آژانس مسافرتی

آژانس مسافرتی

معنی کلمه آژانس مسافرتی در دانشنامه عمومی

آژانس مسافرتی. آژانس مسافرتی ( انگلیسی: Travel Agency ) یا شرکت خدمات مسافرتی، به شرکتی اطلاق می شود که در زمینه ارائه خدمات گردشگری، جهانگردی و هواپیمایی به صورت خرده فروشی و عمده فروشی و پیش فروش، فعالیت می نماید.
در ایران آژانس های مسافرتی بنا به نوع فعالیت خود از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین از سازمان هواپیمایی کشوری و از سازمان حج و زیارت مجوز فعالیت دریافت می کنند و به نمایندگی از تأمین کنندگان، خدماتی چون اخذ ویزا، رزرو هتل و اماکن اقامتی، برگزاری تورهای مسافرتی گروهی و انفرادی، فروش بلیت هواپیما، قطار، و کشتی، انجام امور بیمه مسافرتی، صدور گواهینامه رانندگی بین المللی و… ارائه می نماید.

جملاتی از کاربرد کلمه آژانس مسافرتی

وی به‌دلیل اختلاس ۲۰۰ هزار دلاری در یک آژانس مسافرتی در سال ۱۹۹۶ از ایران به استرالیا پناهنده شده بود و با اقداماتی همچون زنجیر کردن خود به پل سیدنی و … موفق به کسب پناهندگی از استرالیا گردید. دولت استرالیا حاضر به تحویل وی به ایران نشد.[نیازمند منبع]
فیلم‌برداری آژانس شیشه‌ای دو ماه به طول انجامید. ضبط سکانس‌های درون آژانس مسافرتی که بخش عمدهٔ زمان فیلم است، در پنج روز انجام شد. مکان فیلم‌برداری آژانس مسافرتی در منطقه ۶ تهران، حوالی تقاطع بلوار کریم‌خان زند و خیابان خردمند شمالی قرار داشت. این آژانس تا سال ۱۳۸۷ که تغییر کاربری داده و به باجهٔ بانک تبدیل شد، با بیشتر جزئیاتِ هنگام فیلم‌برداری، دست‌نخورده باقی بود. صحنهٔ فرود بالگرد در این خیابان، یکی از مهم‌ترین اتفاقات تکنیکی در سینمای بعد از انقلاب توصیف شده‌است. گزارشگر ماهنامهٔ سینما تئاتر که روز ۹ آبان در صحنهٔ فیلم‌برداری حاضر شده بود، در گزارش خود، خبر از تصویربرداری فرود بالگرد در این روز داده‌است.
آژانس مسافرتی طیاره ملخی یک مجموعه طنز نمایشی محصول سال ۱۳۸۷ به کارگردانی سعید فرامرزی، نویسندگی رضا ساکی و تهیه‌کنندگی خلیل امرایی‌پور می‌باشد که از شبکه اول پخش شد.
او قبل از پناهندگی به استرالیا مدیر یک آژانس مسافرتی در ایران بود و قبل از ترک ایران، دویست هزار دلار از مشتریان آژانس کلاهبرداری کرد.
«آژانس مسافرتی طیاره ملخی» داستان دو برادر بیکار به نام‌های مجید و وحید را روایت می‌کند که دنبال شغلی مناسب برای خودشان هستند. تا اینکه آن دو با حمایت پدر و مادر خود در مکانی متروکه اقدام به تأسیس آژانس می‌کنند…
در طول ماه عسل، یک مأمور مخفی (کیم کاترال) و همسر جدیدش (رابرت هیز) درگیر نقشه‌ای می‌شوند تا دلارهای جعلی آمریکا را پس بگیرند. او فکر می‌کند که دیگری یک کارمند دولتی است که به تازگی بازنشسته شده‌است، در حالی که آن دیگر فکر می‌کند او یک کارمند آژانس مسافرتی بازنشسته است.