ابرغول

ابرغول

معنی کلمه ابرغول در فرهنگستان زبان و ادب

{supergiant} [نجوم ] بزرگ ترین و درخشان ترین ستاره در نمودار اِچ آر که شعاع آن از 20 تا چندصد برابر خورشید و درخشندگی (luminosity ) آن تا صدهزار برابر آن است

معنی کلمه ابرغول در دانشنامه عمومی

ابرغول ها ( به انگلیسی: Supergiants ) ، دسته ای از ستارگان هستند که در بخش بالایی نمودار هرتسپرونگ راسل قرار دارند. این ستارگان در رده بندی ستارگان در ردهٔ Ia ( پرفروغ ) یا Ib ( کم فروغ ) قرار دارند. قدر تابش سنجی آنها میان ۵– و ۱۲– است. ستارگان با درخشندگی بیشتر در ردهٔ فراغول ها قرار می گیرند.

معنی کلمه ابرغول در دانشنامه آزاد فارسی

اَبَرغول (supergiant)
بزرگ ترین و درخشان ترین گونۀ ستاره ای شناخته شده، با قطری بیش از هزار برابر خورشید و قدر ظاهری۱ ای بین۰.۴ تا۱.۳ اَبَرغول ها احتمالاً به اَبَر نواخترها۲ تبدیل می شوند.

معنی کلمه ابرغول در ویکی واژه

بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین ستاره در نمودار اِچ‌آر که شعاع آن از 20 تا چندصد برابر خورشید و درخشندگی (luminosity) آن تا صدهزار برابر آن است.

جملاتی از کاربرد کلمه ابرغول

وقتی ستاره‌ای پرجرم تر از حدود ۸ برابر خورشید، ذخیرهٔ هیدروژن خود را به پایان می‌رساند، منبسط شده و به یک ابرغول سرخ تبدیل می‌شود.
قلب عقرب یک ابرغول سرخ و یکی از درخشان‌ترین ستاره‌های آسمان است.
ابرغول‌ها می‌توانند عناصری به سنگینی آهن تولید کنند.
آی‌سی ۲۱۱۸ یک سحابی بازتابی در نزدیکی ستاره ابرغول رجل‌الجبار است که در صورت فلکی شکارچی قرار دارد و فاصله‌اش تا زمین برابر ۱٬۰۰۰ سال نوری است.
تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا، با استفاده از فروسرخ، در چند قرص غباری بسیار بزرگ در نزدیک‌ترین کهکشان به کهکشان راه شیری، ابر ماژلانی بزرگ، دو ستارهٔ فراغول یا ابرابرغول غول آسا یافته‌است. این دو ستاره که آر ۶۶ و آر ۱۲۶ نام دارند، در چند قرص غباری غول آسای جداگانه که دو زایشگاه سیاره‌ای هستند و به دورشان در حال گردش اند، قرار دارند. این یافته‌ها موجب شگفتی اخترشناسان شد زیرا تا پیش از کشف آن‌ها تصور بر این بود که ستارگانی چنین بزرگ و پرجرم میزبانان خوبی برای زیست فرازمینی نیستند.
ابرغول‌ها (برخلاف غول‌ها) در درون، به حد کافی گرمند و می‌توانند کربن و اکسیژن ِ حاصل از هلیوم‌سوزی را نیز به جای سوخت مصرف و عناصر سنگین‌تری تولید کنند.