حق نشر

معنی کلمه حق نشر در فرهنگستان زبان و ادب

{copyright} [عمومی] حق انحصاری پدیدآورندۀ اثر برای بهره برداری مادی و معنوی از اثر ادبی یا هنری یا صنعتی خود

معنی کلمه حق نشر در ویکی واژه

حق انحصاری پدیدآورندۀ اثر برای بهره‏برداری مادی و معنوی از اثر ادبی یا هنری یا صنعتی خود.

جملاتی از کاربرد کلمه حق نشر

در سال ۱۹۷۶ میلادی، این سازمان به همراهِ انجمن صنعت ضبط موسیقی ایالات متحده آمریکا، دو سازمانی بودند که در نگارش و تصویب «قانون حق نشر ۱۹۷۶» نقش اساسی داشتند.
حق نشر عکس‌هایی که توسط عکاسان مگنوم گرفته می‌شود، از آن خود عکاسان است، نه نشریاتی که آن‌ها را چاپ می‌کنند.
در ژوئیه ۲۰۱۸، مدیر عامل رمدی اظهار داشت که هر دنباله دیگری برای آلن ویک به تأیید استودیو مایکروسافت به عنوان دارنده حق نشر نیاز دارد، اگرچه رمدی در غیر این صورت مالک تمام حقوق آی‌پی‌های دیگر این سری است. در ژوئیه ۲۰۱۹، رمدی به‌طور کامل حقوق آلن ویک را از مایکروسافت به دست آورد، از جمله حق امتیاز حدود ۲٫۵ میلیون یورو برای فروش قبلی این سری بازی، که به هموار کردن راه برای ساخت دنباله کمک کرد.
کتابخانهٔ لست. اف‌ام دارای بیش از ۶٬۵ میلیون آهنگ است. اعضا مجاز به فرستادن آهنگ‌های دارای حق نشر نمی‌باشند. اما آلبوم‌های تجاری توسط تیم لست. اف‌ام به کتابخانه اضافه می‌شود. آهنگ‌های معروف در زمان حاضر و آهنگ‌های هنرمندان محبوب برای گوش دادن در دسترس هستند. اما همیشه میان انتشار موسیقی و بارگذاری آن در لست. اف‌ام یک فاصلهٔ زمانی وجود دارد. این کتابخانه شامل طیف وسیعی از سبک‌های موسیقی می‌شود: کلاسیک، اپرا، موزیکال تا آهنگ‌های بسیار قدیمی یا کمیاب.
خسروی حق نشر رمان‌های سه‌گانه‌اش «اسفار کاتبان»، «رود راوی» و «ملکان عذاب» و همچنین «مبانی داستان‌نویسی» را در سال ۱۳۹۳ به نشر گمان واگذار کرد.
قاضیا هستی تو چون میزان حق نشر کن در حق من دیوان حق
مدت حفاظت از حقوق آثار معمولی در ایالات متحدهٔ آمریکا از ضابطهٔ عمومی ۷۰ سال پس از مرگ مؤلف تعیین می‌شود. اما چون دارندهٔ حق نشر آثار سفارشی معمولاً اشخاص حقوقی هستند که مرگ برایشان قابل تعریف نیست، مدت حفاظت از این آثار ۹۵ سال پس از انتشار اثر یا ۱۲۰ سال پس از خلق اثر است، هر کدام که کوتاه‌تر باشد.
پروانهٔ نرم‌افزار سندی قانونی است که روش استفاده و تکثیر نرم‌افزار را مشخص می‌کند. یک پروانهٔ نرم‌افزار معمولی به کاربر نهایی اختیاراتی می‌دهد که به موجب آن می‌تواند نرم‌افزار را به نحوی که باعث زیر پا گذاشتن حق نشر آن نشود، مورد استفاده قرار دهد.