بلشویسم

بلشویسم

معنی کلمه بلشویسم در لغت نامه دهخدا

بلشویسم. [ ب ُ ش ِ ] ( اِخ ) بالشویسم.مکتبی است سیاسی طرفدار حکومت پرولتاریا. مرکز این مکتب اتحاد جماهیر شوروی است. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه بلشویسم در فرهنگ معین

(بُ ش ِ ) [ روس . ] ( اِ. ) اصول عقیدتی که به وسیلة لنین و براساس اصول مارکسیسم تدوین و تنظیم شد و مورد پذیرش حزب کمونیست اتحاد شوروی سابق قرار گرفت . ویژگی های این تفکر عبارت است از: اعتقاد به مارکسیسم و ترکیب آن با سنت مردم باوری ( پوپولیسم ) روسی و دا

معنی کلمه بلشویسم در فرهنگ عمید

نظریۀ سیاسی برگرفته از مارکسیسم که بر طبق آن، طبقۀ کارگر یا پرولتاریا باید قدرت سیاسی را در دست داشته باشد.

معنی کلمه بلشویسم در فرهنگ فارسی

مکتبی است سیاسی طرفدار حکومت پرولتاریا مرکز این مکتب اتحاد جماهیر شوروی است .

معنی کلمه بلشویسم در فرهنگستان زبان و ادب

{Bolshevism} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] اندیشه و جریان سیاسی جناح اکثریت در حزب سوسیال دموکرات روسیۀ تزاری به رهبری لنین که طرفدار انقلاب فوری و برقراری استبداد پرولتاریا بودند

معنی کلمه بلشویسم در دانشنامه عمومی

بلشویسم یا بلشویک گرایی ( به روسی: Большеви́зм ) ( در ترجمهٔ تحت اللفظی به معنای اکثریت، اشاره به جناح اکثریت حزب کارگران سوسیال دموکراتیک روسیه ) یک اصطلاح ایدئولوژیک و تاریخی است که برای توصیف آموزه های عقیدتی و سیاسی لنین و تفسیر مارکسیسم انقلابی در شرایط روسیه به کار گرفته شده بود. در فلسفه سیاسی بلشویسم مطابقت دارد با ماتریالیسم دیالکتیک. بلشویسم در واقع خواستار تشکیل یک حزب متمرکز، منسجم و منظم برای ایجاد انقلاب اجتماعی، با هدف سرنگونی نظام سرمایه داری، به دست گرفتن قدرت و ایجاد نظام «دیکتاتوری پرولتاریا» است.
پس از جنگ جهانی دوم ، بلشویسم در متن درگیری شرق و غرب به عنوان یک پدیده سیاسی گم شد و این اصطلاح از اهمیت افتاد.
این اصطلاح پس از مرگ لنین جایش را به مارکسیسم - لنینیسم داد و به عنوان ایدوئولژی اصلی حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی استفاده می شد.

معنی کلمه بلشویسم در ویکی واژه

اصول عقیدتی که به وسیلة لنین و براساس اصول مارکسیسم تدوین و تنظیم شد و مورد پذیرش حزب کمونیست اتحاد شوروی سابق قرار گرفت. ویژگی‌های این تفکر عبارت است از: اعتقاد به مارکسیسم و ترکیب آن با سنت مردم باوری (پوپولیسم)
روسی و داشتن سازمان متمرکز حزبی، انقلاب خواهی و مبارزه با رفرمیسم.

جملاتی از کاربرد کلمه بلشویسم

ماه اوت سال ۱۹۳۶، در پی افزایش بحران اقتصادی که به دلیل تلاش‌ها جهت تجدید تسلیحاتی ایجاد شده بود، هیتلر به هرمان گورینگ دستور داد «برنامه چهار ساله» را به اجرا درآورد تا آلمان در طی چهار سال آینده برای جنگ آماده شود. مطابق پیش‌بینی این برنامه، یک جنگ تمام‌عیار میان بلشویسم یهودی و ناسیونال سوسیالیسم آلمانی قریب‌الوقوع بود که از نظر هیتلر، به تعهد کامل به تلاش‌ها جهت تجدید تسلیحاتی، صرف نظر از بهای اقتصادی آن، داشت.
"مهم‌ترین مقصود این نبرد علیه سیستم یهود-بلشویسم، ویرانی کامل تمامی سرچشمه‌های قدرت و نابودی تاثیر آسیایی آن بر تمدن اروپایی است … در جبهه شرق یک سرباز نه تنها باید مطابق با قواعد هنر جنگ بجنگد، بلکه باید حامل استاندارد بی‌باکی از یک اندیشه ملی باشد … برای این منظور سرباز باید کاملاً بیاموزد که ضرورت خشونت را قدر بداند اما تنها مجازات است که باید به گونه‌های مادون انسان یهودی برسد".
"سیستم یهود-بلشویسم یک‌بار و برای همیشه باید نابود شود".
اسپیریدویچ در روسیه به دنیا آمد. او یکی از طرفداران تزار نیکولاس دوم و از مخالفان بلشویسم بود. در آمریکا افرادی مانند هنری فورد به او کمک کردند که نظرات ضدیهودی خود را برای افکار عمومی بیان کند.
کوپرین با بلشویسم مخالفت داشت و ۱۷ سال از زندگی خود را خارج از روسیه و در پاریس گذراند. وی فرزند یک شاهدخت تاتار بود که مانند دیگر اشراف روسیه بیشتر اموال خود را در سدهٔ ۱۹ از دست داده‌بودند.
^  ارتشی که پس از وقوع انقلاب اکتبر 1917 از سلطنت طلبان روس و مخالفین بلشویسم تشکیل شد و تا 23_1922 حکومت کمونیستی را به خود مشغول کرده بود. از معروف ترین رهبران آن میتوان از ژنرال کلچاک و ژنرال دنیکین را نام برد.