سرسره
معنی کلمه سرسره در لغت نامه دهخدا

سرسره

معنی کلمه سرسره در لغت نامه دهخدا

سرسره. [ س ُ س ُ رَ / رِ ] ( اِ مرکب ) جای بازی و لیز خوردن از برف. سراشیبی که در آن توان به سریدن به زیر رفت. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه سرسره در فرهنگ عمید

۱. نوعی وسیلۀ بازی کودکان دارای پلکان و یک سطح صاف شیب دار.
۲. جای لیز و سراشیب، جای سُر خوردن.

معنی کلمه سرسره در فرهنگ فارسی

جای لیزوسراشیب، جای سرخوردن
جای بازی و لیز خوردن از برف . سراشیبی که در آن توان به سریدن به زیر رفت .

معنی کلمه سرسره در فرهنگستان زبان و ادب

{slipway / slip way , slip , building berth, building slip, stocks} [حمل ونقل دریایی] سطح شیب داری که شیب آن به سمت آب است و از آن برای به آب اندازی شناور یا از آب کشیدن آن برای تعمیر استفاده می کنند

معنی کلمه سرسره در دانشنامه عمومی

سُرسُرِه وسیله ای است که در پارک ها ٬زمین های بازی و . . یافت می شود و ممکن است سرباز یا نیمه لوله ای یا تمام لوله ای باشد. سرسره ها معمولاً از فلز یا پلاستیک ساخته می شوند یا صاف و مستقیم هستند یا پیچ در پیچ می باشند و حول یک مرکز پیچ می خورند. بچه ها به وسیله یک پلکان نردبان مانند به بالای سرسره می رسند و از آنجا سر می خورند. زفاف
سرسره (آذربایجان). سرسره ( به لاتین: Sərsurə ) یک منطقه مسکونی در جمهوری آذربایجان است که در شهرستان اسماعیل لی واقع شده است.
معنی کلمه سرسره در فرهنگ عمید
معنی کلمه سرسره در فرهنگ فارسی
معنی کلمه سرسره در فرهنگستان زبان و ادب

جملاتی از کاربرد کلمه سرسره

از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است، می‌توان به بانی اسکاتلند، آیا لازم است مردان پیاده به منزل بروند؟، بازرس فروشگاه، روز پرداخت حقوق، جویندگان طلا، روشنایی‌های شهر، پسربچه، سیرک، ایزی استریت، سانی‌ساید، دردسر سه‌گانه، مهاجر، زندگی سگی، سمساری، دوش‌فنگ، ساعت یک صبح، ماجراجو، سرسره بازی، باند، درمان، پشت صفحه نمایش، کنت، پروفسور و کف‌صابون اشاره کرد.
ای شب پره جولان زن ای سرسره غوغاکن ای خرچسنه بنشین هنگامه تماشا کن
بنان حمال گوید: کی در تیه بنی‌اسرائیل می‌رفتم، شخصی دیدم مهول بجای آوردم کی از اهل غیبست نه از شیطان. ویرا گفتم: مرا وصیتی کن: گفت: بنان! ان کان اللّه اعطاک من سرسره سراً فکن مع ما اعطاک و ان کان اللّه لم یعطیک من سرسره سراً فکن علی الظاین من المسلمین و علیک بکتبه و حدیث رسوا اللّه .