اخطاریه

معنی کلمه اخطاریه در فرهنگ معین

(اِ رِ یِّ ) [ ع . ] (اِمر. ) نامه ای که از طرف دادگاه برای شخص یا اشخاصی فرستاده می شود، و در آن مطلب مورد نظر را برای شخص یادآور می شوند.

معنی کلمه اخطاریه در فرهنگ عمید

ورقه ای که به وسیلۀ آن مطلبی را از راه قانونی به کسی یادآوری می کنند، یادبرگ.

معنی کلمه اخطاریه در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - برگه ای که بر آن اخطار برای کسی نوشته اند نوشته ای که بوسیل. آن مطلبی را بکسی یا کسانی یاد آوری میکنند ابغیه . ۲ - نامه ای رسمی است که از طریق دادگاهها بشخص یا اشخاصی ابغ می شود و در آن نامه اجرای امری را می خواهند .

معنی کلمه اخطاریه در ویکی واژه

(حقوق): نوشته‌ای رسمی که برای یادآوری مطلبی قانونی یا اطلاع دادن تاریخ رسیدگی به دعوا، برای کسی فرستاده می‌شود.
نامه‌ای که از طرف دادگاه برای شخص یا اشخاصی فرستاده می‌شود، و در آن مطلب مورد نظر را برای شخص یادآور می‌شوند.
هشدار نامه

جملاتی از کاربرد کلمه اخطاریه

یک اخطاریه هواشناسی به‌طور کلی به هشدار صادر شده توسط یک سازمان هواشناسی برای هشدار دادن به شهروندان از نزدیک شدن به آب و هوای خطرناک اشاره می‌کند. از سوی دیگر، اخطاریه هواشناسی، به‌طور معمول به هشداری گفته می‌شود که نشان می‌دهد شرایط مناسب برای توسعه الگوهای آب و هوایی خطرناک است، گرچه شرایط آب و هوایی خطرناک در حال حاضر وجود ندارد.
در پی موج بارش که از ۲۰ دی‌ماه ۱۳۹۸ ه‍.ش وارد استان سیستان و بلوچستان شد. ادارهٔ کل هواشناسی سیستان و بلوچستان روز چهارشنبه اخطاریهٔ جوی صادر کرد و نسبت به وقوع بارش‌های شدید و خیلی شدید در استان هشدار دارد. مردم بسیاری از مناطق جنوبی استان همچون زرآباد، قصرقند، دشتیاری، سرباز، کنارک، نیکشهر، خاش چابهار و غیره در بارش‌های سنگین باران و برف خسارت دیده‌اند. بیشترین خسارت به روستاها وارد شده‌است. به دلیل شدت سیل برخی مردم به بالای درختان پناه بردند.
مطابق ماده ۱۴۰ قانون آیین دادرسی کیفری: «هرگاه متهمی که التزام یا وثیقه داده در موقعی که حضور او لازم بوده، بدون عذر موجه حاضر نشود، وجه‌التزام به دستور رئیس حوزهٔ قضایی از متهم اخذ و وثیقه ضبط خواهد شد. اگر شخصی از متهم کفالت نموده یا برای او وثیقه بسپرد و متهم در موقعی که حضور او لازم است، حاضر نشود، به کفیل یا وثیقه‌گذار اخطار می‌شود ظرف ۲۰ روز متهم را تسلیم کند. در صورت عدم تسلیم و ابلاغ واقعی اخطاریه، به دستور رئیس حوزهٔ قضایی وجه‌الکفاله اخذ و وثیقه ضبط خواهد شد.»