خاور نزدیک باستان
معنی کلمه خاور نزدیک باستان در دانشنامه عمومی

خاور نزدیک باستان

معنی کلمه خاور نزدیک باستان در دانشنامه عمومی

خاور نزدیک باستان گهوارهٔ کهن ترین تمدن ها و دربرگیرندهٔ خاورمیانهٔ کنونی، میان رودان ( عراق، جنوب باختری ایران، جنوب شرقی ترکیه، شمال شرقی سوریه و کویت کنونی ) ، مصر باستان، ایران باستان ( شامل ایلام و تاریخ ایران ) ، آناتولی، سرزمین کوهستانی ارمنستان، شام، قبرس و شبه جزیره عربستان می باشد. مطالعات مربوط به این برهه در زمینه های باستان شناسی خاور نزدیک و تاریخ باستان انجام می پذیرد. در ظاهر تاریخ این جغرافیا سنتاً از هزاره چهارم ( پیش از میلاد ) و با سومریان آغاز می شود اما در واقع آثاری کشف شده در چغامیش نشان از تمدنی بسیار قدیمی تر ( ۷۰۰۰ سال ق. م ) و بسیار قدیمی تر از سومریان و اعصار برنز و آهن را دربرمی گیرد.
خاور نزدیک باستان را یکی از نقطه های رشد بشری می دانند. پیشرفت کشاورزی، قشربندی، پدیداری دولت مرکزگرا، ادیان و جنگ های سازماندهی شده، نخستین امپراتوری ها و … از اینجا آغاز شدند. همچنین این منطقه را مهد اختراع موسیقی، دریانوردی، خط، حقوق، چرخ، اخترشناسی و ریاضیات می دانند.
در طول تاریخ، مهاجرت های انسانی و جابجایی انسان ها همواره به دلیل دستیابی به شرایط بهتر برای زندگی بوده است، در دوران باستان این شرایط بهتر عبارت از آب فراوان تر و خاک حاصلخیزتر برای کشاورزی بوده است. به عنوان نمونه ای از این گونه مهاجرت ها می توان از دو کوچ بزرگ نام برد: نخست، کوچ هندیان آریایی از پیرامون کوهستان های هندوکش به سرزمین های پنجاب و پیرامون رود سند و دیگری، کوچ ایلامیان و سومریان، به سرزمین های باتلاقی تازه خشک شده خوزستان در ایران و میانرودان انجام شده است. سومریان اندیشه ایجاد تمدن را با خود تا دره نیل و مصر در آفریقا پیش بردند. از این گونه مهاجرت ها تمدنهای بزرگ یا گروه هایی از تمدنهای بزرگ برخاستند.
آسیای غربی زادگاه و پیدایشگاه بزرگ ترین و نخستین تمدنهای انسانی دوران باستان بود:
• تمدن باستانی الیپی در غرب ایران و شرق میانرودان
• تمدن باستانی ایلامیان در ایران
• تمدن باستانی سومریان در میانرودان
• تمدن باستانی هیتی ها در آناتولی
• تمدن باستانی اورارتو در ایران و آناتولی و میانرودان
• تمدن باستانی بابل در میانرودان
• تمدن باستانی آشوری در میانرودان
• تمدن باستانی ماد در ایران
• تمدن باستانی هخامنشی در ایران
کهن ترین نشانه های تمدن آسیای غربی، مربوطه به ۷۰۰۰ سال ق. م. است که در ایران و شهر چغامیش ( دزفول ) آثارش کشف شده و همچنین تمدن شهر سوخته در سیستان، تمدن ایلام در خوزستان، تمدن جیرفت در کرمان، تمدن تپه حصارِ در دامغان، تمدن تپه سیلک ( در کاشان ) ، تمدن اورارتو ( در آذربایجان ) ، تپه گیان نهاوند، تمدن کاسی ها ( در لرستان امروز ) ، و در قسمت های شمالی میانرودان، تل حلف در خاور، پیدا شده است.
معنی کلمه خاور نزدیک باستان در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه خاور نزدیک باستان

معنی کلمه خاور نزدیک باستان در ویکی واژه

خاور نزدیک باستان (جمع خاور نزدیک باستان‌ها)
#

جملاتی از کاربرد کلمه خاور نزدیک باستان

از حدود هزاره نهم قبل از میلاد، یک سیستم مبتنی بر نشانه در بخش‌های مختلف خاور نزدیک باستان مورد استفاده قرار گرفت. اینها به نشانه‌های علامت‌گذاری شده و بعداً پاکت‌های علامت‌گذاری‌شده، که اغلب مهر و موم نامیده می‌شوند، تکامل یافتند. معمولاً فرض بر این است که اینها مبنای توسعه نیا-ایلامی و همچنین نیا-میخی بوده است (با بسیاری از نشانه‌ها، حدود ۲/۳، در شوش یافت شده است). توکن‌ها پس از توسعه نیا-میخی و نیا-ایلامی در استفاده باقی ماندند.
این کتاب نام مرسوم خود را از ترجمهٔ باستانی یونانی تنخ—یعنی هفتادگانی—گرفته‌است و آنجا «لاویان» نامیده شده زیرا مطالب اصلی آن دربارهٔ برگزاری مراسم و آئین‌های مذهبی است به رهبری کاهن اعظم هارون و فرزندانش—که متعلق به طایفهٔ لاوی هستند. عنوان ربانی قدیمی کتاب، «دستورالعمل کاهنان» (تورات کوهانیم در عبری) بوده‌است. نام عبری فعلی آن ויקרא (وییقرا؛ «و او [یهوه] می‌خواند») است که به رسم نام‌گذاری آثار ادبی خاور نزدیک باستان بر اساس کلمات آغازینش خوانده می‌شود.
ادبیات حکمت گونه‌ای از ادبیات رایج در خاور نزدیک باستان بوده‌است. نوشتارهای حکمت از جمله پرشمارترین آثار ادبی در خاور نزدیک باستان هستند. در هزاره سوم پیش از دوران مشترک و اوایل هزاره دوم پیش از دوران مشترک، تعداد آثار ادبیات حکمت در مصر بیش از همه آثار دیگر است. این آثار در مورد معنا و مفهوم زندگی هستند. در بابِل تعداد چنین آثاری کمتر است.
افسانه‌های متعددی در خاور نزدیک باستان دربارهٔ نحوه به وجود آمدن هستی و بشریت رایج بوده است؛ به عنوان مثال، مصری‌ها چندین داستان آفرینش مختلف داشته‌اند. نویسندگان کتاب مقدس در تهیه داستان آدم و حوا، از افسانه‌ها، قصه‌ها و مطالب ادبی موجود در خاور نزدیک استفاده کرده‌اند. افسانه آفرینش اسرائیلی در جزئیات شباهت‌های به خصوصی با دیگر افسانه‌های آفرینش خاور نزدیک دارد؛ با این حال در جهان‌بینی و برداشت از مفاهیم «خدا» و «بشریت» تفاوت‌هایی میان آنان دیده می‌شود.
این رسم عمدتاً با یونان باستان و روم باستان مرتبط است، اگرچه در خاور نزدیک باستان نیز یافت می‌شود. در غرب اروپا، استفاده مشابهی از سکه در تدفین در مناطق ساکن سلت‌ها از فرهنگ گالو رومی، هیسپانیا و بریتانیا (استان روم) فرهنگ‌ها، و در میان ژرمن‌ها دوران باستان متأخر و دوران مسیحیت اولیه، با نمونه‌های پراکنده تا اوایل قرن بیستم وجود داشت.
یک نظریه که همچنان بحث‌برانگیز است، قحطی منطقه‌ای را در پایان دوره اکدی (و اولین دوره میانی پس از پادشاهی کهن در مصر باستان) با افزایش سریع خشکی و بارندگی ناموفق در منطقه خاور نزدیک باستان مرتبط می‌کند. توسط یک خشکسالی جهانی در مقیاس صد ساله، که گاهی به آن رخداد ۴٫۲ هزار سال پیش می‌گویند. هاروی وایس این را نشان داده است.
آوی باخنهایمر پیش از این در دانشکده فنی استرالیای غربی به تدریس زبان‌های خاور نزدیک باستان پرداخته و جایزه ویژه مؤسسه مطالعات تاریخ و جامعه ایران باستان را برای «پروژهٔ وشنا: بانک اطلاعاتی تپه‌های باستانی ایران» در سال ۱۳۹۶ دریافت نموده‌است. تخصص او در زمینه تاریخ و باستان‌شناسی هخامنشی منجر به همکاری نزدیک وی با موزه ملی ایران و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد یونسکو شده‌است.
اوتَنَپیشتی (در نسخه مرجع حماسه گیلگمش) یا اوتا-ناایشتیم (در نسخه بابلی باستان حماسه (سیپار)) که به اوتنپیشتیم (به اکدی: 𒌓𒍣) نیز معروف است، یکی از قهرمانان طوفان بین‌النهرین باستان است. این شخصیت دارای نمونه‌های پیشین زیوسودرا (سومری) و آترام-هاسیس است که بر شخصیت پسین خود نوح در خاور نزدیک باستان تاثیرگذار بوده‌اند.
آن = آنوم، همچنین به نام فهرست خدای بزرگ نیز شناخته می‌شود، طولانی‌ترین فهرست خدایان بین‌النهرینی که باقی مانده است. این فهرست، گونه‌ای از فهرست واژگان است و خدایانی را رده‌بندی می‌کند که در خاور نزدیک باستان، عمدتا در عراق امروزی، پرستیده می‌شدند. گرچه فهرست‌های خدا از دوره نخستین دودمان (بین‌النهرین) شناخته شده‌است، آن = آنوم به احتمال زیاد در اواخر دوره کاسیان نوشته شده‌است.