تعرق

معنی کلمه تعرق در لغت نامه دهخدا

تعرق. [ ت َ ع َرْ رُ ] ( ع مص ) گوشت از استخوان بازبریدن. ( تاج المصادر بیهقی ). گوشت از استخوان بریزیدن. ( زوزنی ). گوشت از استخوان باز کردن و بخوردن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). بدندان کشیدن گوشت از استخوان : ماترکت السنة لهم عظماً الا تعرقته ُ. ( از اقرب الموارد ). || منتفع شدن به چیزی. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || در سایه شتر راه رفتن و کم کم از آن منتفع شدن : تعرق فی ظل ناقتی ؛ امش فی ظلها و انتفع به قلیلاً قلیلا. ( از اقرب الموارد ). || بر زمین افکندن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || اندک آب ریختن در شراب و ممزوج کردن. || ریشه دوانیدن درخت در زمین. ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه تعرق در فرهنگ معین

(تَ عَ رُّ ) [ ع . ] (مص ل . ) عرق کردن .

معنی کلمه تعرق در فرهنگ عمید

۱. عرق کردن.
۲. (زیست شناسی ) خارج شدن رطوبت زیادی گیا هان به صورت بخار از منافذ و روزنه های برگ ها.

معنی کلمه تعرق در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱ - عرق کردن خوی کردن خوی بر افشاندن . ۲ - بیرون شدن رطوبت زیادی گیاهان بصورت بخار . ۳ - ریشه دواندن درخت در زمین . جمع : تعرقات .

معنی کلمه تعرق در فرهنگستان زبان و ادب

[زیست شناسی] ← ترادَمِش

معنی کلمه تعرق در دانشنامه آزاد فارسی

تَعَرُّق (transpiration)
تَعَرُّق
تَعَرُّق
خروج آب به صورت بخار از گیاه. بخش عمدۀ آب از طریق انتشار بخار آب از منافذ یا روزنههای برگ خارج می شود. وظیفۀ اصلی روزنه ها مبادلۀ گاز بین بافت های درونی گیاه و اتمسفر است. تعرق از سطح برگ باعث ایجاد جریان پیوسته و رو به بالای آب از درون آوند چوبی، و از ریشه به برگ می شود که جریان تعرقی نامیده می شود. جریان تعرقی باعث جایگزینی آب ازدست رفته می شود و امکان ترابری مواد معدنی جذب شده از خاک را از طریق آوند چوبی به برگ ها فراهم می آورد. این پدیده از آن رو مهم است که بسیاری از یاخته های گیاهی نیاز به مواد معدنی دارند. تخمین زده می شود که بوتۀ ذرت در یک فصل رویشی ۲۴۵ لیتر آب را از راه تعرق از دست می دهد.

معنی کلمه تعرق در ویکی واژه

عرق کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه تعرق

خنکی آب مزاحمت گرما و تعرق را در ورزش از شما دور می‌کند. یکی از مزایای شنا نسبت به ورزش‌هایی که در روی زمین انجام می‌شود این است که شخص در آب شناور شده و از جراحت‌ها و تماس‌های آسیب زا به دور است. همچنین مقاومت آب در حین شنا ۱۲ تا ۱۴ درصد بیشتر از هوا است لذا شناگر کندتر از زمین تمرین می‌کند و این باعث جلوگیری حرکات سریع ورزشی شده و فرد را محفوظ نگاه می‌دارد.
کاهش توانایی تعرق: با افزایش سن، توانایی بدن در ترشح عرق و خنک شدن کاهش می‌یابد. تعرق یکی از مکانیسم‌های اصلی بدن برای خنک شدن در شرایط گرم است. کاهش توانایی ترشح عرق می‌تواند منجر به افزایش خطر بروز افت سلامتی در شرایط حرارتی بالا شود.
اقلیم جنگل‌های بارانی حارّه‌ای با سایر زیرگروه‌های اقلیم حارّه‌ای متفاوت است زیرا به دلیل بارندگی، تنوع درختان بیشتری دارد. تعرق ناشی از وجود تعداد زیاد درختان باعث افزایش رطوبت آب و هوا می‌شود که فرایند تبخیر آب از سطح گیاهان زنده به جو است. گرما و بارش فراوان به شدت به تنوع ویژگی‌های پوشش گیاهی در اقلیم جنگل‌های بارانی حارّه‌ای کمک می‌کند. پوشش‌های گیاهی باعث ایجاد یک لایه‌بندی عمودی و اشکال مختلف رشد برای دریافت نور کافی خورشید می‌شوند که در سایر انواع اقلیم، غیرمعمول است.
با وجود تنوع بالقوه آب و هوا در رده اقلیم توندرا که این تنوع شامل تنوع در بارندگی، دماهای شدید و فصول مرطوب و خشک نسبی، این نوع اقلیم به ندرت به زیربخش‌های کوچک‌تر تقسیم‌بندی شده‌است. در اقلیم توندرا به دلیل مقدار کم فشار بخار آب در هوای سرد، بارندگی و برف معمولاً اندک است، اما به عنوان یک قاعده، مقدار بسیار کم تبخیر و تعرق بالقوه، باعث تشکیل زمین‌های نمناک و باتلاق‌ها حتی در مکان‌هایی می‌شود که بارش آن در حد بیابان‌های عرض‌های جغرافیایی پایین و میانی است. مقدار زیست‌توده بومی توندرا بیشتر از میزان بارندگی به دمای محلی بستگی دارد.
وَ الَّذِینَ کَفَرُوا لَهُمْ شَرابٌ مِنْ حَمِیمٍ ای ماء حار قد انتهی حرّه، حمیم فعیل بمعنی مفعول یقال حمّ الماء اذا اسخن و الحمیم العرق منه لسخنته، و الحمام لحرارة مائه او لانه یتعرق فیه.
عمومی‌ترین علامت پنومونی آسپیراسون بی‌حالی، تعرق شبانه و تنگی نفس است. در موارد مزمن این بیماری کم‌خونی نیز دیده می‌شود.
عوامل فرهنگی و اجتماعی : عوامل فرهنگی و اجتماعی نیز می‌توانند بر تجربه آسایش حرارتی تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، در برخی فرهنگ‌ها، زنان ممکن است مجبور باشند لباس‌هایی را بپوشند که میزان تعرق و تبخیر را کاهش دهند و در نتیجه باعث احساس گرمای بیشتر و کاهش آسایش حرارتی شود.
کاهش وزن، از بین بردن استرس، افزایش عزت نفس و خودباوری، کمک در بهتر شدن خلق و خوی و احساس بهتر، توانمند کردن عضلات و ماهیچه‌ها، بهبود خواب، کاهش فشار مفصلی در حین ورزش، عدم احساس گرمای حاصل از ورزش و دوری از تعرق، تقویت دستگاه گردش خون، جلوگیری از ابتلاء به بیماری دیابت نوع دوم و کاهش فشار خون و کلسترول خون از نتایج شنای مستمر است.
جنس لباس : جنس لباس تاثیر زیادی بر آسایش حرارتی دارد . برای مثال جنس هایی مثل پنبه ، لینن و نخ طبیعی اجازه میدهند تا هوا از طریق لباس عبور کند و بدن بتواند تعرق کند و گرما را به خارج بدن منتقل کند و باعث اسایش حرارتی میشوند و در مقابل جنس هایی مانند پلی استر و نایلون باعث کاهش آسایش حرارتی میشود.