امتناع کردن

معنی کلمه امتناع کردن در لغت نامه دهخدا

امتناع کردن. [ اِ ت ِ ک َدَ ] ( مص مرکب ) سرباز زدن. باز ایستادن : و شیرویه را بر پدر بیرون آوردند و او امتناع می کرد،گفتند اگر تو نکنی ما دیگری را بیاریم. ( فارسنامه ابن بلخی ). ایاس بن قبیصه را بفرستاد به بنی شیبان و آنرا از ایشان بازخواست ایشان امتناع کردند. ( فارسنامه ابن بلخی ). رجوع به امتناع و امتناع نمودن شود.

معنی کلمه امتناع کردن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) خودداری کردن ابائ کردن .

جملاتی از کاربرد کلمه امتناع کردن

تاریخ فرانسه در قرن ۱۸ بر اساس منابع کلاسیک گزارش می‌دهد که کاهنان رومی گله ای از «مرغ‌های مقدس» نگهداری می‌کردند که ظاهراً اراده خدایان را با تغذیه از غلاتی که به آنها داده می‌شد منعکس می‌کرد: اگر مرغ‌های مقدس آن را از صمیم قلب می‌خوردند در حالی که پای خود را می‌کوبند، آنگاه فال مطلوب بود. اما اگر از خوردن آن امتناع کردند، فال بد بود. تاریخ اشاره می‌کند که اگر به دنبال یک فال مثبت بودند، مرغ‌های مقدس ممکن است برای مدتی ابتدا تغذیه نشوند.
دودمان شیعه‌مذهب صفوی جامعه زرتشتیان که زمانی جامعه پر جنب و جوش بود را ویران کرد. صفویان طبق سیاست رسمی خود می‌خواستند همه به مذهب شیعه بپیوندند و صدها هزار زرتشتی و سایر اقلیت‌هایی که امتناع کردند را کشتند. در نتیجه، اکثر زرتشتیان راهی هند شدند و فقط حدود ۲۰ درصد جمعیت زرتشتی در ایران باقی مانده بودند که اکثر آن‌ها نیز در اواخر قرن نوزدهم مجبور به مهاجرت شدند زیرا سلسله قاجار محدودیت‌های بیشتری را بر آنها تحمیل کرد.
عمر بن عبدالعزیز به عدی بن ارطاه نوشت: از میان بکربن عبدالله و ایاس بن معاویه یک تن را به قضاوت بصره برگمار. هنگامی که عدی، نامه بدیشان نمود، آن دو از قبول منصب امتناع کردند.
مرزبان بن محمد برادرش وهسودان بن محمد را به عنوان جانشین خود تعیین کرده بود. با این حال، هنگامی که وهسودان به آذربایجان آمد، فرماندهان قلعه‌ها از تسلیم کردن قلاع خود امتناع کردند و در عوض پسر مرزبان، جستان بن مرزبان را به عنوان جانشین خود شناختند. لذا وهسودان به طارم بازگشت. جستان به عنوان حاکم در آذربایجان شناخته شد، و برادرش ابراهیم فرماندار دوین شد. به نظر می‌رسد که جستان در درجه اول به حرمسراش علاقه داشته‌است.
برخی از نمایندگان دوره یازدهم که پس از اعلام نتایج از حضور در دوره بعد جامانده بودند، در نخستین جلسه پس از انتخابات از حضور در صحن علنی مجلس امتناع کردند و این باعث به حد نصاب نرسیدن جلسه مورخ ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ شد. غیبت نمایندگان در حالی که هنوز چند ماه از عمر مجلس یازدهم باقی مانده بود باعث انتقادات زیادی از سوی چهره‌های سیاسی جناح‌های مختلف در ایران شد. ابراهیم عزیزی، نامزد راه‌یافته به دور دوم انتخابات، یکی از نمایندگان غایب این جلسه بود.
ادوارد براون می‌نویسد: دو بابی زنده مانده تحت شکنجه قرار گرفتند گرچه مجبور شدند دین و نیت خود را آشکار کنند اما از گفتن نام هر یک از هم دینان خود یا فاش کردن محل تجمعشان امتناع کردند. توداری سرسختانه آنان به هر حال بی‌فایده بود و تحقیق و بررسی شدیدی که توسط پلیس مخفی تهران آغاز شده بود منجر شد به دستگیری حدوداً چهل تن از بابیون که در خانه سلیمان خان غافلگیر شدند. پنج یا شش تن از این‌ها به انضمام بهاءالله که اکنون ادعای بیعت با اکثریت بزرگی از بابی‌ها را می‌کنند بخشیده شده اما بقیه همگی به مرگ محکوم شدند.
پس از اینکه فارمر و راجرز از شریک کردن او در تجارت خود امتناع کردند، لیبرتی در سال ۱۸۷۵ میلادی مغازه خود را به نام لیبرتی و شرکت در خیابان ریجنت، لندن افتتاح کرد. او در آنجا زیورآلات، پارچه‌ها و اشیاء هنری مختلف از خاور دور می‌فروخت.
مقامات نظامی ایران در تاریخ یکشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۰ ادعا کردند که یک فروند هواپیمای جاسوسی از نوع لاکهید مارتین آر کیو-۱۷۰ سِنتینل را در شرق ایران با کمترین خسارت ممکن تصاحب کرده[نیازمند اسناد] و اکنون آن را در اختیار دارند. همچنین در مستند پخش شده به اشتباه صحنه نشست و برخاست یکی دیگر از پهپادهای آمریکایی با نام عملیاتی نورثروپ گرومن ایکس-۴۷بی که تا آن تاریخ عملیاتی نشده بود را نمایش می‌دهند در ۵ دسامبر ۲۰۱۱، منابعی در ارتش آمریکا تأیید نمودند که هواپیمای بدون سرنشین از نوع آر کیو-۱۷۰ بوده و به علت نقص در سیستم موقعیت‌یابی ناپدید شده‌است. منابع رسمی تا زمان نمایش این هواپیما از سوی ایران از تأیید این خبر امتناع کردند.
در پایان سال ۲۰۱۲ او فتوا داد که مسیحیت در عراق قابل پذیرش نیست. وی در سال ۲۰۱۵ در مورد مسیحیان و یهودیان ساکن در سرزمین‌های اسلامی اظهار داشت: «اگر اهل کتاب (یهود و مسیحی) هستند از آنها جزیه می‌خواهیم و اگر امتناع کردند با آنها می‌جنگیم؛ یعنی کسی که مسیحی است سه انتخاب دارد: یا مسلمان شود، یا اگر خواست مسیحی بماند، جزیه بپردازد و اما اگر باز هم امتناع کردند، ما با آنها می‌جنگیم و زنانشان را می‌رباییم و کلیساهایشان را ویران می‌کنیم» وی در مورد مابقی ادیان (هندو، بودایی و…) نیز اظهارات مشابهی این نیز دارد.