آرمان‌شهر
معنی کلمه آرمان‌شهر در فرهنگ معین

آرمان‌شهر

معنی کلمه آرمان‌شهر در فرهنگ معین

( آرمانشهر ) (شَ ) (اِمر. ) جامعه ای خیالی و آرمانی که در آن نظام کاملی برای سعادت نوع بشر حکمفرماست واز هرگونه شر و بدی از قبیل فقر و بدبختی عاری است . و افرادش به کمال علمی و عملی رسیده و از هوی و هوس رسته اند، مدینة فاضله ، یوتوپیا.

معنی کلمه آرمان‌شهر در فرهنگستان زبان و ادب

آرمان شهر
{utopia} [آینده پژوهی و آینده نگری] تصویری خیالی و آرمانی از جامعۀ بهتر در برابر جامعه ای که هست

معنی کلمه آرمان‌شهر در دانشنامه عمومی

آرمان شهر. آرمان شهر یا یوتوپیا یا مدینهٔ فاضله ( به انگلیسی: Utopia ) برای نخستین بار توسط تامس مور در سال ۱۵۱۸ در کتابی به همان عنوان برای توصیف یک نظام سیاسی بی عیب و نقص از این واژه به کار گرفته شد، اما به تدریج دامنه کاربرد اصطلاح آرمان شهر از مباحث سیاسی اجتماعی فرارتر رفت.
پیش تر مفهوم های مشابهی از این واژه در آرای فلاسفه یونان باستان ( افلاطون و ارسطو ) عرضه شده و در فلسفهٔ اسلامی از آن به عنوان «مدینهٔ فاضله» یاد شده است.
آرمان شهرخواهی ( به انگلیسی: utopianism ) عبارت است از دلبستگی به ایجاد یا خیال پردازی دربارهٔ یک نظم اجتماعی آرمانی. از روزگار افلاطون تاکنون بسیاری از نویسندگان طرح جامعه های آرمانی ریخته اند و همچنین بسیاری از گروه های دینی و بهبودخواهان سیاسی در اروپا کوشش هایی برای برپا کردن جامعه های آرمانی کرده اند.
نقطهٔ مقابل و وارونهٔ این مفهوم، یک جامعهٔ پاد - آرمانی ( ویران شهر ) است.
اصل واژه utopia یونانی است و معنی آن «جایی که وجود ندارد» یا «ناکجاآباد» است. اتوپیا Utopia واژه ای است مرکب از OU ( او ) یونانی، به معنای «نفی»، و کلمهٔ TOPOS ( توپوس ) به معنای «مکان»؛ بنابراین utopia از نگاه لغوی به معنای «بی مکان» است.
آرمان شهر نمادی از یک واقعیت آرمانی و بدون کاستی است. همچنین می تواند نمایانگر حقیقتی دست نیافتنی باشد. از افلاطون به عنوان نخستین فیلسوف آرمان گرای اندیشهً غرب نام می برند. در واقع آرمان شهر با مفهوم ایدهٔ افلاطون هماهنگی کامل دارد. این اندیشهٔ وی را می توان در رسالهٔ جمهوری اش یافت. در رسالهٔ جمهوری، افلاطون سیاست را به عرصه های گسترده تری همچون دولت و قانون اساسی بسط می دهد. افلاطون خطوط اصلی ای که برای سازماندهی یک شهر آرمانی لازم است را به تصویر می کشد. به همین سبب است که بسیاری او را بنیان گذار این اندیشه می دانند. [ نیازمند منبع]
از نظر فلسفه یونانی روح جامعه عدل است. عدل یکی از چهار فضیلت شهر مطلوب افلاطونی است که در کنار سه فضیلت دیگر یعنی حکمت، شجاعت و خویشتن داری اهمیت دارد. عدالت در بین این چهار اهمیت بیشتری دارد. عدل حکم هارمونی در یک ارکستر را دارد. از نظر افلاطون شهر عادل همچون انسان عادل است و انسان عادل باید و می تواند بر خود حکومت کند. در چنین شهری در باطن شهر و در زوایای پنهان صلح و صفا ایجاد می شود و در آشکارا و در میان طبقات شهر هماهنگی.
آرمان شهر (فیلم ۲۰۰۳). آرمان شهر ( اسپانیایی: Utopía ) یک فیلم کمدی پُرحادثه اسپانیایی به کارگردانی ماریا ریپول است که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد.
• لئوناردو اسباراگلیا
• نایوا نیمری
• چکی کاریو
• اِما بیلاراسائو
• فله مارتینس
• اِکتور آلتریو
• خوان کارلوس بئیدو
آرمان شهر (فیلم ۲۰۱۳). «آرمان شهر» ( انگلیسی: Utopia ( 2013 film ) ) فیلمی در ژانر مستند به کارگردانی جان پیلگر است که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد.
آرمان شهر (فیلم ۲۰۱۵). آرمان شهر ( انگلیسی: Utopia ) فیلمی در ژانر درام و محصول کشور افغانستان است که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد.
این فیلم داستان زنی به نام جانان ( با بازی ملالی زکریا ) است که همسرش هشت سال پیش در جنگ دچار قطع نخاع شده و فلج است.
جانان می خواهد با لقاح مصنوعی باردار و صاحب فرزند شود. او برای این کار به اسکاتلند سفر می کند. اما سرنوشت جانان پس از اهدای اسپرم از سوی ویلیام ( یک مرد اسکاتلندی دانشجوی علوم پزشکی شاغل در کلینیک بارداری و علاقه مند به فلسفه و دین ) تغییر می کند.
این فیلم جوایز بسیاری را در جشنواره های جهانی از آن خود کرده است.
این فیلم به نیابت از سینمای افغانستان در جشنواره فیلم هایی آسیایی لندن در ۱۱ مارس ۲۰۱۷ به نمایش در آمد.
این فیلم نماینده افغانستان در هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار در بخش جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان بود.
آرمان شهر (مجموعه تلویزیونی). آرمان شهر ( به انگلیسی: Utopia ) یک مجموعه تلویزیونی ساخت کشور انگستان است که بین سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ از شبکه کانال ۴ بریتانیا پخش شد.
این سریال را دنیس کلی خلق کرده و در آن بازیگرانی مثل فیونا اوشانسی، عادل اختر و پل هیگینز بازی می کنند.
داستان این سریال دربارهٔ چند عضو یک انجمن اینترنتی طرفدار مجموعه کمیک تحت عنوان «تجربهٔ آرمان شهر» است که با هم در یک کافی شاپ قرار ملاقات می گذارند، در ابتدا همه چیز عادی پیش می رود، اما پس از مدتی این افراد پی می برند که توسط افرادی مرموز با عنوان «شبکه» تحت تعقیب می باشند و از این پس هرگز زندگیشان به حالت قبل باز نخواهد گشت…
در اکتبر ۲۰۱۵ توییتر رسمی سریال آرمان شهر اعلام کرد که فصل سوم این سریال ساخته نخواهد شد.
به تازگی سرویس استریمینگ سرویس ویدئویی آمازون اعلام کرده که قصد دارد این سریال را در آمریکا بازسازی کند.
معنی کلمه آرمان‌شهر در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه آرمان‌شهر در دانشنامه عمومی
معنی کلمه آرمان‌شهر در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه آرمان‌شهر در ویکی واژه

معنی کلمه آرمان‌شهر در دانشنامه آزاد فارسی

آرمانشهر. آرْمانْشَهر (utopia)
اصطلاحی در علوم اجتماعی و سیاسی که ترجمه واژۀ یونانی «اوتوپیا» ست و به آن مدینۀ فاضله و ناکجاآباد هم گفته اند. واژۀ «اوتوپیا» را سِر تامس مور، متفکر انگلیسی، در کتابش با عنوان اوتوپیا(۱۵۱۶) وضع کرد؛ این کلمه از واژه هایی یونانی به معنی «نه» و «مکان» مشتق شده است. اما این مفهوم مدت ها پیش از مور وجود داشته است. یک نمونۀ آن «باغ عدن» در کتاب مقدس و قرآن است، نمونه دیگر اصطلاح «مدینۀ فاضله» در آثار فارابی است، نمونۀ دیگر، جمهوریافلاطون است که در آن، افلاطون گویی فیلسوفان را به تأسیس کشوری آرمانی فرامی خواند. مور در کتاب خود جامعه ای خیالی را توصیف می کند که در آن نابرابری در ثروت و مقام که از مشخصات انگلستان عصر خاندان تودوربود، وجود نداشته باشد. امروز به هر نوع جامعۀ آرمانی و خیالی که کمال مطلوب انسان است، آرمانشهر یا اوتوپیا می گویند.
آرمانشهر (کتاب). آرْمانْشَهر (کتاب)(Utopia)
(یا: رساله در بهترین شکل حکومت) رساله ای آرمانشهری، تألیف تامس مور، به زبان لاتینی، منتشرشده در ۱۵۱۶. آرمانشهر در دو کتاب تنظیم شده است؛ در کتاب اول، مؤلف برخی حقایق وحشتناک روزگار خود را، با لحنی محتاطانه شرح داده است. در برابر جامعه ای که شرح مظالم آن می رود، نویسنده جامعه ای آرمانی را توصیف می کند که در آن پول و مالکیت فردی حذف می شود و کارگران شش ساعت بیشتر در روز کار نمی کنند تا فرصت داشته باشند روح خود را بپرورند. دولت نوعی فدراسیون دموکراتیک است که سلطانی به نام اوتوپوس بر آن حکم می راند. آرمانشهریان مخالف هرگونه ریاضت کشی قرون وسطایی اند. مؤلف در کتاب دوم خلاصه وار به همۀ عناصر آرمانشهر ترسیمی خود پرداخته است. آرمانشهر مور، که اندیشه های آن تلفیقی از الزامات عصر جدید و مضامین سنّتی بود، توفیق فراوان یافت. این اثر در ۱۵۵۱ به قلم رالف رابینسون به انگلیسی ترجمه شد.

معنی کلمه آرمان‌شهر در ویکی واژه

(فلسفه): مدینه‌فاضله.
حوزه: (آینده‌پژوهی و آینده‌نگری): تصویری خیالی و آرمانی از جامعۀ بهتر در برابر جامعه‌ای که هست.

جملاتی از کاربرد کلمه آرمان‌شهر

داستان تو در تو و فلسفی فیلم نقدهای متفاوتی را برانگیخته است. برخی منتقدین فیلم را راوی و مبلغ اصول مدرنیسم و تمدن غرب می‌دانند: «موضوع و مضمون فیلم اطلس ابر دربارهٔ نضج و اصل مدرنیسم است. از این روست که در زمان‌ها و مکان‌هایی خاص رخ می‌دهد: اقیانوس آرام و سفرهای دریایی (با اشاره به داروین) در عصر روشنگری (رنسانس)، اسکاتلند و انگلستان خانهٔ خردگرایی و نوگرایی، آمریکای آرمان‌شهر (اتوپیا) و کره جنوبی سرزمین فتح شده مدرنیسم.»
آلدوس هاکسلی (۱۹۶۳–۱۸۹۴) رمان مشهور و پادآرمان‌شهر خود به نام دنیای قشنگ نو را در ۱۹۳۲ منتشر کرد. جان کاوپر پویز در همان سال رمان یک عاشقانه از گلاستونبوری را چاپ کرد. ساموئل بکت (۱۹۸۹–۱۹۰۶) نخستین اثر مهم خود به نام مورفی را در ۱۹۳۸ منتشر کرد. در همین سال گراهام گرین (۱۹۹۱–۱۹۰۴) نخستین رمان مهم خود با عنوان صخرهٔ برایتون را به چاپ رساند. سپس جیمز جویس در ۱۹۳۹ شب‌زنده‌داری فینگن‌ها را منتشر کرد که در آن یک زبان خاص برای بیان آگاهی یک شخصیت رؤیاپرداز خلق کرده‌است. در همین سال یک مدرنیست ایرلندی دیگر به نام ویلیام باتلر ییتس درگذشت. ویستن هیو آودن (۱۹۷۳–۱۹۰۷) نیز از شاعران نوگرای بریتانیای در دههٔ ۱۹۳۰ بود.
اتو هانس آدولف گروس (زاده ۱۷ مارس ۱۸۷۷ - درگذشته ۱۳ فوریه ۱۹۲۰) یک روانکاو اتریشی بود. او که در آغاز شاگرد زیگموند فروید بود، بعدها به یک آنارشیست تبدیل شد و به جامعه آرمان‌شهر آسکونا پیوست.
آرمان‌شهر قوانین: در باب فناوری، حماقت و لذات پنهان دیوان‌سالاری، کتابی است که توسط دیوید گریبر -انسان‌شناس- در سال ۲۰۱۵ دربارهٔ چگونگی رابطهٔ مردم با و تأثیرپذیری آن‌ها از دیوان‌سالاری‌ها منتشر شده‌است. گریبر پیش از این بدهی: ۵۰۰۰ سال اول و پروژه دموکراسی را نوشت و یکی از سازمان‌دهندگان جنبش اشغال وال استریت بود. گریبر قرارداد کتاب را اواخر سال ۲۰۱۴ با انتشارات ملویل هاوس امضا کرد و آرمان‌شهر قوانین در ۲۴ فوریهٔ ۲۰۱۵ منتشر شد.
شکست در این پروژه او را برانگیخت تا با پشتیبانی جورج برنارد شاو، مجلهٔ هفتگی عصر نو را با همیاری هولبروک جکسون بخرد. به زودی این مجله را به دریافتش از محل برخورد دادوستد آرا در بارهٔ سیاست، ادبیات و هنرها تبدیل کند. هر چند بیشتر نویسندگان فابینی بودند، ولی اوراژ می‌کوشید خود را از سیاست آن‌ها دور نگاه دارد و مجله پهنهٔ گسترده‌ای از دیدگاه‌های سیاسی را بازنمایی می‌کرد. در حالی‌که اوراژ در بارهٔ نیاز به آرمان‌شهرگرایی بحث می‌کرد، مجله به سیاست پارلمانی یورشی برد.
ادبیات داستانی آخرالزمانی[الف] و پَسا-آخرالزمانی گونه‌ای از ژانرهای علمی-تخیلی، خیال‌پردازی علمی، پادآرمان‌شهر و وحشت است که در آن تمدن زمین (یا سیارۀ دیگری) نابودشده یا در حال فروپاشی است. آخرالزمان ممکن است رویدادی اقلیمی، مانند اثر گریز گلخانه‌ای؛ نجومی همچون یک رویداد برخوردی؛ مخرب، مانند هولوکاست هسته‌ای یا کاهش منابع؛ پزشکی، مانند همه‌گیری طبیعی یا دست‌ساز؛ آخرالزمان مانند روز حساب، ظهور دوم و رگناروک؛ یا خیال‌انگیزتر، مانند آخرالزمان زامبی، تصاحب هوش مصنوعی، تکینگی فناوری، تبه‌ژن‌شناسی یا حمله بیگانگان باشد.
اساس مسلک و مرام آنان این بود که بین شریعت اسلامی و فلسفه یونانی هیچ‌گونه تضاد و تعارض وجود ندارد و شخص می‌تواند شریعت اسلامی و حکمت یونانی را به‌طور متحد چراغ راه خویش سازد. هدف این گروه ترویج صلح و صفا بین مردم و رفع اختلاف فکری و مذهبی از طریق گسترش حکومت عقل و تلفیق بین فلسفه و مذهب و ایجاد یک گونه آرمان‌شهر بوده‌است.
اصطلاح «آرمان‌شهرخواهی» (اوتوپیسم) در نوشتارهای مارکسیستی کاربرد خاصی دارد. این اصطلاح با کتاب انگلس به نام سوسیالیسم علمی و سوسیالیسم آرمان‌شهری نامدار شد. مارکسیست‌ها کسانی را که با انگیزه‌های اخلاقی و بشردوستانه سوسیالیسم را سفارش می‌کنند، خیال‌پرداز (اوتوپیک) می‌خوانند و این نوع سوسیالیسم را به نام «سوسیالیسم خرده بورژوایی» رد می‌کنند. به عقیدهٔ مارکسیست‌ها، سوسیالیسم با عمل انقلابی در جامعهٔ موجود (نه با بیرون رفتن از آن به شیوهٔ بنیانگذاران آرمان‌شهرها) و تعبیر نظام آن بر حسب قانون‌های ناگزیر تاریخ دست‌یافتنی است نه با اندرزگویی. از این رو «اوتوپیسم» در ادبیات مارکسیستی برابر با خیال‌پردازی است.