تحریمه

معنی کلمه تحریمه در لغت نامه دهخدا

( تحریمة ) تحریمة. [ ت َ م َ ] ( ع اِ ) آنچه که موجب حرام گشتن شود. ( از کشاف اصطلاحات الفنون چ احمد جودت ص 405 ). || تکبیر اولی یعنی تکبیری که بعد نیت نماز گویند و این تکبیر ازهمه تکبیرات نماز اول میباشد و معنی اصلی این حرام گردانیدن بر خود کلام دنیا و دیگر حرکات و معاملات را. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ) ( از ناظم الاطباء ). اﷲ اکبر اول نماز بعد از نیت که نام دیگرش تکبیرةالاحرام است. ( فرهنگ نظام ). در شرع ، نام تکبیرةالاحرام است در هنگام قرائت اذان. و بدین نام خوانده شده است بجهت آنکه پاره ای از امور مباح را پیش از شروع به نماز گفتن تکبیرةالاحرام حرام میسازد و تائی که در آخر این کلمه واقع شده تاء وحدتست ، و بعضی گفته اند این تاء برای نقل کلمه از وصفیت به اسمیت باشد، و برخی گفته اند تاء مبالغه است ، همچنانکه در کلمه علامة، و قول اول روشنتر است چنانکه در بیرجندی در فصل صفت نماز گفته است. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ایضاً ) : یکی تحریمه عشا بسته و دیگری منتظر عشا نشسته. ( گلستان ). بطرف چپ محراب مسجد در وقت تحریمه متوجه می باید شد. ( انیس الطالبین بخاری ). بعد از تکبیر تحریمه فرصتی گذشت. ( انیس الطالبین بخاری ). چنانک می باید که در زمان تحریمه اکبریت حضرت حق در وجود نمازگزارنده حال شود. ( انیس الطالبین بخاری ). و رجوع به تکبیر شود.

معنی کلمه تحریمه در فرهنگ معین

(تَ مِ ) [ ع . ] (مص ل . ) تکبیری که بعد از نیت نماز گویند که با گفتن آن هر کلامی را که غیر از نماز باشد، بر خود حرام کرده باشند.

معنی کلمه تحریمه در فرهنگ عمید

تکبیری که بعد از نیت نماز می گویند و آن بر خود حرام کردن کلام یا امر دیگری است که مربوط به نماز نباشد.

معنی کلمه تحریمه در فرهنگ فارسی

( اسم )تکبیر اول نماز یعنی تکبیری که بعد از نماز گفته میشود.
آنچه که موجب حرام گشتن شود یا تکبیر اولی یعنی تکبیریکه بعد نیت نماز گویند و این تکبیر از همه تکبیرات نماز اول میباشد و معنی اصلی این حرام گردانیدن بر خود کلام دنیا و دیگر حرکات و معاملات را

معنی کلمه تحریمه در ویکی واژه

تکبیری که بعد از نیت نماز گویند که با گفتن آن هر کلامی را که غیر از نماز باشد، بر خود حرام کرده باشند.

جملاتی از کاربرد کلمه تحریمه

وی در اردیبهشت ۱۴۰۱ برای بررسی اثر تحریم‌های آمریکا بر حقوق بشر به ایران سفر کرد. گزارش وی در سپتامبر ۲۰۲۲ به سازمان ملل ارایه شد. وی طی کنفرانسی گفت که آمریکا در جریان تحریم‌های خود کنوانسیون وین و حقوق مدنی مردم ایران را نقض کرده‌است. وی که با طرفهای مختلف از دولت تا نهادهای مدنی و دیپلمات‌های خارجی مقیم ایران گفتگو کرده‌است در کنفرانس خود گفت که آمریکا بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد دلار از اموال ایران را بلوکه کرده‌است. تحریمها بر طیف وسیعی از مردم اعم از پناهجویان فقرا و بیماران اثر گذارده‌است.
بن مناشه در سال ۱۹۸۹ توسط دولت آمریکا به دلیل شکستن تحریمهای ایران دستگیر شد. بن مناشه نقش مؤثری در فروش سه هواپیمای سی -۱۳۰ لاکهید به ایران داشت. بر اساس نوشتارهای بن مناشه دولت اسرائیل به او اصرار کرد که خود را گناهکار بداند. بن مناشه بعد از این جریان تصمیم به افشاگری گرفت و با مجله‌ها و روزنامه‌های زیادی در مورد فروش سلاح به ایران مصاحبه کرد.
بهر تحریمه دست برمی داشت باز ناکرده اش همی انگاشت
«ذلِکَ» هذه کلمة لها تزداد فی القرآن یختم بها الکلام، و کذلک هذا یختم بها الکلام فی مواضع من القرآن کقوله: «ما لَهُ مِنْ نَفادٍ هذا» «وَ مَنْ یُعَظِّمْ حُرُماتِ اللَّهِ» قال ابن زید: الحرمات ها هنا البیت الحرام و البلد الحرام و المسجد الحرام و المشعر الحرام و الشهر الحرام، و الاحرام، و قیل الحرمات الحجّ و العمرة و سائر المناسک، و معنی الحرمة ما وجب القیام به و حرّم التفریط فیه «فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ» ای التعظیم خیر له، «عِنْدَ رَبِّهِ» ثواب له مدّخر. «وَ أُحِلَّتْ لَکُمُ الْأَنْعامُ» ان تأکلوها اذا ذبحتموها و هی الإبل و البقر و الغنم، «إِلَّا ما یُتْلی‌ عَلَیْکُمْ» تحریمه فی قوله: «حُرِّمَتْ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزِیرِ» الآیة. و قیل «إِلَّا ما یُتْلی‌ عَلَیْکُمْ» فی قوله: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَقْتُلُوا الصَّیْدَ وَ أَنْتُمْ حُرُمٌ». «فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثانِ» ای کونوا من عبادة الاوثان علی جانب. و «مَنْ» هاهنا لتلخیص جنس من الاجناس لا للتبعیض، و المعنی فاجتنبوا الرّجس الّذی هو وثن، و انّما سمّاها رجسا لانّها فی وجوب اجتنابها کالرّجس و لانّهم کانوا یلطخون الاصنام بدم الاضاحی و هو نظیر قوله: «إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ» و انّما اراد به خبث الاعتقاد، و قیل تقدیره اجتنبوا الاوثان الّتی هی رجس، ای هی سبب رجس، و الرّجس بمعنی الرجز و هو العذاب، «وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ» یعنی الکذب و البهتان، و قیل شهادة الزّور، روی انّ النبی (ص) قام خطیبا فقال: «یا ایّها النّاس عدلت شهادة الزّور بالشّرک باللّه»، ثمّ قرأ هذه الآیة. و قیل الزّور هاهنا الشّرک باللّه عزّ و جلّ. قال الزجاج: الآیة تدلّ علی انّهم نهوا ان یحرّموا ما حرّم اصحاب الاوثان، نحو قولهم. ما فی بطون هذه الانعام خالصة لذکورنا و محرّم علی ازواجنا، و نحو تحریمهم البحیرة و السائبة.
مثل ساغر آخر تو خرابی عقولی که چو تحریمه اول سر ارکان صلاتی
مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ طبق ستون سوم پیمان نامه جهانی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای به منظور اطمینان قدرت‌های جهانی از عدم تولید و توسعه سلاح‌های هسته‌ای توسط ایران و اطمینان ایران از حق خود برای غنی‌سازی سوخت صلح‌آمیز هسته‌ای برای اهداف غیرنظامی در سال ۲۰۰۶ (۱۳۸۵) آغاز شد. در طول مذاکرات ایالات متحده، اتحادیه اروپا و دیگر سازمان‌ها تحریمهایی را علیه ایران تحمیل کردند، که رئیس‌جمهور حسن روحانی آن را جنایت علیه بشریت عنوان کرد.
تَبْتَغِی مَرْضاتَ أَزْواجِکَ ای تبتغی بتحریمها مراد ازواجک. وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ غفر لک ما فعلت من التّحریم.
اگر نر حرام کرده است همه نرهای آن باید که حرام بود، و اگر ماده حرام کرده است همه مادهای آن حرام باید، و اگر آن حرام کرده است از ضأن و معز که رحم ایشان بر آن مشتمل است پس بچه‌های ایشان همه حرام است، که رحم بر همه مشتمل است. آن گه گفت: نَبِّئُونِی بِعِلْمٍ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ ای: فسّروا ما حرمتم بعلم ان کان لکم علم فی تحریمه، و هو قوله: إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ. میگوید: اگر شما را درین تحریم علمی است، علم آن بیارید، و بیان کنید، و اگر می‌گویید که این تحریم پدران ما حرام کرده‌اند: «وَجَدْنا عَلَیْها آباءَنا» آن پدران از که آموختند؟ و از کجا گرفتند؟ اگر گوئید که اللَّه فرمود، چنان که گفت: «وَ اللَّهُ أَمَرَنا بِها» پس حجتی بیارید که چنین است.
این هواپیما رکوردهای بسیاری را جابجا کرده، که مهم‌ترین آنها حمل محموله ای به وزن ۱۷۱۲۱۹ کیلوگرم در ارتفاع ۱۰۷۵۰ متر بوده‌است مهم‌ترین کاربری فعلی این هواپیما حمل تجهیزات نظامی چندین کشور عضو ناتو طی قراردادهای جداگانه ای با دو شرکت حمل و نقل هوایی ولگا دنیپر روسیه و خطوط هوایی آنتونوف اکراین توسط ۱۷ فروند از این هواپیماها می‌باشد. کاربر اصلی این قرارداد ارتش فرانسه است و شرکت روسی در پی تنش فزاینده روسیه و غرب بر سر بحران اکراین و نقش روسیه در سوریه؛ در واکنش به تحریمهای غرب، اعلام کرده‌است که در پایان سال ۲۰۱۸ از این قرارداد خارج خواهد شد.
روی زیبا ز من چرا پوشی؟ «این تحریمه علی‌العشاق»؟
به هنگام ارسال درخواست دولت دهم جمهوری اسلامی ایران برای عضویت کامل در سازمان همکاری‌های شانگهای به دلیل تحریمهای فصل هفتمی سازمان ملل این درخواست عملی نشد. چرا که به ابتکار روسیه قانونی مصوب شده بود که کشوری که تحت تحریمهای شورای امنیت است امکان عضویت کامل را نداشته باشد. پس از برجام و تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل این محدودیت برای ایران برداشته شد.
نه به تحریمه درآمد نه به تحلیله رود نه به تکبیره ببست و نه سلامش بگشود