آهای

معنی کلمه آهای در لغت نامه دهخدا

( آهای ) آهای. ( صوت ) در تداول عامّه ، حرف ندا و گاه علامت تحذیر است.

معنی کلمه آهای در فرهنگ معین

( آهای ) (شب جم . ) (عا. ) ۱ - حرف ندا، آی . ۲ - علامت تحذیراست :مراقب باش ، برحذر باش .

معنی کلمه آهای در فرهنگ فارسی

( آهای ) ۱ - حرف ندا آی : آهای حسن . ۲ - علامت تحذیر است مراقب باش . بر حذر باش .

معنی کلمه آهای در ویکی واژه

(گفتگو): برای ندا و هشدار بکار میرود. آهای! کسی خانه نیست؟
(عامیانه): حرف ندا؛ آی.
علامت تحذیر است: مراقب باش، برحذر باش.

جملاتی از کاربرد کلمه آهای

در این دوران همچنان تحولات حیاتی ادامه یافته‌است. از تحولات حاصل در باکتری‌ها گروه‌هایی به وجود آمدند. برخی از این گروه‌ها که از جنس پروتئین بودند، که بیشتر آن‌ها فتوسنتز‌کننده بودند و احتمالاً شبیه جلبکهای امروزی بودند. برخی از این جلبک‌ها که تنفس‌کننده بودند، احتمالاً ظاهری شبیه پروتوزوآهای امروزی داشته‌اند. از تحولات این پروتوزوآها در طی ۱۵۰ میلیون سال، موجودات ساده پرسلولی به وجود آمدند. آن‌ها مجموعه‌ای از چند یاخته ساده بودند که کار و فرایند در آن‌ها متمایز شده بود. بیشتر این موجودات مانند مرجانهای امروزی بودند. از تحولات آن‌ها موجودات دریایی که دارای پوشش خارجی مثل صدف بودند به وجود آمد. بدین ترتیب زمینه تحولات شدید آبزی برای دوران بعد پی‌ریزی شد.
او بیشتر در سبک‌های ریتم اند بلوز، سول، گاسپل و پاپ فعالیت کرده است و مشهورترین ترانه‌اش، «آهای دخترک تنها» نام دارد که در دسامبر ۱۹۶۹ میلادی منتشر شد و در «۱۰۰ آهنگ داغ بیلبورد» آمریکا به رتبهٔ ۲ و در «جدول تک‌آهنگ‌های بریتانیا» به رتبه ۴ دست یافت.
سرود مشهور مخالفان «آهای بشار برو گورت را گم کن» به او نسبت داده شده است.
دریغا بازگشتی به هرات دریغا، چرا که زندگی در جز هرات گوارا نیست. آهای شبهای وصال! امید که به بارشی پی در پی سیراب گردی و ای روزهای گذشته، درود فراوان از من بر تو باد.
«آهای فرشته» عنوان دوازدهمین و آخرین تک‌آهنگ منتشر شده توسط گروه هوی متال دیو است که همراه با آلبوم گرگ‌ها را محبوس کن در ۱۹۸۷ منتشر شد.