ایده آل

ایده آل

معنی کلمه ایده آل در فرهنگ معین

( ایده آل ) ( ~. ) [ فر. ] (اِ. ) کمال مطلوب ، آرزوی عالی .

معنی کلمه ایده آل در فرهنگ عمید

( ایده آل ) ۱. کمال مطلوب، منتهای آرزو و آرمان.
۲. ویژگی آنچه در اعلا درجۀ کمال باشد.

معنی کلمه ایده آل در فرهنگ فارسی

کمال مطلوب، آر وی عالی، منتهای آرزوو آرمان، اعلی درجه کمال درقوه تصور

معنی کلمه ایده آل در دانشنامه عمومی

ایده آل (نظریه حلقه ها). یک ایده آل ( به انگلیسی: ideal ) در نظریه حلقه ها، که شاخه ای جبر مجرد است، یک «زیرمجموعه به خصوص» از اعضای یک حلقه است. ایده آل ها زیرمجموعه های معینی از اعداد صحیح مثل اعداد زوج یا اعداد مضارب ۳ را تعمیم می دهند. جمع و تفریق اعداد زوج، زوجیت را حفظ می کند، و همچنین ضرب یک عدد زوج با هر عدد صحیح دیگر، یک عدد زوج خواهد بود؛ این خاصیت های بسته بودن و جذبی، خواص تعریف کننده یک ایده آل هستند. از ایده آل می توان برای ساخت حلقه خارج قسمتی استفاده کرد، به همان روشی که در نظریه گروه ها، از یک زیرگروه نرمال برای ساخت یک گروه خارج قسمتی استفاده می شود.
از بین اعداد صحیح، ایده آل ها در تناظر یک به یک با اعداد صحیح نامنفی هستند: در این حلقه، هر ایده آل یک ایده آل اصلی است که شامل ضرایب یک عدد نامنفی است. با این حال، در دیگر حلقه ها، ایده آل ها در تناظر مستقیم با عناصر حلقه نیستند، و ویژگی های معین اعداد صحیح، وقتیکه به حلقه ها تعمیم داده شوند، به صورت طبیعی تر با ایده آل ها و نه عناصر حلقه، متصل می گردند. برای مثال، ایده آل های اول یک حلقه، مشابه اعداد اول بوده و قضیه باقیمانده چینی را می توان به ایده آل ها تعمیم داد. نسخه ای از تجزیه یکتا به اعداد اول برای ایده آل های دامنه ددکیند ( نوعی حلقه که در نظریه اعداد اهمیت دارد ) هم وجود دارد.
مفهوم مرتبط اما متفاوت، مفهوم ایده آل در نظریه ترتیب است که، از مفهوم ایده آل ها در نظریه حلقه ها منشأ گرفته است. یک ایده آل کسری نوعی تعمیم برای ایده آل است، از این رو به ایده آل های معمولی برای ابهام زدایی بهتر گاهی ایده آل های صحیح می گویند.
ایده آل ها اولین بار توسط ریچارد ددکیند در ۱۸۷۶ میلادی در ویرایش سوم کتابش با عنوان Vorlesungen über Zahlentheorie ( رساله هایی در مورد نظریه اعداد ) ارائه شدند. آن ها تعمیم مفهوم اعداد ایده آل بودند که توسط ارنست کومر توسعه یافته بودند. سپس این مفهوم توسط دیوید هیلبرت و به خصوص امی نوتر گسترش یافتند.
برای یک حلقه دلخواه چون ( R , + , . ) ، ( R , + , . ) را مجگروه جمعی آن در نظر بگیرید. زیرمجموعه ای چون I را ایده آل چپ حلقه R گویند اگر زیرمجموعه ای جمعی از R باشد که «ضرب عناصر R را از سمت چپ جذب کند»، یعنی I یک ایده آل چپ است اگر دو شرط زیر را ارضاء کند:
• ( I , + ) {\displaystyle ( I, + ) } یک زیرگروه از ( R , + ) {\displaystyle ( R, + ) } باشد،
• برای هر r ∈ R {\displaystyle r\in R} و هر x ∈ I {\displaystyle x\in I} ، ضرب r x {\displaystyle rx} در I {\displaystyle I} باشد.

معنی کلمه ایده آل در ویکی واژه

کمال مطلوب، آرزوی عالی.

جملاتی از کاربرد کلمه ایده آل

تابلو سوم: سرگذشت پدر مریم و ایده آل او
به‌طور خلاصه می‌توان گفت اخلاق کاربردی، عبارت است از کاربرد و تطبیق استدلال‌ها، اصول، ارزش‌ها و ایده آل‌های اخلاقی دربارهٔ رفتارهای اخلاقی، اعم از رفتارهای فردی و اجتماعی، با توجه ویژه به معضلات و تعارضات اخلاقی.هدف از این نوع پژوهش نیز ارزش‌گذاری و ارزیابی اخلاقی و در نتیجه پذیرش یا انکار آن خط مشی‌ها ورفتارها است.
در حال حاضر تنها برای نشان دادن اصول آونگ ایده آل استفاده می‌شود.
در سال ۱۹۴۶، برایبانتی در میان سازمان دهندگان جشنواره جهانی جوانان، که سال بعد در پراگ برگزار شد، بود و رئیس جوانان کمونیست توسکانی شد. در سال ۱۹۴۷، با استعفا از سمت خود با شعری که در مجله ایل پونته منتشر شد، سیاست را رها کرد که با عبارت «خداحافظی نیست بلکه وداع است» شروع شد. او دعوت برای بازگشت به حزب کمونیست ایتالیا را رد کرد و گفت: من یک سیاستمدار نیستم. در دوره پس از جنگ، برایبانتی مدرک خود را در فلسفه نظری با پایان‌نامه‌ای در مورد مفهوم گروتسک «به عنوان یک بحران ایده آل، و بنابراین به عنوان یک حد وسط بین تراژیک و کمیک درک می شود» دریافت کرد.
تشخیص این سنگ‌های به‌سازی شده و کامپوزیت از طریق بازرسی با یک لوپ نسبتا ساده است. با این حال، برخی از سبک‌های تنظیم جواهرات - مانند آنهایی که پشت بسته دارند - می‌توانند اوضاع را پیچیده کنند. یک سه‌تکه را می‌توان با بررسی سنگ در مشخصات شناسایی کرد. سپس می‌توان بالای سنگ را به‌صورت گنبدی و شفاف و بدون بازی رنگ مشاهده کرد. اگر گنبد از شیشه ساخته شده باشد، ممکن است حباب، علائم چرخش و خراش وجود داشته باشد. مواد مصنوعی سخت‌تر، از نظر نوری بی‌عیب و نقص هستند. اگر چه اکثریت قریب به اتفاق آمولیت درجه تجاری به‌نحوی به‌سازی شده است، بخش کوچکی از تولید به هیچ به‌سازی دیگری جز برش و پرداخت نیاز ندارد. در حالت ایده آل، هرگونه به‌سازی باید در زمان فروش افشا شود.
علاقه اصلی ماسگریو به معرفت‌شناسی، تاریخ و فلسفه علم، به ویژه فلسفه زیست‌شناسی است. بیشتر فعالیت حرفه‌ای او به مطالعه چارلز داروین اختصاص یافته‌است. او در طول دوران حرفه ای خود از رئالیسم علمی و عقلانیت نقاد دفاع کرده‌است و اغلب مدافع اصلی معاصر آنها محسوب می‌شود. او به اشکال مختلف به ایده آلیسم حمله کرده‌است. بسیاری از آثار او از کارل پوپر - که استاد او در کارشناسی و کارشناسی ارشد در مدرسه اقتصاد لندن بوده تأثیر پذیرفته‌ است. او همچنین در لندن همکار ایمره لاکاتوش بود.
آلیسیو لیسی متولد میلان ایتالیاست، پدرش قهرمان المپیک در رشته شنا بوده و مادرش اهل برزیل است ، آلیسیو فلسفه فوتبال تدافعی و سیستم پنج چهار یک را ایده آل می‌داند .
توانایی قراردادن یا برداشتن نشانه های اپی ژنتیکی خاص در مکان‌های ژنی محدود در انواع سلول‌های هدفمند در مناطق کلیدی مغز، توانایی بی‌نظیری را در اختیار محققان قرار می‌دهد تا به طور تجربی نقش این مکانیسم‌های مولکولی اپی ژنتیکی را در سندرم‌های عصبی روان‌پزشکی، مانند اعتیاد بررسی کنند. چند وجهی بودن و انعطاف پذیری رویکردهای ویرایش عصبی اپی ژنتیک آنها را به ابزاری ایده آل و سازگار برای باز کردن پیچیدگی اپی ژنتیکی درون تنی تبدیل می کند.