روناس
معنی کلمه روناس در لغت نامه دهخدا

روناس

معنی کلمه روناس در لغت نامه دهخدا

روناس. ( اِ ) روغناس. رناس. روین. روینک. عروق الصباغین. عروق ضمر. فوه. نباتی است رنگی که بیشتر در آذربایجان و حوالی یزد روید و رنگرزی را به کار آید. ( یادداشت مؤلف ). به معنی همان رودنک که جامه بدان سرخ کنند. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ) ( از شرفنامه منیری ) ( از غیاث اللغات ). روین. ( لغت فرس اسدی ) ( فرهنگ اوبهی ). گیاهی است معروف که بدان جامه و ابریشم رنگ کنند و به عربی فوه و عروق الخمر خوانند. ( برهان ). اسم فارسی فوةالصبغ است. ( تحفه حکیم مؤمن ). گیاهی است از تیره روناسیان بسیار شبیه به شیرپنیر، دارای برگهای نوک تیز و گلهای کوچک و زرد. ارتفاع آن بدو متر می رسد ولی برگهای آن درشت تر است ، و از ریشه آن ماده قرمزرنگی به دست می آید که در رنگرزی به کار می رود. ( فرهنگ فارسی معین ) : و از شهر بردع ابریشم خیزد و استران نیک و روناس و شاه بلوط و کرویا. ( حدود العالم ).
تن ز سرما چو نیل و چون روناس
منجمد گشته در عروق دماء.سپاهانی ( از شرفنامه ).ورجوع به روین شود.

معنی کلمه روناس در فرهنگ معین

(اِ. ) گیاهی است پایا، دارای برگ های نوک تیز و گل های کوچک زرد که از ریشة آن مادة قرمز رنگی به دست می آید که در رنگرزی به کار می رود.

معنی کلمه روناس در فرهنگ عمید

گیاهی پایا و خودرو با برگ های نوک تیز و گل های کوچک زردرنگ که ریشۀ آن در تهیه رنگ قرمز کاربرد دارد، روین، رودن، رودنگ، روینگ، زغنار.

معنی کلمه روناس در فرهنگ فارسی

( اسم ) گیاهی است از تیره روناسیان بسیار شبیه به شیر پنیر دارای برگهای نوک تیز و گلهای کوچک و زرد ارتفاع آن به دو متر میرسد ولی برگهای آن درشت تر است و از ریشه آن ماده قرمز رنگی بدست میاید که در رنگرزی بکار رود .

معنی کلمه روناس در فرهنگ اسم ها

اسم: روناس (دختر) (فارسی) (طبیعت) (تلفظ: ru(o)nās) (فارسی: روناس) (انگلیسی: runas)
معنی: نام یک گیاه، ( در گیاهی ) گیاهی علفی، پایا و خودرو از خانواده ی روناس که از ریشه و غده ی زیرزمینیِ آن برای تهیه رنگ قرمز استفاده می شود

معنی کلمه روناس در فرهنگستان زبان و ادب

{Rubia} [زیست شناسی- علوم گیاهی] سرده ای از روناسیان علفی و نیمه درختچه ای چندسالۀ خزنده یا بالارونده با حدود 60 گونه که بومی افریقا و نواحی معتدل آسیا و امریکا هستند؛ گل های کوچک آنها پنج گلبرگ زرد کم رنگ دارد و گل آذین شان خوشه ای متراکم است؛ از ریشۀ این گ...

معنی کلمه روناس در دانشنامه عمومی

روناس ( نام علمی: Rubia tinctorum ) نام یک گونه از تیره روناسیان ( روبیاسه ) است. گیاهی است که به حالت خودرو در مناطق مدیترانه، در شمال آفریقا و بعضی مناطق آسیا می روید. خاستگاه نخستین آن خاور نزدیک و قفقاز بوده است.
روناس در قدیم در ایران به صورت سنتی در تبریز، ارومیه، اراک، فارس و یزد کشت می گردید و امروزه نیز به صورت خودرو در استان مرکزی و ساوه به صورت علف هرز در باغ ها در و در استان فارس نیز به صورت گیاه مرتعی مشاهده می شود.
مهم ترین مورد استفاده از روناس در صنعت، رنگرزی پشم در صنعت قالی بافی و پارچه بافی است. ماده رنگی روناس ( آلیزارین ) امروزه به طور صنعتی نیز تهیه می شود، با این وجود امروزه، به دلیل کشف رنگ شیمیایی آنیلین، تا حدود زیادی اهمیت خود را از دست داده است.
ساقه این گیاه پوشیده از خارهای ریز می باشد و ارتفاع آن تا حدود دو متر می رسد. روناس با استفاده از خارهای ریزی که دارد به دیوار و درختان می چسبد و بالا می رود.
برگ های آن بیضی، نوک تیز و دراز بوده که به صورت گروهی و به شکل چتر از کنار ساقه بیرون می آید. گل های روناس کوچک و به رنگ زرد مایل به سبز می باشد. میوه آن گوشتی و به رنگ تیره است. ریشه آن به نام روناس معروف است به رنگ قرمز تیره و به صورت دراز، باریک و استوانه ای می باشد. دارای طعمی تلخ و گس بوده و قسمت مهم این گیاه از نظر طبی به شمار می آید.
ریشه روناس دارای خاصیت مدر، صفرابر، ملین و تا حدودی اوره خون را کاهش می دهد. یکی از خواص آن خاصیت انحلال سنگ های مثانه و کلیه است. روناس گیاهی است فوق العاده مقاوم به شوری و مقاومت در آن از نوع بردباری است و شوری خاک تا ۰/۳ درصد را به خوبی تحمل می کند.
ریشه های این گیاه پس از خشک شدن به سادگی پودر شده و در مجاورت با آب چسبناک می شود. برداشت روناس معمولاً در اواخر پاییز انجام می گیرد. از ریشه روناس در قدیم برای رنگرزی پارچه و نخ استفاده می شده است.
ریشه روناس دارای ماده ای رنگی به نام جوهر روناس می باشد که برای رنگرزی بکار می رفت ولی بعد از اینکه توانستند این ماده را به طریقه شیمیایی تهیه کنند کشت آن برای تهیه آلیزارین متوقف گردید.
روناس در زمره گیاهان رنگ دار صنعتی و دارویی بشمار می آید. ریشه روناس حاوی گلیکوزیدهایی به نام اسید روبرتیک، آلیزارین، پورپورین، روبیارین، مواد پکتیکی، رزین و کلسیم است.
روناس (سرده). روناس ( نام علمی: Rubia ) نام یک سرده از تیره روناسیان است. ساقه این گیاه پوشیده از خارهای ریز می باشد و ارتفاع آن تا حدود دو متر می رسد. روناس با استفاده از خارهای ریزی که دارد به دیوار و درختان می چسبد و بالا می رود.
معنی کلمه روناس در فرهنگ معین
معنی کلمه روناس در فرهنگ عمید
معنی کلمه روناس در فرهنگ فارسی
معنی کلمه روناس در فرهنگ اسم ها
معنی کلمه روناس در فرهنگستان زبان و ادب

معنی کلمه روناس در دانشنامه آزاد فارسی

گروهی از گیاهان علفی پایا یا چوبی، متعلق به جنس Rubia، و خانوادۀ روناس، با گل های نرمادۀ کوچک قیفی شکل. روناس رنگرزیاز آن جمله است که در اروپا و آسیا رشد می کند و از ریشۀ قرمز آن رنگ قرمزی با نام آلیزارین به دست می آید. امروز این رنگ را به صورت مصنوعی از قطران زغال سنگ به دست می آورند. از جنس روناس در ایران حدود هشت گونه یافت می شود که در مناطق متفاوتی پراکنده اند. پیش تر زنان، روناس را می کوبیدند، الک می کردند و با آب سرد خمیر می کردند و با میلی مخصوص (معمولاً از جنس عاج فیل) بر ابرو می کشیدند. ابرو، پس از کشیدن روناس به رنگ پرطاووسی درمی آمد. برخی به همین رنگ بسنده می کردند، اما برخی بر روی آن وسمه نیز می کشیدند تا ابرو به رنگ پرکلاغی درآید.

معنی کلمه روناس در ویکی واژه

گیاهی است پایا، دارای برگ‌های نوک تیز و گل‌های کوچک زرد که از ریشة آن مادة قرمز رنگی به دست می‌آید که در رنگرزی به کار می‌رود.

جملاتی از کاربرد کلمه روناس

رنگ زنگار تو چون صیقل زداید زنگ غم عکس شنگرف تو چون روناس دارد روی ناس
تن ز سرما چون نیل و چون روناس منجمد گشته در عرق دما
جوهر روناس یا ۱،۲-دی‌هیدروکسی‌آنتراکینون ماده‌ای سرخ‌رنگ است که برای رنگرزی به رنگ روناسی از آن استفاده می‌شود.
آلیانتس از سال ۲۰۰۰ به عنوان اسپانسر و سرمایه‌گذار، وارد مسابقات فرمول یک شد. نخست به‌عنوان یک اسپانسر برای تیم؛ ای‌تی‌اندتی ویلیامز اف۱ و از سال ۲۰۱۱ به عنوان اسپانسر تیم مرسدس جی‌پی پتروناس در این مسابقات حضور دارد.
پریشان مو برای قتل فایز من الروناس مخضوب الاصابع
شاید موفقترین نمونه در این زمینه برج‌های دوقلوی پتروناس در مالزی باشد. این آسمان‌خراش‌ها که در سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ بلندترین آسمان‌خراش‌های جهان بودند یکی از دلایل اصلی جذب گردشگر برای مالزی شدند. هرچند معماری ویژه سزار پلی و تبلیغات گوناگون مانند فیلم مأموریت: غیرممکن - پروتکل شبح بی‌تأثیر نبودند. امروزه با فشردگی رقابت، ریسک باقی ماندن در صدر به کمتر از دو سه سال رسیده‌است. عملاً جذب گردشگر با لقب «ترین» احتمال کمی دارد.
شرکت نفتی مالزیایی پتروناس اعلام کرد که این شرکت از ماه مارس به فروش بنزین به ایران پایان داده است.بی بی سی فارسی
توانگریت همی باید از قناعت جوی نه از ابریشم و روناس و نیل و قندو زلاک
خدا گواه است امروز داستانی که گریبان من از دست تیمار و چنگ پراکندگی باز تواند‌کشید، جز داستان دشت تبت و کشت چل زمین و درختستان «توحید» نیست. هزار بارت نگاشته‌ام و پوست‌کنده بر تختهٔ گزارش گذاشته که درخت نشانی و هسته فشانی و دیگر کاشتنی‌ها سواره و پیاده بار آور، و آزاد را گاه فرخ و هنگام پیروز اسپند و نوروز است. بر جای آنکه مژده دهی که سنگ آن نوگیر کنده شد و خاک این تپه پراکنده و بلندی‌های «جوی یزدان بخش» دوارش برداشته آمد و پستی‌های «تخته جهود» به بوم و بالای کرته‌های یونجه به خاک انباشته، دمید از باغ روح کندیم و در زمین‌های پشت‌کوه زیر و بالا پراکندیم. روناس زیر میرزاخانی سبز و سرشار است و یونجه‌های کهن کشت از در سبزی داغ بستان و باغ بهار. نهال‌های پیرامن تالاب شاخه‌های کشن دمیده و دمیدهای «تبت» بالائی راست و بلند کشیده، یونجه‌ها تخته‌تخته از نو کاشته‌ایم و دشت‌ها کرته‌کرته به سبزی‌های خوراکی فراهم داشته و نهال‌های دیرین از رنج سرما رسته‌اند و هر شاخ نوخیز را که به مرگ از زندگی نزدیک‌تر بود، برگ‌های شگرف رسته، چل زمین را از گزها پزها کاست و پزدان ها را بر دست خطر گزها رست. بر هر مرز ساز افزایشی است و هر بند را برگ آرایشی. از هر در آسوده روان باش، و آبادی آن راغ بی‌بر و باغ بی‌در را به نویدی به از این‌ها نگران، چیزها می نگاری و ژاژها می‌شماری که هزار پای گوش است و مغز گزای هوش، نه از آن دو در نامه نامی است و نه از باغ هنر و جاهای دیگر گزارش و پیامی، زهی شگفتی و باژگونه پویی که دانی.
نحیب رزاق، نخست وزیر مالزی در گفتگو با خبرنگاران در نیویورک گزارش‌های منتشر شده در مورد سخنان خود درباره توقف فروش بنزین به ایران را تکذیب کرد. او افزود که پتروناس در ماه مارس از طریق یک شرکت ثالث قرارداد فروش بنزین به ایران را داشت اما از آن زمان درخواستی وجود نداشته‌است. بی‌بی‌سی فارسی،رویترز
سزاست خواجگی خود جهان عصر تو را بکن بکن که نه در خورد نیل و روناسی
برای تهیه آن از زاج سفید و روناس بهره می‌گیرند.
همچنین آلمان یکی از موفق‌ترین کشورها در اتومبیل رانی است. موفق‌ترین تیم مرسدس بنز آ ام گ پتروناس با ۶ قهرمانی در فرمول یک. موفق‌ترین راننده در مسابقات فرمول یک، میشائیل شوماخر با ۷ قهرمانی. سباستین فتل با ۴ قهرمانی و نیکو روزبرگ با ۱ قهرمانی.
در تاریخ ۷ فروردین ۱۳۹۹، حدادی اعلام کرد که مشکوک به ابتلا به بیماری کروناست. تست کرونای او در روز بعد مثبت اعلام شد و او قرنطینه خانگی شد.