زائو

معنی کلمه زائو در فرهنگ معین

(ص فا. ) (عا. ) زن تازه زایمان کرده .

معنی کلمه زائو در فرهنگ عمید

زنی که تازه زاییده، زاج، زاچ.

معنی کلمه زائو در فرهنگ فارسی

( صفت ) زنی که تازه زاییده زاج زاچ

معنی کلمه زائو در فرهنگستان زبان و ادب

{puerpera} [علوم سلامت] زنی که تازه زایمان کرده است

معنی کلمه زائو در ویکی واژه

(عا.)
زن تازه زایمان کرده.

جملاتی از کاربرد کلمه زائو

احسان لشگری در این مسابقات به ترتیب خوان استبان مارتینز کلمبیایی، شامیل کودیاماگمدوف روس و داتو مارساگیشویلی گرجستان را شکست داده بود که در ادامه در مصاف با رینیریس سالاس کوبایی مغلوب شد و به گروه شانس مجدد رفت. لشگری در این مرحله نیز زائوربک سوخیف ازبک را مغلوب کرد و به دیدار رده‌بندی رسید. در دیدار رده‌بندی رقابتهای جهانی مجارستان، مقابل تایموراز فریف از اسپانیا قرار گرفت و توانست با نتیجه ۶ بر ۴ از سد حریف بگذرد و صاحب مدال برنز شود.
آلداتوف در دستهٔ ۸۴ ک‌گ در المپیک ۲۰۱۲ لندن نیز حضور داشت که پس از پیروزی بر زائوربک سوخیف، مقابل آنزور اوریشف روس شکست خورد تا از گردونهٔ رقابت‌ها حذف شده و برای دومین بار هم در دستیابی به مدال المپیک ناکام باشد.
هنگامی که سائو سائو به سوانزائو بازگشت، به ائتلاف پیشنهاد کرد که نیروهای در حال عقب‌نشینی دونگ ژئو را تعقیب کند تا با نشان دادن اینکه ائتلاف هنوز در حال حرکت است، دونگ ژو را تهدید کند. با این حال، ژانگ میائو و سایر حاضران پیشنهاد او را رد کردند. سپس سائو سائو مردانش را به همراه شیاهو دان به یوان شائو در هنی هدایت کرد. پس از خروج سائو سائو، نیروهای ائتلاف مستقر در سوانزائو با کمبود منابع مواجه شدند و متفرق شدند. لیو دای از این فرصت استفاده کرد و کیائو مائو را که از او کینه داشت، کشت.
در روایات ارمنی، آلها قلب و شش زن درحال زایمان، زن آبستن و زنی تازه زایمان کرده (زائو) را می‌دزدند وسبب مرگ او می‌شوند. آنها همچنین با آسیب رساندن به جنین در زهدان مادر سبب سقط جنین می‌شوند.
داستان از زبان کودکی به نام «زائو پائولو» روایت می‌شود. او با کنجکاوی زوایای سرزمینی مطرود را می‌کاود، و با بیان روحیات یکایک ساکنین، آن مکان را خوب به تصویر می‌کشد. همسایگانی که پیوندشان با دیگران مرهون گرسنگی، درد، رنج و مطرود بودن آنهاست. در برابر این کمبودها هر یک از این افراد، تجربه ای منحصر به فرد از زندگی دارد. مردی نیز هست که با نگاهی ورای نگاه دیگران، رنج اطرافیانش را می‌بیند، و با آینه ای کوچک، همسایگان را روانکاوی می‌کند، خوانشگر به موازات این دنیای سیاه و سفید، با دنیایی رنگارنگ نیز، که گویا در کراتی دیگر است، آشنا می‌شود، انگار، یادآور دنیای «اسکارلت» است پس از ازدواج با «رت باتلر». مهمانی‌های اشرافی، خانه‌های مجلل، زنان زیبا و آراسته در لباسهای فاخر، و … ا.
در سوانزائو (酸棗)، سائو سائو افراد خود را به سمت غرب هدایت کرد تا به نیروهای دونگ ژئو حمله کنند. او توسط یک گروه از ارتش ژانگ میائو به رهبری وی زی (衛茲) دنبال شد. ارتش سائو سائو در نبرد زینگ یانگ توسط نیروهای دونگ ژئو به رهبری شو رونگ شکست خورد و خود سائو سائو در نبرد مجروح شد. سائو هونگ اسب خود را به او تقدیم کرد و او با پای پیاده به دنبال سائو سائو رفت و آنها موفق شدند از میدان نبرد فرار کنند. دونگ ژئو پس از نبرد نیروهای خود را بیرون کشید.
کنتچادزه در وزن ۷۴ کیلوگرم کشتی آزاد مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۸ بوداپست حاضر بود که بکزاد عبدالرحمانوف از ازبکستان، آندره سوکالسکی از لهستان، ابوبکر آباکاروف از آذربایجان و سونر دمیرتاش از ترکیه را شکست داد و به فینال رسید. وی در دیدار نهایی از زائوربک سیداکوف کشتی‌گیر روسیه شکست خورد و به مدال نقره بسنده کرد.
از آنجا که شهر اراک پیشینه تاریخی چندانی ندارد، فرهنگ مردم شهر متأثر از فرهنگ‌های مختلف است. این فرهنگ بیشتر از باورهای فولکلوریک باجنبه مذهبی یا اجتماعی شکل گرفته است. از جمله این باورها می‌توان به نذر و نیاز برای امامزادگان و اماکن مقدس و عقیقه‌کردن کودک که از اعتقادات مذهبی شکل گرفته یا برخی باورهای خرافی مانند گذاشتن شیء نوک‌تیز بالای سر زائو برای دفع آل، دوختن سفره بالای سر عروس برای بستن زبان خانواده شوهر و چله‌بری (اعتقادات خرافی برای باردارشدن تازه عروس) اشاره کرد که در گذشته رایج بوده است. همچنین از جمله مراسم سنتی که در گذشته در اراک رواج داشته، مراسم جشن کوسه ناقلدی و رشکی و ماسی را می‌توان نام برد.
در اساطیر قوم سری در ایالت سونورا در مکزیک، دبران را چراغی می‌پنداشتند که برای هفت زن زائو (خوشه پروین) ایجاد نور می‌کند.
آل یا زائوترسان موجودی خیالی-افسانه‌ای است. در باور عامه، موجودی است که اگر زن تازه‌زا را تنها بگذارند، سراغش می‌آید و به او آزار یا آسیب می‌رساند.