگیزه، کاری سفیهانه به شمار می رود و باطل است. ← موارد حرمت خرید اوراق بخت آزمایی ۱. ↑ لغت نامه دهخدا۲. ↑ ترمینولوژی حقوق ج ۲، ص ۸۱۷۳. ↑ توضیح المسائل مراجع ج ۲ ، ص ۶۵۴ م ۲۸۶۷۴. ↑ کلمة التقوی ج ۴، ص ۴۷۹- ۴۸۱۵. ↑ تحریر الوسیلة ج ۲، ص ۶۱۹- ۶۲۰. ...
جملاتی از کاربرد کلمه بخت آزمایی
در آن مجمع پی بخت آزمایی همی کردند رایان خود نمایی
حالیا، زین بخت بی سامان برآشفتن چه سود؟ هم از اول کردمی بخت آزمایی کاشکی!
گر رسم روزی به تو نوآشنایی ها کنم هر چه باید خواهم و بخت آزمایی ها کنم
با تمایل شاه و وزیر اعظمش به سَمت انگلستان، ناصرالدین شاه برای بار سوم در دوازدهم شعبان ۱۳۰۶ ه.ق عازم اروپا شد. دولت انگلستان که به علت مشکلات داخلی نتوانسته بود در سفر قبلی به خوبی از شاه ایران پذیرایی کند در این سفر جبران مافات کرد و ناصرالدین شاه را مورد توجه قرار داد. شاه از کشورهای روسیه، لهستان، آلمان، هلند، بلژیک و انگلستان دیدن کرد. در آخر سفر هم «میرزا ملکم خان» توانست با تقدیم هدایایی به شاه و همراهان امتیاز بخت آزمایی را از ایران گرفته و آن را به مبلغ چهل هزار لیره انگلیسی به یک مؤسسه انگلیسی در ایران بفروشد. اعطای این امتیاز مورد مخالفت برخی از رجال ایران و علمای مذهبی قرار گرفت و شاه هم پس از ورود به ایران این امتیاز را لغو کرد.
چو جوزی بشکنی بخت آزمایی نبینی هیچ مغز آنجا چرایی
ایا شه سواران بیایید هین بیایید و بخت آزمایید هین
رهت سنگی ندارد ای شرر وجد رهایی کن پر افشانده را بسم الله بخت آزماییکن