دینون

دینون

معنی کلمه دینون در دانشنامه عمومی

دینون ( به یونانی: Δίνων یا Δείνων ) ( به انگلیسی: Dienon, Dinon ) اهل کولوفون ( Kolophon, Colophon ) شهری ایونیایی در غرب آسیای صغیر، تاریخ نویس و وقایع نگار یونانی است. با این حال دورهٔ زندگی وی، حتی به طور تقریبی هم معلوم نیست، فقط همین قدر می دانیم که وی معاصر فیلیپ مقدونی بوده و مدتی در دربار هخامنشی اقامت داشته است. دورهٔ فعالیت نویسندگی او را به طور سنتی حدوداً بین ۳۶۰ و ۳۴۰ قبل از میلاد می دانند. گفته می شود که او کتاب های زیادی نوشته بوده است؛ کتاب هایی راجع به آسیا و از جمله کتاب "پرسیکا" ( Περσικα ) که به تاریخ پارس مربوط می شده است. این کتاب حداقل به سه قسمت تقسیم می شده و هر یک از آن سه قسمت، شامل چند کتاب می بوده است. با این همه اصل آثار او به جای نمانده و بخش هایی از آن ها در آثار نویسندگان دیگر آمده است. با این که روایات عجیب و افسانه مانند در کتاب های او به ویژه دربارهٔ هند زیاد است، ولی مورخین بعد از او مانند پلوتارک، الیان ( کلودیوس آلیانوس ) ، کرنلیوس نپوس و تروگ پمپه ای برای آثارش ارزش زیادی قائل بودند و از آن ها استفاده فراوان کرده اند. تاریخ او از تأسیس دولت آشور آغاز و تا تسخیر مصر به دست اردشیر سوم ( اُخُس ) پایان می یابد.
سودا به اشتباه کتاب پرسیکای او را متعلق به دیو کاسیوس می داند. دینون پدر کلیتارخوس تاریخ نگار مشهور و پرآوازهٔ اسکندر بزرگ است.
دینون تاریخ شرق نزدیک را از جایی که کتزیاس رها می کند، ادامه می دهد.

معنی کلمه دینون در ویکی واژه

از مورخان پیش از میلاد یونان باستان؛ اخبار متعدد غربی و ارمنی مبنی بر اینکه زرتشت پادشاه باکتریا و معاصر نین در و سمیرامید بوده؛ بی‌شک از دینون و کتسیاس است.

جملاتی از کاربرد کلمه دینون

از زبان مادی که در غرب و شمال غرب ایران رایج بوده‌است، اثر مکتوبی در دست نیست. اما از اشاراتی که در نوشته‌های مورخان یونانی نظیر کتسیاس، دینون و هرودوت به داستان‌ها، قصه‌ها و اشعار این دوره شده‌است، رد ادبیات روایی و سینه به سینه این دوره را می‌توان پی گرفت.
او در اردیبهشت سال ۱۳۸۹ به دلیل اثبات دوپینگ به دلیل استفاده از ماده متاندینون از سوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ به مدت ۶ ماه از تیم ملی جودو محروم شد. با این حال او اجازه یافت در مسابقات انتخابی تیم ملی در مرداد ۱۳۸۹ شرکت کند. در آذر ۱۳۸۹ در رسانه‌ها اعلام شد از آمریکا درخواست پناهندگی کرده‌است. رجبی اعلام کرده که به آمریکا پناهنده نشده و به‌طور قانونی به این کشور مهاجرت کرده‌است.
ادبیات مادی به مجموعه‌ای از نوشته‌ها و روایت‌های شفاهی به زبان مادی و یا مربوط به فرهنگ مردم ماد گفته می‌شود. از زبان مادی که در غرب و شمال غرب ایران رایج بوده‌است، اثر مکتوبی در دست نیست اما از اشاراتی که در نوشته‌های مورخان یونانی نظیر کتسیاس، دینون و هرودوت به داستان‌ها، قصه‌ها و اشعار این دوره شده‌است، رد ادبیات روایی و سینه به سینه این دوره را می‌توان پی گرفت.
آمیتیس سرانجام چندی پس از مرگ همسرش درگذشت، دینون از او به عنوان زیباترین زن آسیا یادکرده است. آمیتیس دارای دو پسر به نام‌های زوپیر و ارتوفیوس بود.
فَقُلْنا هاتُوا بُرْهانَکُمْ ای قلنا للمشهود علیهم هاتُوا بُرْهانَکُمْ و حجّتکم علی صحّة ما کنتم تدینون به لیکون لکم تخلص عمّا شهدوا علیکم، فَعَلِمُوا أَنَّ الْحَقَّ لِلَّهِ یعنی فبهتوا و تحیّروا و علموا یقینا انّ الحجّة البالغة للَّه علیهم و انّه لا حجّة لاحد منهم علی اللَّه. و قیل فعلموا انّ الحقّ ما اتاه الرّسل به وَ ضَلَّ عَنْهُمْ ای ذهب عنهم ما کانُوا یرجونه من معبودیهم ذهابا لا یظهر له اثر.
این سخنان آتش خشم را در دل پروشات علیه استاتیرا شعله‌ور گردانید و تصمیم بر هلاک استاتیرا گرفت، و منتظر ماند تا فرصت نصیبش شد. کتزیاس در کتاب پرسیکا می‌گوید که این قضیه پس از جنگ کوروش با اردشیر روی داد، ولی دینون عقیده داشت این قضیه در زمان جنگ اتفاق افتاد.
وَ لا یَدِینُونَ دِینَ الْحَقِّ ای لا یدینون بدین الاسلام و هو دین محمد ص النّاسخ لسائر الادیان. و المعنی ایمانهم غیر ایمان اذ لم یؤمنوا بمحمد ص و لم یتدینوا بدینه، و قیل لا یدینون دین الحقّ ای لا یطیعون طاعة الحقّ و الحقّ هو اللَّه عزّ و جلّ. دان له ای اطاع له، و قیل: لا یَدِینُونَ دِینَ الْحَقِّ ای لا یعملون بما فی التوریة و الانجیل.