بالاپوش

معنی کلمه بالاپوش در لغت نامه دهخدا

بالاپوش. ( اِ مرکب ) روپوش. آنچه بر روی چیزی افکنند تا پوشیده ماند. || پوششی که در وقت دراز کشیدن یا خفتن بر خویش افکنند و به عربی آنرا لحاف و به فارسی شادیچه و جامه ٔخواب و بالاکش گویند. ( آنندراج ). لحاف. ( ناظم الاطباء ). هرچه در وقت خواب بر رو اندازند از قبیل لحاف و غیره. ( فرهنگ نظام ). بالاافکن. روانداز. مقابل زیرافکن. مقابل زیرانداز. || جامه زبرین. لباسی که بر زبر لباسها پوشند. ( از شعوری ج 1 ص 169 ). آنچه بر روی لباس پوشند مثل لباده و پالتو. ( فرهنگ نظام ).لباس بالایی. لباس رویی. ( ناظم الاطباء ) :
زیرپوش است مرا آتش و بالاپوش آب
لاجرم گوی گریبان به حذر بازکنم.خاقانی.پوستین کهنه ای بدش بر دوش
شب نهالین و روز بالاپوش.بهایی.جامه ام کرباس بس ، کتان نباشد گو مباش
ورچه بالاپوش تابستان نباشد گو مباش.نظام قاری.و اگر از قبا و بالاپوش خلعت شفقت شود قاعده آن است که هرکس مشافهه از پادشاه شنیده باشد، عریضه بخدمت وزیر اعظم نوشته... ( تذکرة الملوک چ دبیرسیاقی ص 30 ).

معنی کلمه بالاپوش در فرهنگ معین

(اِمر. ) ۱ - پوششی که هنگام خواب بر روی خود اندازند، لحاف . ۲ - جامه ای که روی لباس های دیگر پوشند.

معنی کلمه بالاپوش در فرهنگ عمید

۱. لحاف، آنچه هنگام خوابیدن روی خود می اندازند.
۲. لباسی که روی لباس های دیگر بر تن می کنند، شنل، پالتو.

معنی کلمه بالاپوش در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - پوشش که هنگام خواب بر روی خود اندازند لحاف . ۲ - جامه ای که روی لباسهای دیگر پوشند مانند پالتو و شنل .

معنی کلمه بالاپوش در ویکی واژه

پوششی که هنگام خواب بر روی خود اندازند، لحاف.
جامه‌ای که روی لباس‌های دیگر پوشند.

جملاتی از کاربرد کلمه بالاپوش

جامه ام کرباس بس کتان نباشد گو مباش ورچه بالاپوش تابستان نباشد گو مباش
به گرما جبّه پوشیدن چه حاصل به بالاپوش کوشیدن چه حاصل
لباس مورد استفاده در آی‌کی‌دو "آی‌کی‌دوگی" نام دارد که بسیار شبیه لباس کیکوگی است که برای بسیاری از ورزش‌های رزمی مدرن امروزی استفاده می‌شود که شامل یک بالاپوش و شلوار و کمربند است.
با وجود آنکه قوانینی به جهت پشتیبانی از بی‌بالاپوشی برای زنان در کشورهای گوناگونی وضع گردیده اما هنوز زنانی که چنین می‌کنند، ممکن است در خطر اتهام عورت‌نمایی، برهم زدن نظم و آرامش و انگ هرزگی قرار گیرند. یکی از این زنان فونیکس فیلی نام داشت که به سال ۲۰۰۵ و در نیویورک به سبب بی‌بالاپوشی دستگیر و زندانی شد. از آنجا که زمان دستگیری وی، بی‌بالاپوشی در این ایالت قانونی شده بود، او را آزاد کردند و برای جبران خسارت، ۲۹٬۰۰۰ دلار به وی پرداخت شد.
دانم که برای ما نخفتی همه دوش بر صفهٔ سرد با یکی بالاپوش
از آناهیتا به‌گونه‌ای در اوستا سخن به میان آمده که گویی مجسمه‌های معبد او را توصیف کرده‌اند: «زیبا، شکوهمند، خوش‌اندام، فرهمند، کمربند بر میان بسته، دارای موزه‌هایی تا قوزک پایش با بندهای زرین، همه آراسته، درخشان و با بالاپوشی پوشیده، آراسته، پرچین و زرین، سپیدبازو، آراسته به زیورهای زیبا از جمله گوشواره‌های چهارگوش زرین و گردنبند پَنام زرین، گردن زیبا و مقدس، تاج زرین هشت‌پر بر سر، آراسته به گوهرهایی همچون ستارگان درخشان، روشنایی دارای همه گونه آسانی، آراسته به صد ستارهٔ زرین هشت‌پاره، گردونه شکل، آراسته با نوارها، زیبا، دارای پنبری برجسته، نیکو ساخته، پوشانده در جامه‌هایی ببرین.»
زیرپوش است مرا آتش و بالاپوش آب لاجرم گوی گریبان به حذر باز کنم
آتنا با تیتانی به نام پالاس جنگید و او را کشت. پوست تیتان پالاس را بالاپوش خود کرد و نام او، پالاس، را به نام خود افزود. از آن پس همهٔ ظالمان از شنیدن نام پالاس آتنا برخود می‌لرزیدند؛ چنان‌که در حماسهٔ ایلیاد، گاهی هومر او را پالاس می‌خواند. پالاس یکی از خدایان یا تیتان‌های جنگ در اساطیر و افسانه‌های یونان باستان است.
طاق بالاپوش هفتم چرخ اطلس پوش باد سقف ایوانت که کمتر هندویش کیوان اوست
«زیبا، شکوهمند، خوش‌اندام، فره‌مند، کمربند بر میان بسته، دارای موزه‌هایی که تا قوزک پایش را پوشانیده است با بندهای زرین، همه آراسته، درخشان و با بالاپوشی پوشیده. آراسته، پرچین و زرین، سپید بازو، آراسته به زیورهای زیبا از جمله گوشواره‌های ۴ گوش زرین و گردنبند پَنام زرین، گردن زیبا و مقدس، تاج زرین هشت پر بر سر، آراسته به گوهرهایی همچون ستارگان درخشان، روشنایی دارای همه گونه آسانی، آراسته به ۱۰۰ ستارهٔ زرین هشت پاره، گردونه شکل، آراسته با نوارها، زیبا، دارای پنبری برجسته، نیکو ساخته، پوشانده در جامه‌هایی ببرین."[پ ۱۲]
این کارزار به سال ۲۰۱۵ در ایسلند مورد توجه عمومی واقع شد و توسط یکی از اعضای مجلس این کشور پشتیبانی شد. وی که یک زن است، عکسی از خود در کنار یک دختر نوجوان که به سبب بی‌بالاپوشی مورد آزار واقع شده بود، منتشر کرد که در آن پستان‌هایش را به نمایش گذاشته بود.
طبق قوانین مرتبط با برهنگی و عفت عمومی در ایالات متحده آمریکا، نیویورک، هاوایی، ماین، نیوهمشایر، اوهایو و تگزاس از جمله ایالت‌هایی هستند که بی‌بالاپوشی را برای مردان و زنان به صورت واضح یا غیر واضح در ملاء عام قانونی کرده‌اند.[نیازمند منبع] از سویی دیگر، بیش‌تر ایالت‌های آمریکا، برهنگی پستان زنان در ملاء عام را چه واضح چه غیر واضح را عملی منافی عفت عمومی و در نتیجه جرم تلقی کرده‌اند. آریزونا، فلوریدا، هاوایی، ایلینوی، نیویورک، کارولینای جنوبی، یوتا، ویرجینیا و واشینگتن، تنها ایالاتی هستند که عمل شیر دادن مادران به نوزادان را «منافی عفت عمومی» قلمداد نکرده‌اند.
در کشورانگلیس، بی‌بالاپوشی الزاماً جرم نبوده‌است. در سال ۲۰۰۹، پلیس لندن به بی‌بی‌سی اعلام داشت که «حضور در ملاء عام به صورت برهنه جرم نیست».
جلایر زاده ها آبگوش خواهند یتیمان رخت و بالاپوش خواهند
گروهی از زنان مشتاق به رهبری لولا کریک جنبشی به نام «آزادی پستان» را برای جرم‌زدایی از بی‌بالاپوشی زنان به راه می‌اندازند. این فیلم که برپایه وقایع حقیقی پشتیبانی شده توسط متمم اول قانون اساسی ایالات متحده آمریکا ساخته شده، گروهی از وکلا، هنرمندان گرافیتی و هنرمندان خیابانی را نشان می‌دهد که در نیویورک در حال تظاهرات برای مقابله با سانسور جنسیتی و در پشتیبانی از تساوی جنسیتی هستند.
به دوش از برف بالاپوش خز ارباب می‌آید که لرزاند تنِ عریانِ بی‌برگ‌و‌نوایان را
بالاپوش است در حقیقت او را چون بال مگس، علاقه ی دستارش