بواسیر
معنی کلمه بواسیر در لغت نامه دهخدا

بواسیر

معنی کلمه بواسیر در لغت نامه دهخدا

بواسیر. [ ب َ ] ( ع اِ ) ج ِ باسور، که نوعی از بیماری مقعد و بینی باشد. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). ج ِ باسور. بیماریی که در مقعد حادث گردد. ( از اقرب الموارد ). مرض مشهور و این جمع باسور است و آن گوشت پاره ای باشد که در مقعد یا بینی پیدا شود. ( غیاث اللغات ).ماده ای که در اطراف مقعد متشکل شده و نوعاً موجب سیلان خون می گردد. ( ناظم الاطباء ). و آن عبارت از زیادتی است که بر دهانه مقعد روید و آن از خون سوداوی غلیظ پدید آید و آن دو قسم است : یکی بصورت تکمه کوچک که پهن گردد و ارغوانی رنگ باشد و هر یک از این دو قسم یا برآمده و آشکار است یا فرورفته و پنهان. و دیگر بواسیر بینی که گوشتی زائد در دماغ پیدا شود و گاه سست و سفید و بدون درد است و معالجه آن آسان باشد. وگاه سرخ و با درد سخت توأم است و معالجه آن نیز سخت است. مفرد این کلمه باسور است. و دارویی نیز که بکار برند باسوری میگویند. گاه این بیماری بر لب عارض شود و موجب ستبری و شقاق وسط لب گردد و آن بواسیر لب نامیده میشود. ( از بحر الجواهر ). بواسیر یا تکمه اتساع سیاهرگهای دور مخرج نشستن ؛ غالباً ناشی از یبوست و ضعف جریان خون و فشار وارد بر جدار امعاء مستقیم ( قسمت انتهای قولون نازل ) است. ( دائرة المعارف فارسی ). ج ِ باسور ( مفرد آن در فارسی مستعمل نیست ). از نظر پزشکی تورم مخاط و انساج عضلانی و پوششی اعضای داخلی ، تورم سیاهرگهای نزدیک به مقعد در راست روده که اغلب دردناک است و ممکن است در نتیجه فشار، شکاف برداشته و خون دفع شود . بواسیر مقعد. ( فرهنگ فارسی معین ) : پس نالان شد [بغراخان ] بعلت بواسیر. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 196 ).
اقسام آن :
- بواسیر لحمی ؛ پولیپ.
- بواسیر لحمی اذن ؛ پولیپ گوش.
- بواسیر لحمی بینی ؛ پولیپ بینی.
- بواسیر لحمی رحم ؛ پولیپ رحم.

معنی کلمه بواسیر در فرهنگ معین

(بَ ) [ ع . ] ( اِ. ) زخم و ورم رگ های مقعد که حاد آن موجب خونریزی می شود و با عمل جراحی معالجه می شود.

معنی کلمه بواسیر در فرهنگ عمید

عارضۀ تورم رگ های مقعد که براثر یبوست یا نشستن زیاد بروز می کند و در مراحل پیشرفته با جراحی معالجه می شود، زخم و ورم بینی یا مقعد.

معنی کلمه بواسیر در فرهنگ فارسی

زخم وورم بینی یامقعدورم رگهای مقعدهمراه خون
( اسم ) جمع باسور ( مفرد در فارسی مستعمل نیست ) تورم مخاط و انساج عضلانی و پوششی اعضای داخلی تورم سیاهرگهای نزدیک بمقعد در راست روده که اغلب دردناک است و ممکنست در نتیج. فشار شکاف برداشته و خون دفع شود بواسیر مقعد . یا بواسیر لحمی . پولیپ یا بواسیر لحمی اذن . پولیپ گوش یا بواسیر لحمی رحم . پولیپ رحم

معنی کلمه بواسیر در دانشنامه عمومی

بَواسیر یا هِموروئید ( به انگلیسی: Hemorrhoid ) به گشاد شدن رگ های وریدی در مجرای مقعدی می گویند که به کنترل مدفوع کمک می کنند. آن ها زمانی که متورم یا ملتهب می شوند «بیمارگونه» یا همان بواسیر می شوند. آن ها در حالت فیزیولوژیک خود مانند بالشتکی مرکب از مجرای سیاهرگی و بافت همبند عمل می کنند.
علائم بواسیر بستگی به نوع آن دارد. بواسیر داخلی معمولاً همراه با خونریزی مقعدی بی درد است، اما بواسیر خارجی ممکن است علائم کمتری داشته باشد یا اگر ترومبوز باشد همراه با درد و تورم در ناحیه مقعد خواهد بود. بسیاری از مردم به اشتباه هرنوع علامت رخ داده در اطراف منطقه مقعدی - راست روده ای را «بواسیر» می دانند و دلایل جدی این علائم را نادیده می گیرند. اگرچه علت اصلی بواسیر ناشناخته است، تعدادی از عوامل که باعث بالا رفتن فشار درون شکمی می شوند، به ویژه یبوست، نقش اصلی را در رشد آن دارند.
درمان اولیه برای بیماری خفیف یا متوسط شامل افزایش دریافت فیبر، مایعات از راه دهان برای حفظ جذب آب، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی برای تسکین درد و استراحت می باشد. ممکن است در صورت بروز علائم شدید یا بهبود نیافتن با استفاده از مدیریت بیماری، برخی روش های فرعی انجام شوند. عمل جراحی برای کسانی انجام می شود که پس از این مراحل هم بهبود نمی یابند. حدود نیمی از مردم در مرحله ای از زندگی خود ممکن است دچار برخی از عوارض بواسیر شوند. نتایج معمولاً رضایت بخش است.
بواسیر شایعترین بیماری مقعد است. احتمالاً نیمی از افراد تا سن پنجاه سال، به بواسیر دچارمی شوند. بواسیرها ناشی از گرفتاری سیاهرگ های ناحیه مقعدی هستند. اگر به هر علتی، فشار بیش از حد به پایین راست روده ( رکتوم ) و ناحیه مقعدی وارد شود، به طور غیرطبیعی این سیاهرگ ها متورم می شوند. فشار زیاد، ممکن است به علت وارد آمدن فشار مکرر به سیاهرگ های مقعد یا راست روده عوامل افزایش دهنده خطر، رژیم غذایی بدون فیبر، نشستن یا ایستادن به مدت طولانی، چاقی، یبوست، مواجهه با ارتعاش در محیط های کاری ( مانند رانندگان لیفتراک یا محیط های مرتعش مانند ژنراتورهای نیروگاه ها ) کم شدن توان عضلانی در سنین بالا، جراحی راست روده یا پارگی مجرای تناسلی به هنگام زایمان و دوختن آن، بیماری کبدی، سرطان روده بزرگ، سکس مقعدی، بالا بردن فشار خون در سیستم سیاهرگی دستگاه گوارش باشد. بواسیرهای خارجی به صورت توده نرم و متورم یا توده سفت در اطراف ناحیه مقعدی ظاهر می شوند بواسیرهای داخلی در داخل کانال مقعدی ایجاد می شوند.
معنی کلمه بواسیر در فرهنگ معین
معنی کلمه بواسیر در فرهنگ عمید
معنی کلمه بواسیر در فرهنگ فارسی
معنی کلمه بواسیر در دانشنامه عمومی

معنی کلمه بواسیر در دانشنامه آزاد فارسی

بَواسیر (haemorrhoids)
بَواسیر
بَواسیر
بَواسیر
(یا: هموروئید) مخاط و تورم رگ های خونی گشادشده (سیاهرگ های واریسی)، در ناحیۀ مقعد. غالباً با التهاب و لخته شدن خون و خون ریزی حالت پیچیده ای پیدا می کند. این بیماری معمولاً عارضۀ شایعی است و درنتیجۀ عواملی که تولید پرخونی سیاهرگی می کنند، از قبیل یبوست، اسهال و بارداری، به وجود می آید. در مواردی، درد ناشی از التهاب بواسیر زیاد شده و خون ریزی به قدری افزایش می یابد که خطر کم خونی را به دنبال می آورد. بواسیر اگر چندان شدید نباشد، یعنی خون ریزی جزئی بوده و در فواصل نسبتاً طولانی رخ دهد، معالجۀ خاصی لازم ندارد و کافی است عوامل به وجودآورندۀ آن مانند یبوست از بین برود. در صورت شدیدبودن، آن را با حمام آب گرم و در صورت لزوم با تزریق، جراحی لیزری و یا جراحی سنتی معالجه می کنند.

معنی کلمه بواسیر در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بواسیر نوعی بیماری مقعد است.
بواسیر، تورّم سیاه رگ های نزدیک مقعد می باشد که اغلب توأم با درد است و گاهی بر اثر فشار، شکاف برداشته و خون از آن دفع می شود.
کاربرد فقهی
از این عنوان به مناسبت در باب طهارت یاد شده است.
حکم خون بواسیر
خون جراحت و زخم پدید آمده در بدن تا زمانی که بهبود نیافته برای نماز و نیز طواف نیاز به شستن ندارد، هرچند زیاد باشد. لیکن در اینکه بواسیر از مصادیق جراحت و زخم به شمار می رود تا خون بیرون آمده از آن در نماز و طواف بخشوده باشد یا نه، اختلاف است.

معنی کلمه بواسیر در ویکی واژه

emorroidi
زخم و ورم رگ‌های مقعد که حاد آن موجب خونریزی می‌شود و با عمل جراحی معالجه می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه بواسیر

و بدان که چنان که حدیث مباشرت به کنایت باید گفت تا فحش نبود، در هرچه زشت بود هم اشارت باید کرد و صریح نباید گفت و نام زنان صریح نباید گفت بلکه پردگیان باید گفت و کسی را که علتی بود زشت چون بواسیر و برص و غیر آن بیماری باید گفت و ادب اندر چنین الفاظ نگاه باید داشت که این نوعی است از فحش.
که درد هیضه و زخم بواسیر جلایر را نمود از زندگی سیر
شیخ الاسلام گفت: که سهل تستری بواسیر داشت- سالها بر خلق وبال بود و خلق بیماران بدعاء وی نیک می‌شدند. دانی چرا؟ او خلق را شفیع بود، و خلق را نه بخصومت بود.
فقط جانورانی مقعد دارند که دارای لولهٔ گوارش باشند و جانورانی مانند هیدر (که کیسه گوارشی دارد) و کرم کدو (که اصلاً لوله گوارش ندارد) مقعد ندارند. مقعد دارای دو اسفنکتر، داخلی و خارجی است که اولی از نوع عضله صاف و غیرارادی است و دومی از نوع عضله مخطط و ارادی است. ارادی بودن اسفنکتر خارجی باعث می‌شود تا بتوان مدفوع را به صورت ارادی خارج کرد. عدم خروج به موقع مدفوع از بدن باعث بیماری‌های مزمنی مانند بواسیر می‌شود.
کیر بواسیر آورد، همه دانند درد گلو زاید از زیادی انجیر
چون به جوانی تو پند من نشنیدی رنج بواسیر کش کنون که شدی پیر
شیخ الاسلام گفت: کی بونصر ترشیزی گفت مرا، که آن بواسیر سهل از چه بود کی ویرا چندان ولایت بود؟ من گفتم ویرا: که سهل ولایت ازان علت یافته بود ازان حد.
به طبله‌های عقاقیر میر ابوالحارث به هیلهای بواسیر میر ابوالخطاب
همچنین این گیاه مقاومت و سیستم ایمنی بدن را در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها زیاد می‌کند ، از استفراغ جلوگیری می‌کند ، اشتها را زیاد می‌کند ، ملین است و نیروی جنسی را نیز زیاد می‌کند. این میوه قطع کنندهٔ انواع خونریزی‌ها است و در درمان بواسیر نیز بسیار مفید است.
چند تو را گفتم ای کمال مخور کیر تا نشوی مبتلا به رنج بواسیر
میوه این گیاه قابض است و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. افرادی که دچار بواسیر یا شقاق باشند می‌توانند از اثرات درمانی آن سود بجویند و در جوشانده این گیاه بنشینند تا عارضه برطرف شود.