تحالف

معنی کلمه تحالف در لغت نامه دهخدا

تحالف. [ ت َ ل ُ ] ( ع مص ) با هم عهد و پیمان بستن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( اقرب الموارد ) ( قطر المحیط ). || بهم [ با هم ] سوگند خوردن. ( زوزنی ). سوگند خوردن با یکدیگر. ( منتهی الارب ) ( از آنندراج ) ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه تحالف در فرهنگ معین

(تَ لُ ) [ ع . ] (مص م . ) با هم سوگند خوردن .

معنی کلمه تحالف در فرهنگ عمید

با هم سوگند خوردن و عهدوپیمان بستن.

معنی کلمه تحالف در ویکی واژه

با هم سوگند خوردن.

جملاتی از کاربرد کلمه تحالف

ائتلاف ۸ مارس (به عربی: تحالف ٨ آذار) از جناح‌های سیاسی لبنان است که در سال ۲۰۰۵ در پی گردهمایی حزب‌الله در بیروت در مخالفت با خلع سلاح حزب‌الله، حمایت از نظام سوریه و مقاومت در برابر اسرائیل به صورت جبهه متحدی از حزب‌الله، حزب امل به رهبری نبیه بری و جنبش میهنی آزاد به رهبری میشل عون تشکیل شد.
حزب اتحاد فتح (به عربی: تحالف الفتح) یکی از احزاب سیاسی عراق به‌شمار می‌رود که توسط هادی العامری در سال ۲۰۱۸ تأسیس شد. این ائتلاف از گروه‌های بسیج مردمی و مجلس اعلای اسلامی عراق و برخی احزاب سیاسی کوچک تشکیل شده‌است. هدف نخست از تأسیس این ائتلاف، شرکت در رقابت‌های انتخاباتی مجلس عراق در ماه مه ۲۰۱۸ میلادی بود. هادی العامری پس از به توافق نرسیدن با ائتلاف نصر، تصمیم به تأسیس این ائتلاف و شرکت در رقابت‌های انتخاباتی مجلس عراق در ماه مه ۲۰۱۸ میلادی گرفت.
ائتلاف ۱۴ مارس (به عربی: تحالف 14 آذار) ائتلاف احزاب سیاسی ضد سوری و احزاب مستقل در لبنان است که در سال ۲۰۰۵ شکل گرفت. این اتحاد پس از تظاهرات بزرگ بیروت در روز ۱۴ مارس سال ۲۰۰۵ شکل گرفت. این راهپیمایی به دعوت گروه‌های مختلفِ مخالف با حضور نظامی سوریه در لبنان و یک ماه پس از ترور رفیق حریری نخست‌وزیر سابق این کشور برگزار شد. ریاست این گروه را سعد حریری فرزند رفیق حریری، سمیر جعجع، رئیس نیروهای لبنانی و ولید جنبلاط بر عهده دارند. در انتخابات پارلمانی ماه مه سال ۲۰۰۵ میلادی این گروه اکثریت کرسی‌های مجلس را به دست گرفت. شکل گیری این گروه منجر به خروج نیروهای سوری از لبنان پس از ۲۹ سال و اتحاد جریان‌های اهل تسنن، دروزی‌ها و احزاب مسیحی شد.
ما یَوَدُّ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ قومی از مسلمانان انصار با جهودان صحبت داشتند و نشست و خاست و تحالف میان ایشان رفته بود و حلیف یکدیگر شده از عهد جاهلیت باز، و این مسلمانان انصار حلفاء خود را گفتند از آن جهودان، که ایمان آرید به قرآن، و مصطفی ع را استوار گیرید که بهروزی و فلاح شما در این است.
قومی گفتند مقتسمین از قسمت است و قومی گفتند از قسم است یعنی: تحالفوا و تقاسموا علی معاداة النبی (ص)، و جمهور مفسران بر آنند که از قسمتست و خلافست که ایشان که‌اند. مقاتل گفت مشرکان قریش‌اند، و ذلک انّهم اقتسموا شعاب مکّة علی الرّصد یصدّقون القاصدین عن رسول اللَّه (ص).
حمیت ساخت با غیرت تحالف مروت کرد با همت تلاقی