اجانه

معنی کلمه اجانه در لغت نامه دهخدا

( اجانة ) اجانة. [ اِج ْ جا ن َ ] ( ع اِ ) رجوع به اجانه شود.
اجانه. [ اِج ْ جا ن َ ] ( ع اِ ) ایجانه. پنگان. ( صراح ) ( منتهی الارب ). پیاله. ( منتهی الارب ). تغار. تغارچه. تغارک. مرکن. طاس. و آن مانند نیم خُم یا نیم کوزه ای است که در آن آب و مثل آن کنند و ماننده لاوک از سنگ یا از گل و غیر آن که در آن جامه شویند. ج ، اَجاجین ، اجانات. || حلقه ای از خاک که گرداگرد بیخ درخت سازند تا در آن آبیاری شود. ( منتهی الارب ).
اجانه. [ اِج ْ جا ن َ ] ( اِخ ) ( نهر... ) نهری نزدیک بصره ، منشعب از فرات و آن نهر را ابوموسی اشعری به امر عمر کرده است. ( قاموس الاعلام ).

معنی کلمه اجانه در فرهنگ معین

(اِ نِ ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - تشت ، تغار. ۲ - نام یکی از صورت های فلکی جنوبی . ۳ - گودالی که پای درخت درست کنند برای آب دادن به آن .

معنی کلمه اجانه در فرهنگ فارسی

یکی از پیکرهای جنوبی یکی از صور سماوی جنوبی پیاله (ه . م ٠ ) جام ٠
هلاک کردن

معنی کلمه اجانه در ویکی واژه

تشت، تغار.
نام یکی از صورت‌های فلکی جنوبی.
گودالی که پای درخت درست کنند برای آب دادن به آن.

جملاتی از کاربرد کلمه اجانه

او همچنین در همان زمان که گیاه‌خوار شد، نوشیدن الکل را هم کنار گذاشت و تنها در مناسبت‌های اجتماعی به ندرت آبجو یا شراب می‌نوشید. او در بیشتر عمرش از دخانیات دوری می‌جست اما در دوره جوانی‌اش بسیار (۲۵ تا ۴۰ سیگار در روز) سیگار می‌کشید؛ در نهایت آن را «هدر دادن پول» یافت و کنارش گذاشت و همچنین به اطرافیانش که آن‌ها هم سیگار کشیدن را ترک می‌کردند، ساعت طلا هدیه می‌داد. بعد از ۱۹۳۷ برخی مواقع آمفتامین مصرف می‌کرد و در اواخر ۱۹۴۲ به آن اعتیاد پیدا کرد. اشپر مصرف آمفتامین توسط او را به تصمیمات دمدمی‌مزاجانه و انعطاف‌ناپذیر هیتلر چون مخالفت با عقب‌نشینی‌های نظامی مربوط دانسته‌است.