سوء تفاهم

معنی کلمه سوء تفاهم در دانشنامه آزاد فارسی

سوءتفاهم (bad faith)
در فلسفۀ اگزیستانسیالیستی ژان پل سارتر، نوعی خودفریبی اخلاقی دایر بر این که ما همچون شیئی صِرف رفتار می کنیم نه با یک انتخاب اصیل. ما، به سبب نداشتن صداقت و با نادیده گرفتن امکان های انتخابمان یا با ایفای نقشی که دیگران از ما انتظار دارند، از قبول مسئولیت و اضطراب ناشی از آن طفره می رویم. سارتر این مفهوم را از تحلیل مابعد طبیعی خود از هستی به ‎دست می آورد. انسان ها باید برای رهایی از هستیِ ـ در ـ خود مبارزه کنند و بکوشند تا به هستی حقیقی و اصیل‎ شان که همان هستیِ ـ برای ـ خود است، دست یابند.
سوءتفاهم (نمایش نامه). سوءتفاهم (نمایش نامه)(Le Malentendu)
نمایش نامه ای از آلبر کامو، در سه پرده، به زبان فرانسوی، نخستین اجرا در ۱۹۴۴. مادر و دختری که بنای خروج از کشور را دارند، در مکانی دورافتاده مسافرخانه ای دایر می کنند و نقشه شان این است که مسافران را یک یک بکُشند و پول آن ها را جمع کنند و چون پول کافی گرد آوردند، بگریزند. ژان، پسر خانواده، که درپی غیبتی طولانی بازگشته و اکنون ثروتی هنگفت به هم زده است، ناشناس به مسافرخانه می آید و همان شب به دست خواهر و مادرش که او را نشناخته اند، کشته می شود. مادر پس از پی بردن به حقیقت، خود را به درون رودخانه می اندازد و به پسرش ملحق می شود و دختر خود را حلق آویز می کند. کامو این نمایش نامه را براساس رویدادی واقعی نوشته است. به عقیدۀ او سوءتفاهمِ نهفته در این حادثه دفعتی نیست و حاصل آن چیزی است که سوءتفاهم نخستین یا سرنوشت بشری نامیده می شود. شخصیت های نمایش نامه گاه به فلسفه بافی می افتند و آرای نویسنده را وامی گویند. این ضعف از دید منتقدان پوشیده نمانده است.

جملاتی از کاربرد کلمه سوء تفاهم

در جلسه بعدی در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۶۲ سئوال‌ها در مورد وضعیت تشکیلات است. طبری تلاش می‌کند به سئوالات جواب دهد. او شعب و افراد مسئول حزبی را بنا به نامه‌ای که حزب به وزارت کشور (پس از پلنوم۱۷) اعلام داشته بود، بر می‌شمرد و هیچ صفت غیرقانونی‌ای برای کارهای حزب را نمی‌پذیرد و این فاصله و رسیدن کار به مرحله دستگیری را به علت سوء تفاهم زاینده‌ای می‌داند که «افراد زیرک و سیاستمداران» سعی در تداوم آن داشته‌اند. سئوال می‌شود که آیا حزب توده اشتباهاتی داشته است یا خیر؟ او نیز اشتباهاتی بر می‌شمرد، ولی سخنی از خیانت و جاسوسی درآن وجود ندارد.
حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اعتراض امارات، ضمن تأکید بر ایرانی بودن جزیره ابوموسی اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است که هرگونه سوء تفاهم در مورد ترتیبات اجرائی در جزیره ابوموسی در چارچوب یادداشت تفاهم ۱۹۷۱ و براساس گفت وگوی دو جانبه قابل حل است.»
ایران می‌گوید که حاضر است برای رفع سوء تفاهم با امارات مذاکره کند، اما امارات خواستار حضور یک میانجی در مذاکره است.
او همچنین مدعی است: "همین بزرگوار در زندگی علمی‌شان شاید حداکثر ۴ یا ۵ سال درس فلسفه ثبت شده‌است. اگر کسی ۴، ۵ سال اصول بخواند بعد بگوید همه اصول در سینه من است ولی همه‌اش کشک است باور می‌کنید یا می‌گویید سوء تفاهم شده‌است؟" این ادعا نیز با اشراف وحید خراسانی بر مبانی فلسفی ناسازگار است و نیاز به بررسی دارد.
"لندن رم تهران آمستردام " او، نمایشی است بر مبنای موضوع «سوء تفاهمات بینافرهنگی» او همچنین به عنوان طراح صحنه با کارگردانان زیادی همکاری نموده و جوایز متعدد بین‌المللی و داخلی طراحی نیز دریافت کرده‌است.
ايران می گويد که حاضر است برای رفع سوء تفاهم با امارات مذاکره کند، اما امارات خواستار حضور يک ميانجی در مذاکره است.
سخنان محمود احمدی‌نژاد، گاهی با سوءتفاهماتی برای یک قشر یا منطقه همراه می‌شد که هفته‌ها طول می‌کشید از جملات و گفتار او رفع سوء تفاهم شود. به ویژه هنگامی که او از عفاف زنان گیلانی گفت: «در مزرعه، در محل دامداری، در خانه، در مناسبت‌های اجتماعی، زن گیلانی با حفظ عفاف، با حفظ ایمان با همه وجود حضور دارد و مؤثر است» این گفته‌ها که ظاهراً ناظر بر برخی لطیفه‌های قومیتی در بین برخی از مردم کوچه بازار بوده، با انتقاد شدید برخی از رسانه‌ها و نماینده وقت رشت در مجلس، رمضانعلی صادق‌زاده مواجه شد.