آفتابه لگن

آفتابه لگن

معنی کلمه آفتابه لگن در لغت نامه دهخدا

( آفتابه لگن ) آفتابه لگن. [ ب َ / ب ِ ل َ گ َ ] ( اِ مرکب ) ابریق و لگنی فلزین برای شستن دست و دهان پیش و بعد از طعام.

معنی کلمه آفتابه لگن در فرهنگ معین

( آفتابه لگن ) ( ~. لَ گَ ) (اِمر. ) آفتابه و لگن برای شستن دست و دهان قبل و بعد از غذا.

معنی کلمه آفتابه لگن در فرهنگ عمید

( آفتابه لگن ) آفتابه و لگن که از فلزی مانند برنج یا مس ساخته می شود و گاه در سر سفره برای شستن دست ودهن می آوردند.

معنی کلمه آفتابه لگن در فرهنگ فارسی

( آفتابه لگن ) ( اسم ) آفتابه و لگن فلزین برای شستن دست و دهان پیش از طعام خوردن و پس از آن
ابریق

معنی کلمه آفتابه لگن در دانشنامه عمومی

آفتابه لگن. آفتابه لگن ( آفتابه و لگن ) وسیله ای بوده که برای شستشوی دست و دهان قبل و بعد از خوردن غذا، کاربرد داشته است.
در دوره قاجار نوکران آفتابه و لگن را همراه حوله سر سفره می آوردند و اشخاص قبل و بعد از غذا دست و دهان خود را می شستند. انواع مسی و برنجی و تزئینی آن برحسب توان مالی صاحب خانه ساخته می شد. از آفتابه برای شستن و از لگن برای جمع آوری آب زاید استفاده می شود. ضرب المثل معروف «آفتابه لگن هفت دست، شام و نهار هیچی» کنایه به وجود و اهمیت حواشی بیش از متن اشاره دارد.

معنی کلمه آفتابه لگن در ویکی واژه

آفتابه‌لگن
نوعی آفتابه با لگنی فلزی که برای شستن دست و دهان بعد از صرف غذا بکار می‌رفت. آفتابه لگن آورده میشد و صابون و حوله. «اسلامی‌ندوشن»
آفتابه لگن برای شستن دست و دهان قبل و بعد از غذا.

جملاتی از کاربرد کلمه آفتابه لگن

بالجمله چون بنیان ارتباط ارواح محکم است، از خلل ارکان عدم اختلاط اشباحم کلالی نیست. از آنجا که قربت روحانی عذرخواه فرقت جسمانی است. از حرمان صوری ضروریم ملالی نه؛ آنچنان در دل من رفته که جان در بدنی. کاش هر چه زودتر سر پنجه تقدیر نقاب گشای جمال جمیل و حس بی بدیل شاهد وصل آمده تا عروس ملاقات را اعتناق میسر و محبوبه صحبت خالی از اغیار در محفل خاص و جمله اختصاص زیب دوش و بر آید. خالی نبودن عریضه را به تدارک یک دست آفتابه لگن که تازه تصرف و به زعم اهالی این سامان از صنف تکلف است، زحمت افزای خاطر مسعود آمده انشاء الله به ضبط آن اشاره و همواره به صدور تعلیقه جات و رجوع خدمات زخم دل جراحت رسیدگان، زخمه هجران را چاره خواهید فرمود.
در دوره قاجار نوکران آفتابه و لگن را همراه حوله سر سفره می‌آوردند و اشخاص قبل و بعد از غذا دست و دهان خود را می‌شستند. انواع مسی و برنجی و تزئینی آن برحسب توان مالی صاحب خانه ساخته می‌شد. از آفتابه برای شستن و از لگن برای جمع‌آوری آب زاید استفاده می‌شود. ضرب‌المثل معروف «آفتابه لگن هفت دست، شام و نهار هیچی» کنایه به وجود و اهمیت حواشی بیش از متن اشاره دارد.
آفتابه لگن (آفتابه و لگن) وسیله‌ای بوده که برای شستشوی دست و دهان قبل و بعد از خوردن غذا، کاربرد داشته‌است.