سرلوحه

معنی کلمه سرلوحه در لغت نامه دهخدا

سرلوحه. [ س َ ل َ / لُو ح َ / ح ِ ] ( اِ مرکب ) نقاشی و تهذیب در اول کتاب. رجوع به سرلوح شود.

معنی کلمه سرلوحه در فرهنگ معین

( ~ . لَ حَ یا حِ ) [ فا - ع . ] (اِمر. ) ۱ - عنوان . ۲ - اصل ، اساس .

معنی کلمه سرلوحه در فرهنگ عمید

۱. نام یا عنوانی که بالای نامه یا صفحۀ کتاب بنویسند.
۲. تذهیب و نقش ونگار که در قدیم در بالای نخستین صفحۀ کتاب خطی رسم می کردند و گاه نام کتاب را هم در آن می نوشتند.

معنی کلمه سرلوحه در فرهنگ فارسی

۱ - آنچه بالای نامه کتیبه در ورودی و مانند آن نگارند عنوان . ۲ - اصل اساس .

معنی کلمه سرلوحه در دانشنامه آزاد فارسی

سَرلوحه
در کتاب آرایی سنتی عبارت از نقش ونگارهایی که عموماً در بالای صفحۀ دوم نسخۀ خطی، پشت نخستین برگ آن، تذهیب می کنند. سرلوحۀ ساده دارای زمینه ای است از آب طلا، لاجورد، یا الوان دیگر که بر روی آن نقش ونگارهایی نقاشی کرده باشند. گاهی در داخل سرلوحه عنوان کتاب، یا عباراتی تحریر می شده است. در پاره ای موارد در زیر سرلوحه مستطیلی رسم می کردند که دو ضلع کوتاه آن قطر نیم دایره ای بودند در دو طرف مستطیل و زمینه آن ها را با آب طلا یا لاجورد می پوشاندند و بر روی آن عبارت «بسم الله»، دعا یا جز آن می نوشتند. چنین سرلوحه ای را «سرلوحۀ مزدوج» یا «سرلوحۀ کتیبه دار» می نامند.

معنی کلمه سرلوحه در ویکی واژه

عنوان.
اصل، اساس.

جملاتی از کاربرد کلمه سرلوحه

از اوایل قرن ۱۹ میلادی و با معرفی مفهومی با عنوان «خود مدیریتی» در ادبیات پزشکی مرتبط با بیماری‌های مزمن نظیر دیابت، مطالعات گسترده‌ای در زمینه توانمندسازی بیماران دیابتی برای کنترل شخصی دیابت صورت گرفت. ایفای نقش «مدرس دیابت» در ابتدا به عهده پزشکان معالج گذاشته شد و پزشکان یا گذشت زمان، تفهیم ضرورت‌های مدیریت بیماری به بیماران را سرلوحه مراقبت‌های تخصصی خود قرار دادند.
سرلوحه طوفان شده گلرنگ که در آن ما شرح دل خون شده بنگاشته بودیم
محصوریت فضاهای باز از حیاط گرفته تا فضای شهری به مرز اشباع خود رسید. محلات غیر بهداشتی و واحدهای مسکونی کم نور و بدون تهویه گردید. این معضل دستیابی به راه حل جدید را ضروری کرد. تأمین نور، هوا و فضای سبز سرلوحهٔ فعالیت‌های فکری و علمی طراحان قرار گرفت. این شرایط جنبش‌های اصلاح طلبانه‌ای را از جمله جنبش باغشهر را به دنبال داشت که این جنبش احیای تک خانه‌های جدا از هم را رد باغچه‌های پیشنهاد کرد.
سکرتر و رئیس دفتر نداشت و بی‌واسطه با ارباب حاجت روبرو می‌شد و شخصاً به شکایت مردم رسیدگی می‌کرد. در زمان صدارت نخست او بود که شاهزاده مقتدری چون سیف‌الدوله در برابر شکایت جمعی از مردم کرمانشاه به محاکمه جلب شد. مشیرالسلطنه نیکوکار و بذال بود هر وقت از خانه بیرون می‌رفت یا روانه مسجد می‌گردید جمعی ارباب حاجت جلو او را گرفتند و او هیچ‌کس را محروم نمی‌کرد. اعتقاد خالص به شاه و دین و وطن سرلوحه اعتقادات ملی و مذهبی مشیرالسلطنه بود. در راه محمدعلی شاه حتی پس از برکناری از صدارت تا پای جان ایستاد. در بحبوبه بی‌پولی شاه، در همان ماه‌های آخر بیست هزار تومان برای کمک به مخارج دربار فرستاد و تمام املاک خود را برای امور خیریه وقف کرد.
وه که جز احتیاج و فقر و ضرر نیست سرلوحهٔ مقالهٔ ما
ج.ا. هامرتون در سال ۱۹۳۷، در «مجموعهٔ طرح کلی کتاب‌های بزرگ» خود فصلی را با عنوان «حواس حشرات: آگوست فورل» اختصاص داد، و در آن «مقاله عالی در مورد مورچه‌های سوئیس» در سال ۱۸۷۴ اثر فورل را ستود. هامرتون باور داشت که این مهم‌ترین بازده تحقیقات که یک دانش‌جو به تنهائی در روان‌شناسی حشرات انجام داد… همرتون در تحسین فورل گفت او حواس و قوای ذهنی حشرات را سرلوحه مطالعه خود قرار داد. این خود شاید مهم‌ترین سهمی باشد که یک دانش‌جو در روان‌شناسی حشرات ارائه داده‌است. کار او در مورد حشرات در خدمت مطالعه روان‌شناسی انسان بوده‌است و شاید به خودی خود مهم‌ترین شناختی است که یک دانشجو در روان‌شناسی حشرات انجام داده‌است.