اشتقاقی

معنی کلمه اشتقاقی در لغت نامه دهخدا

اشتقاقی. [ اِ ت ِ ] ( ص نسبی ) منسوب به اشتقاق.

معنی کلمه اشتقاقی در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به اشتقاق

معنی کلمه اشتقاقی در فرهنگستان زبان و ادب

{derivational} [زبان شناسی] مربوط به فرایند اشتقاق

جملاتی از کاربرد کلمه اشتقاقی

آن دوام است امر دم مشتق اشتقاقیست بس لطیف الحق
در حوزه قانون حق تکثیر، اثر اقتباسی یا اشتقاقی به اثری گفته می‌شود که در خلق آن به طور عمده از عناصر یک اثر دیگر که قبلاً ایجاد شده و از حق تکثیر برخوردار است استفاده شود.
برخی منتقدان اما مجموعه موسیقی فیلم را کم‌ارزش می‌خوانند. آنان معتقدند آهنگسازان برجستهٔ فیلم گاهی در طول یک سال برای سه یا چهار اثر سینمایی موسیقی می‌نویسند که این تعدد از کیفیت آثار آنان می‌کاهد. آن‌ها بر این باورند که اکثر موسیقی فیلم‌ها وامدار و اشتقاقی از آثار گذشته هستند.
آتاماتاهای خطی کران‌دار پذیرنده زبان‌های حساس به متن هستند. تنها محدودیتی که دراین گرامرها گذاشته می‌شود این است که این زبان‌ها هیچ ساختار تولیدی برای تبدیل یک رشته به یک رشته کوچکتر را ندارد. بنابراین هیچ اشتقاقی از یک رشته در زبان حساس به متن نمی‌تواند یک صورت جمله‌ای طولانی‌تر ازخود رشته را داشته‌باشد. بنابراین یک رابطه یک به یک بین آتاماتای خطی کران‌دار و این گرامرها وجود دارد، و هیچ نواری جز آن که توسط رشته اصلی پرشده‌است برای رشته‌ای که آتاماتا باید شناسایی کند نیاز نیست.
تعدادی سایتوکاین (پپتیدهای پیام‌رسان کوچکی که کنترل عملکرد سیستم ایمنی بدن را بر عهده دارند) نیز در کلستروم یافت می‌شوند، از جمله اینترلوکین‌ها، تومور نکروسیس فاکتور، کموکینز و دیگر سایتوکاینها است. کلستروم همچنین حاوی تعدادی از عوامل رشد، از جمله فاکتورهای رشد شبه انسولین یک، و دوم، عوامل رشد آلفا، بتا ۱ و بتا ۲، عوامل رشد فیبروبلاست، فاکتور رشد اپیدرمی، فاکتور محرک رشد گرانولوسیت ماکروفاژ، عامل رشد پلاکت اشتقاقی، ژن فاکتور رشد اندوتلیال عروقی و عامل تحریک‌کننده پرکنه می‌باشد.واژه‌نامه ۲[›]
ماده ۵۱ - فیلمبرداری یا تصویربرداری از افراد و انتشار یا پخش تصویر یا صدای آنها به استثنای مقامات دولتی و عمومی و نیز ساخت و انتشار یا پخش آثار غیرمجاز اشتقاقی (ناشی از میکس و مونتاژ و نظایر آن) در رسانه‌های همگانی، بدون رضایت صاحبان تصاویر یا صوت یا اثر ممنوع است.
و اگر گویند با صفّ اوّل نسبت کنند چنانک گوئی اندر صفّ اول آمد از آنجا که نزدیکی ایشان است بخداوند تعالی معنی درست ولیکن این نسبت مقتضی لغت نباشد و این طایفه مشهورتر از آنند که در تعیّن ایشان بقیاس لفظی حاجت آید یا استحقاقی از اشتقاقی.
آلن جفری " جری " نوسباوم (زادهٔ ۱۷ دسامبر ۱۹۴۷) زبان‌شناس آمریکایی متخصص زبان‌های هندواروپایی و فیلولوژیست کلاسیک است که بیشتر به خاطر کارش بر روی زبان حماسه‌های هومری و نام‌های مدرن و نیاهندواروپایی شناخته شده‌است. او در معنی‌شناسی اشتقاقی اسمی و صرف (از جمله سیستم کالند) تخصص دارد. وی استاد زبان‌شناسی هندواروپایی و زبان‌های یونانی و لاتین در دانشگاه کرنل است.
و این نام غلبه گرفتست برین طائفه گویند فلان صوفی است و گروهی را متصوّفه خوانند و هر که تکلّف کند تا بدین رسد او را متصوّف گویند و این اسمی نیست که اندر زبان تازی او را باز توان یافت یا آن را اشتقاقی است و ظاهرترین آنست که لقبی است چون لقبهاء دیگر.