رقم زدن

معنی کلمه رقم زدن در لغت نامه دهخدا

رقم زدن. [ رَ ق َ زَ دَ ] ( مص مرکب ) نوشتن. نگاشتن. نقش کردن. ( یادداشت مؤلف ). تحریر کردن :
بخرد جامه بسیار به تخت و چو خرید
نام زوار زند زود بر آن تخت رقم.فرخی.به شاپور آن ظن او را بد نیفتاد
رقم زد گرچه بر کاغذ نیفتاد.نظامی.طراز آفرین بستم قلم را
زدم بر نام شاهنشه رقم را.نظامی.گر دیگری به شیوه حافظ زدی رقم
مقبول طبع شاه هنرپرور آمدی.حافظ. || در بیت ذیل ظاهراً معنی رقم بطلان کشیدن و بی اعتبار ساختن دارد :
قلم برکش و بر دو گیتی رقم زن
قدم درنه و رهنمایی طلب کن.خاقانی. || صورت کشیدن. رسم کردن. ( یادداشت مؤلف ). نقاشی کردن. ( فرهنگ فارسی معین ) : منصور بفرمود تا مهندسان خطها درکشیدند و سوکها و بازارها و مسجد جامع با دید آوردند... و قصرها و ایوانها، و روستایها از بیرون شهر رقم زدند و باغها و آسیاها با دید آوردند. ( مجمل التواریخ و القصص ).
رقم زد بر آن حوض مانی فریب.نظامی.آن بدر آورده ز غزنی علم
وین زده بر سکه رومی رقم.نظامی.- رقم زدن بر چیزی ؛ نوشتن آن :
بدانگونه لوح آفرید و قلم
بزد بر همه بودنیها رقم.فردوسی.- || نقش بستن. نوشته شدن. منقوش گردیدن :
مرد آن بود که از سر دردی قدم زند
درد آن بود که بر دل مردان رقم زند.خاقانی.شادمان آن دل از هوا بینی
که برو درد و غم رقم نزده ست.خاقانی.

معنی کلمه رقم زدن در فرهنگ معین

( ~. زَ دَ ) [ ع - فا. ] (مص ل . )۱ - نوشتن . ۲ - نقاشی کردن .

معنی کلمه رقم زدن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱ - تحریر کردن نوشتن . ۲ - نقاشی کردن .

معنی کلمه رقم زدن در ویکی واژه

نوشتن.
نقاشی کردن.
رقم + زدن
آفریدن،‌ نقش بستن.

جملاتی از کاربرد کلمه رقم زدن

بس‌ که به مدحت رقم زدند دفاتر قیمت عنبر گرفت دوده و مازو
دریم در هفت سال از ۹ سال حضورش در آتلانتا به پلی آف ان‌بی‌ای زنان صعود کرد و ۳ بار هم به فینال رسید. آن‌ها در سال ۲۰۱۰ به فینال رسیدند ولی به سیاتل استورم باختند. دریم در فینال‌های سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ به تیم مینه سوتا لینکس نتیجه را واگذار کرد. آن‌ها سه بار به فینال ان‌بی‌ای زنان رسیدند ولی حتی یک بازی را هم نبردند و نتیجه ۹–۰ را رقم زدند.
رمبو در اواخر سپتامبر ۱۸۷۱ وارد پاریس شد و برای مدت کوتاهی در وثاق ورلن سکنی گزید. همسر ورلن زنی ۱۷ ساله و باردار بود، ورلن نیز بتازگی شغل خود را ترک گفته و به الکل روی‌آور شده بود. در آن هنگام، ورلن رمبو را آسیمه‌سر، قناس، استخوانی و رو به رشدی نامجرب با لهجهٔ آردنی توصیف می‌کند. این دو به زودی رابطه‌ای سوزان و متزلزل را رقم زدند که در آینده کانون خانوادهٔ ورلن را از هم گسست.
من شعر ز این سپس نتوانم رقم زدن زحمت رسد ز بسکه همی از مگس مرا
او در جام ملت‌های آفریقا ۲۰۲۱، اولین تورنمنت قاره‌ای ملی‌اش، بازی کرد، جایی که آنها یک چهارم نهایی هیجان‌انگیزی را رقم زدند.
ترکان سلجوقی با یورش به قلمروی مسیحیان بیزانس، سلسله حوادثی را رقم زدند که منجر به جنگ‌های صلیبی بین مسلمانان و مسیحیان شد.
بلک سبث از پیشگامان موسیقی هوی متال می‌باشد. گروه در پی انتشار آلبوم چهار–پلاتینی پارانوید در ۱۹۷۰، کمک بسیاری به پیشرفت این سبک از موسیقی کرد. آن‌ها در رده‌بندی ام‌تی‌وی به‌عنوان "بزرگترین متال بند" در تمام دوران شناخته شده و جایگاه دوم را در رده‌بندی "۱۰۰ هنرمند بزرگ هارد راک" وی‌اچ‌وان به خود اختصاص دادند (پس از لد زپلین). همچنین رولینگ استون، بلک سبث را "پادشاه هوی‌متال در دههٔ ۷۰" نامید. آن‌ها فروش ۱۵ میلیون در ایالات متحده و بیش از ۷۰ میلیون فروش جهانی را برای خود رقم زدند. بلک سبث سال ۲۰۰۵ در تالار مشاهیر موسیقی بریتانیا و در سال ۲۰۰۶ به تالار مشاهیر راک اند رول وارد شد، همچنین نام گروه درمیان "۱۰۰ هنرمند بزرگ تمام زمان‌هاً از مجلهٔ رولینگ استون به چشم می‌خورد.
در طول انقلاب فرانسه، گروه‌های پارتیزانی مانند انراگس و سان کلوت‌ها، نقطه عطفی در تاریخچهٔ بروز احساسات ضد دولتی و فدرالیسم رقم زدند. از اولین جریان‌های آنارشیستی در قرن ۱۸، حمایت ویلیام گادوین از آنارشیسم فلسفی که در انگلیس مشروعیت‌بخشی اخلاقی به دولت را نکوهش نمود، ماکس استیرنر که راه را برای فردگرایی هموار کرد و پیر ژوزف پرودون که نظریه متوالیسم را در فرانسه مطرح نمود، می‌توان نام برد. در اواخر دههٔ ۱۸۷۰، مکتب‌های مختلف آنارشیستی کاملاً متمایز شده بودند و موجی از جهانی‌سازی بی‌سابقه در خلال سال‌های ۱۸۸۰ تا ۱۹۱۴ اتفاق افتاد. این دوره از آنارشیسم کلاسیک تا پایان جنگ داخلی اسپانیا ادامه داشت و دوران طلایی آنارشیسم را در بر می‌گرفت.
نقش بی‌اصل آرزو و امل بر دل و جان رقم زدن تا کی
بر جان ز حادث زمانه رقم زدند آنرا که او ز عشق تو بر دل رقم زدست