ایران ویج

معنی کلمه ایران ویج در لغت نامه دهخدا

ایران ویج. ( اِخ ) ( سرزمین آریایی ) پس از متفرق شدن آریاییان ( هند و ایرانی )در بخشهای مختلف نجد ایران گروهی از آنان در محلی اقامت گزیدند که در اوستا بنام ائیرینم وئجه یعنی سرزمین و کشور تخمه آریایی نامیده شده. محققان محل آنراخوارزم و خیوه حالیه دانسته اند. ( فرهنگ فارسی معین ). رجوع به فرهنگ ایران باستان صص 185 - 285 و یسنا صص 33 - 52 و 54 و سبک شناسی ج 1 ص 3، 58، 304 شود.

معنی کلمه ایران ویج در فرهنگ فارسی

پس از متفرق شدن آریاییان ( هند و ایرانی ) در بخشهای مختلف نجد ایران گروهی از آنان در محلی اقامت گزیدند که در اوستا بنام ائیرینم وئجه یعنی سرزمین و کشور تخمه آریایی نامیده شده . محققان محل آنرا خوارزم و خیوه حالیه دانسته اند .

معنی کلمه ایران ویج در ویکی واژه

ایران‌ویج
در روایات نقل شده زرتشت از میهن خویش، یعنی ایران‌ویج افسانه‌ای پس از گذشتن از رود بزرگ داتیک (در اوستا دایتیه) به بلخ یا باختر مقر کوی ویشتاسپ آمده بود.
زادگاه زراتوشترا در نسک‌ها اریان‌ وئیجو در آنسوی شط داتیا ذکر شده است[۱]
↑ کشورهای مؤمن به آیین زرتشت در فصل اول ویدودات: اریان‌وئیجو، هاواسوغدا، مورو، نسایا، بخدش، هرویو، وایکرتا، اوروا، هرکانه، هاراخوتی، هئتومنت، رغه، چهرا، ورنا، هپت‌هندو، رنگ‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه ایران ویج

در اوستا،بخدی یا همان بلخ،از سرزمین های اصلی ایران ویج به شمار می رود.اگرچه این سرزمین در طول تاریخ بارها میان کوشانیان،ساسانیان و هپتالیان دست به دست شده است