ساقدوش

ساقدوش

معنی کلمه ساقدوش در لغت نامه دهخدا

ساقدوش. ( اِ مرکب ) شاه بالا. ( جهانگیری ). در ترکی کسی که چون داماد به عروسی سوار شود یکی را که همسن و همبالای او باشد به لباس زیبا آراسته ردیف او سازند و آن را بفارسی شاه بالا گویند. ( آنندراج ). شهباله. ( ناظم الاطباء ). شاه بالا که بر جانب راست داماد یا عروس ایستد. و این کلمه مرکب است از «ساق ترکی ، بمعنی راست و یمین » و دوش فارسی بمعنی کتف در مقابل سُل دوش. ساغدوش. || مجازاً بمعنی قرین و نظیر استعمال کنند. ( آنندراج ). همدم و رفیق و یار و همسر. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه ساقدوش در فرهنگ معین

(قْ ) [ تر - فا. ] (اِ. ) کسی که شب عروسی دوش به دوش داماد حرکت می کند.

معنی کلمه ساقدوش در فرهنگ عمید

۱. جوانی هم سال و هم بالای داماد که در شب عروسی دوش به دوش داماد حرکت کند، شاه بالا.
۲. [قدیمی] همدم.
۳. [قدیمی] همسر، قرین، نظیر.

معنی کلمه ساقدوش در فرهنگ فارسی

شاه بالا، جوان همسال وهمبال داماددرشب عروسی او
۱ - کسی که شب عروسی دوش به دوش داماد راه رود شاه بالا . ۲ - رفیق همدم . ۳ - قرین نظیر .

معنی کلمه ساقدوش در دانشنامه عمومی

ساقدوش (فیلم ۱۹۹۸). ساقدوش ( ایتالیایی: Il testimone dello sposo ) یک فیلم کمدی ایتالیایی به کارگردانی پوپی آواتی است که در سال ۱۹۹۸ منتشر شد.
• دیگو آباتانتوئونو
• تونی سانتاگاتا
• اینس ساستره
• والریا دوبیچی
• اوگو کنتی
ساقدوش (فیلم ۲۰۰۴). ساقدوش ( انگلیسی: The Bridesmaid ) فیلمی درام و تریلر روانشناسانه به کارگردانی کلود شابرول است که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد.
• بونوآ ماژیمل
• اورور کلمان
• میشل دوشوسوآ
• لورا اسمت
ساقدوش (فیلم ۲۰۰۸). ساقدوش ( به انگلیسی: Made of Honor ) فیلمی محصول سال ۲۰۰۸ به کارگردانی پل ویلند است. در این فیلم پاتریک دمپسی، میشل موناهن، کوین مک کید، کاتلین کویینلان، کریس مسینا، سیدنی پولاک، کادم هاردیسون، ریچموند آرکت، باسی فیلیپ، ویتنی کامینگز، جیمز اسکینگ، کوین سوسمن، بیو گرت، کلی کلارسون، کلایو راسل و کوین سوسمن بازی کردند.

معنی کلمه ساقدوش در دانشنامه آزاد فارسی

ساقْدوش
(نیز: برادرْ داماد) مَحْرم ترین همراه یا همراهان داماد در همۀ مراحلِ عروسی. ساقدوش ها از میانِ دوستان و نزدیکانِ داماد انتخاب می شدند. ساقدوش ها در روزِ حنابندان داماد، با او به حمّام می رفتند و اگر دلّاک (← دلّاکی) نبود خود آدابِ حنابندی را به جا می آ‎وردند. همچنین ساقدوش ِ جوانی را که می خواستند او نیز هرچه زودتر عروسی کند وامی داشتند تا همۀ آدابی را که داماد به جا می آورد وی نیز به جا آورد.

معنی کلمه ساقدوش در ویکی واژه

کسی که شب عروسی دوش به دوش داماد حرکت می‌کند. همراه داماد. مهتر. کُخا. ساقدوش از دو کلمه ساق - دوش شکل گرفته؛ که به معنی سلامت افتان، یا در صحت و سلامت بودن است.

جملاتی از کاربرد کلمه ساقدوش

زمانی که عشق زندگی او با بهترین دوستش نامزد می‌کند، مدی احساسات خود را کنار می‌گذارد تا در عروسی آنها در ایرلند ساقدوش شود. چند روز قبل از اینکه این زوج قرار است ازدواج کنند، مدی یک آرزوی خود به خود برای عشق واقعی می‌کند تا به عنوان عروس آینده از خواب بیدار شود. مدی در حالی که به نظر می‌رسد رؤیای او به حقیقت می‌پیوندد، به زودی متوجه می‌شود که همسر واقعی او شخص دیگری است.
وی تهیه‌کننده فیلم‌هایی همچون لویاتان، هوس، خواهران و برادران، کریسمس در ریو، پاپاراتزی، ساقدوش، کریسمس در هند، یک کریسمس شگفت‌انگیز، کریسمس عشق و ماکارونی بوده‌است.