خشکبار
معنی کلمه خشکبار در لغت نامه دهخدا

خشکبار

معنی کلمه خشکبار در لغت نامه دهخدا

خشکبار. [ خ ُ ] ( اِ مرکب ) پسته ، بادام ، قیسی خشک ، فندق ، گردو خشک ، کشمش ، سبزه ، سبزه تیزابی ، برگه هلو، برگه زردآلو و به عبارت دیگر میوه های خشک از قبیل میوه های فوق و آلو و آلوچه و آلبالو و زردآلوی خشک ، خرما، انجیر خشک و در قدیم آن را میوه خشک می گفته اند و آن غیر آجیل است ، مقابل تره بار. ( یادداشت بخط مؤلف ). خشکه بار.

معنی کلمه خشکبار در فرهنگ معین

(خُ ) (اِمر. ) میوه های خشک شده مانند توت ، آلو، زردآلو و هلو.

معنی کلمه خشکبار در فرهنگ عمید

میوه های خشک شده، مانندِ گردو، کشمش، پسته، انجیر، بادام، و توت.

معنی کلمه خشکبار در فرهنگ فارسی

(اسم ) میوه های خشک شده مانند : توت آلو زرد آلو شفتالو هلو انجیر مقابل تره بار .
پسته بادام

معنی کلمه خشکبار در دانشنامه عمومی

خشکبار یا خشکه بار یا میوه خشک به میوه های خشک شده و برخی مغز دانه ها گفته می شود. مغز دانه هایی مانند پسته، بادام، فندق، گردو خشک و میوه های خشک مانند کشمش، کشمش سبز، کشمش سبز تیزابی، برگهٔ آلو بخارا، قیسی خشک، برگه هلو، برگه زردآلو ، برگه آلو، برگه آلوچه و برگه آلبالو، خرما، انجیر خشک. خشکبار جزو آجیل حساب نمی شود. در قدیم آن را میوه خشک می گفته اند. البته امروزه میوه خشک را یکی از زیر دسته های خشکبار می دانند.
در این روش میوه ها با جریان هوای طبیعی و نور مستقیم خورشید خشک می شوند و رطوبت آنها توسط هوای گرم گرفته می شود. در این روش با توجه به دمای هوا مدت زمان خشک شدن متفاوت می باشد.
در این روش از خشک کردن میوه های برش داده شده داخل سینی قرار میگیرد سپس از طریق هوای آزاد یا قرار دادن در کوره های خشک کن اقدام به خشک کردن میوه میکنند.
خشک کردن انجمادی از طریق حذف کامل رطوبت شکل میگیرد که در این روش میوه شکل ظاهری خود را حفظ میکند.
این روش سریع ترین روش خشک کردن بوده و با استفاده از مایکروویو انجام میگیرد.
معنی کلمه خشکبار در فرهنگ معین
معنی کلمه خشکبار در فرهنگ عمید

معنی کلمه خشکبار در ویکی واژه

میوه‌های خشک شده مانند توت، آلو، زردآلو و هلو.

جملاتی از کاربرد کلمه خشکبار

آخی‌جهان قطب خشکبار آذربایجان به شمار می‌رود.
بهترین‌های خشکبار و آجیل آن‌ها هستند که در شرایط سالم عمل‌آوری شده و معمولاً به‌صورت روزانه بو داده و به فروش برسند.
آلو بُخارا یکی از انواع خشکبار است که از خشک کردن آلو به دست می‌آید و در دو رنگ زرد و سیاه هستند.
آجیل به مخلوطی از خشکبار گفته می‌شود که بنا بر سلایق و مدل‌های گوناگون، ترکیبات آن فرق می‌کند.
دههٔ آخر سده نوزدهم معرف دوران فعالیت قابل توجه ارمنی‌ها در قزوین است. در این دهه تنی چند از بازرگانان ارمنی نقش مؤثری درداد و ستدهای بازرگانی، به ویژه با روسیه، برعهده داشته‌اند. تجارتخانه‌های برادران تومانیان [تومانیانس] آرارات، برادران برخورداریان (سیمون و میکائیل خان) و برادران آرزومیان به کار صادرات خشکبار و وارد کردن پارچه و ظرف‌های چینی می‌پرداختند.
دو رودخانه بزرگ آذربایجان در این شهر به هم می‌رسند یکی رود قزل‌اوزن و دیگری رودخانه میانه‌چای است. در سمت جنوبی این شهر رشته کوه قافلانکوه و تونلهای آن و همچنین قلعه دختر و پل دختر طبیعت زیبایی را به‌وجود آورده‌است که ذهن و فکر هر بیننده‌ای را به خود مشغول می‌کند. این شهر مرکز دهستان قافلانکوه غربی است. جاده ترانزیت تهران-تبریز-اروپا از وسط این شهر عبور می‌کند.وجود سوپر مارکت های متعدد در حاشیه جاده، این شهر را به بازار خشکبار و لبنیات و سوغاتی های آذربایجان تبدیل کرده است.
آش خشکبار یکی از غذاهای محلی در استان همدان است.
متاع خشکبارش بی وفایی بود تر میوه اش ناآشنایی
معروف ترین محصولات ابرسج ؛ عسل ، نمد و گردوی آن است. اما می توان به همه فرآورده های لبنی و خشکبار و همچنین میوه زردآلو ، سیب ، گیلاس و... اشاره کرد.
تومانیان‌ها چهار برادر بودند. «هاروتیون تومانیان» دو تا سه میلیون تومان سرمایه در گردش داشت. با این سرمایه، خشکبار و ابریشم از ایران صادر و آهن وارد می‌کرد. برادران تومانیان همراه با کار بازرگانی به خرید و فروش ارزهای خارجی نیز مشغول بودند و با بانک شاهی ایران رقابت می‌کردند. آنان دو بانک در بندر انزلی و رشت داشتند که تا سال ۱۳۰۱ خورشیدی فعال بود. آنان یکی از بزرگ‌ترین موسسات اقتصادی ایران را در دوره قاجار به وجود آوردند و در مدت چهل سال طرف حساب و حوالجات دولت بودند.