دوربین عکاسی
معنی کلمه دوربین عکاسی در دانشنامه عمومی
در قرن های ۱۱ تا ۱۶ بشر از یک اتاقک تاریک ( دوربین اولیه ) به عنوان چیزی شبیه به دوربین استفاده می کرد. برای این منظور اتاق مکعب مستطیل کوچکی را که هرگز نوری به درون آن راه نمی یافت، آماده می کردند، در وجه جلوی آن سوراخی به قطر تقریبی یک میلی متر ایجاد می کردند، بدین ترتیب تصویر مناظر روبروی وجه دارای سوراخ روی دیوار یا پرده در وجه مقابل سوراخ در داخل اتاق منعکس می نمودند. این تصویر به صورت معکوس و بسته به قطر سوراخ وضوح بیشتر یا کمتری داشت به صورتی که هرچه قطر سوراخ کمتر بود، وضوح بیشتر یا به عکس با افزایش قطر سوراخ تصویر روشن تر با وضوح کمتری حاصل می گشت. البته این دستگاه بیشتر برای نمایش و نقاشی به کار می رفت و نقاشان اروپایی با نشاندن سوژه در جلوی سوراخ یا قرار دادن اتاقک در روبروی سن معروف می باشد. نخستین دوربین بنابر عقیده اروپاییان به دست نیوتن ابداع شد که به رابرت ون لی ون هوک نیز نسبت داده می شود. البته گفتنی است عدسی یا همان لنز را ابن هیثم بسیار پیش از ایشان می ساخته و از فروش آن کسب و کار داشته است. [ نیازمند منبع] و بنابر شواهد تاریخی ابن هیثم اولین عکاس جهان می باشد.
در سال ۱۵۶۸ دانیلو باربارو این اتاقک تاریک را با یک عدسی و یک دریچه قابل تغییر مجهز نمود. بدین وسیله می توانست تصاویر را واضحتر به درون اتاق منعکس کند. در سال ۱۸۰۰ توماس وج وود و همچنین همفری دیوی با استفاده از کاغذ مخصوص تصاویر غیرثابتی بدست آوردند. این کاغذ آغشته به محلولی بود که هرگاه در برابر نور آفتاب قرار می گرفت، رنگ اصلی خود را از دست می داد و به کلی سیاه می شد. آنگاه چون بر روی این کاغذ تصویر یا جسمی را قرار می دادند، قسمت هایی که از تابش نور مصون مانده بود، به رنگ خود باقی می ماند و اما سایر قسمت های کاغذ سیاه می شد. بدینگونه شبح نوری از اجسام بر روی آن کاغذ عکاسی می شد. با این روش تصویری بدست می آمد که آن نیز به مجرد نور دیدن، رنگ خود را از دست می داد و کاغذ یکپارچه سیاه می شد. [ نیازمند منبع]
معنی کلمه دوربین عکاسی در دانشنامه آزاد فارسی
دستگاهی برای عکاسی . متشکل از چند عدسی در جعبه ای است که نور به داخل آن نفوذ نمی کند و صفحه یا فیلمی حساس نیز داخل آن قرار می گیرد. عدسی، بازتاب نور از جسم را جمع و تصویر واضحی از آن را روی فیلم ایجاد می کند. سوراخ جلو دوربین ، که نور از طریق آن وارد می شود، دریچۀ دیافراگم نام دارد. اندازۀ روزنه مقدار نور ورودی به دوربین را کنترل می کند. شاتر (پلک زن) زمان تأثیر نور بر فیلم را کنترل می کند. دوربین های عکاسی به سه دستۀ کوچک ، متوسط ، و بزرگ تقسیم می شوند. این تقسیم بندی مبتنی بر اندازۀ تصویر ثبت شده و ابعاد تصویرِ به دست آمده است. در دوربین های ساده، سرعت شاتر و اندازۀ دریچه ثابت و چنان است که در روز آفتابی مقدار مناسبی نور وارد دوربین شود. در بیشتر دوربین های پیچیده، سرعت شاتر و اندازۀ دریچه تنظیم می شود. اغلب آن ها نورسنج توکار دارند که به کمک آن تلفیق مناسبی از سرعت شاتر و اندازۀ روزنه را با توجه به شرایط محیط و سوژۀ عکاسی انتخاب می کنند. کار با دوربین تک عدسی انعکاسی از همۀ دوربین ها آسان تر است . در این دوربین ها می توان عدسی را برداشت و عدسی های ویژه ای به جای آن قرار داد. دوربین روزنه ای به جای عدسی سوراخ کوچکی به اندازۀ نوک سوزن دارد و لازم است هنگام نوردهی (عکاسی) آن را روی پایۀ ثابتی قرار داد تا تکان نخورد. زمان عکس برداری با این نوع دوربین ، در روز و برای فیلم ِ با حساسیت کم ده ثانیه ، برای فیلمِ با حساسیت بالا دو ثانیه، و برای نگاتیو کاغذی پنج دقیقه است . با دوربین روزنه ای می توان عکس هایی واضح ، در محدوده ای از نمای نزدیک تا بی نهایت، گرفت.
جملاتی از کاربرد کلمه دوربین عکاسی
دوره زندگی او با ورود دوربین عکاسی به ایران و حکومت ناصرالدین شاه قاجار همزمان بود.
دهها سال قبل از اختراع عکاسی، اساس کار دوربین عکاسی وجود داشتهاست؛ موزی، ارسطو و اقلیدس در سدهٔ ۵ و ۴ پیش از میلاد نحوهٔ کارکرد دوربین سوراخ سوزنی را شرح دادهبودند.
مبدل تله، ابزاری است نورشناختی، که مابین لنز و بدنهٔ دوربین عکاسی قرار گرفته و باعث افزایش فاصله کانونی لنز میشود.
فیلتر پولارایزر یک نوع فیلتر عکاسی است که جهت تغییر در نور ورودی به دوربین عکاسی و تأثیر بر رنگها مورد استفاده قرار میگیرد.
آندره کرتس در ۱۸۹۴ در بوداپست مجارستان زاده شد. با نخستین حقوقی که در شغل حسابداری بورس گرفت، یک دوربین عکاسی جعبهای ارزان قیمت خرید که اتاقکی مکعب مستطیل داشت. یکی از نخستین عکسهایی که گرفت، تصویری به نام «مرد جوان بر خواب رفته» (۱۹۱۲) است که نشان میدهد وی از همان زمان تسلط کاملی بر این وسیله بیانی داشتهاست. سرانجام آنگاه که توانست دوربینی بخرد، علیرغم شناخت فنی اندکی که داشت، کاملاً برتصور خود از عکاسی واقف بود و موضوعاتش را به خوبی میشناخت. سالها بعد، هنر عکاسی را به عنوان هنر تصویر کردن «رویدادهای کماهمیت» توصیف کرد و هیچ عکاسی با اعتقادی بیش از او به این تعریف نرسید.
تکپایه وسیلهای است که دوربین عکاسی به آن متصل میشود و لرزش را تا حدی از بین میبرد. ساختمان تکپایه، همانند ساختمان پایه در سهپایهها، تلسکوپی است و ارتفاع دوربینی را که توسط یک پیچ به سر سهپایه متصل میشود نسبت به زمین افزایش یا کاهش میدهد. در قسمت سر آن در مدلهای پیشرفتهتر چندین بخش مفصلی متحرک وجود دارد.
دوپایه یکی از تجهیزات کمکی دوربین عکاسی است که میتوان آن را حد واسط تک پایه و سهپایهها دانست، با این توضیح که این وسیله تنها دو عدد پایهٔ تلسکوپی دارد و میتوان ارتفاع آن را تغییر داد. از دوپایهها به ندرت در فیلمبرداری یا عکاسیهای تجاری استفاده میشود، زیرا میتوان با باز کردن دوپایه از پایههای سهپایهها، یک دوپایه ساخت.
کابرن در ۱۸۸۲ در بوستون زاده شد. پدر او تولیدکننده بسیار موفق پیراهن بود، در ۱۸۸۹ درگذشت و برای خانوادهاش آنقدر ثروت بجا گذاشت که کابرن توانست کاری را که به تازگی برگزیده بود دنبال کند، بیآنکه فشارهای تجاری که عکاسان حرفهای برای گذراندن زندگی خود با آن درگیر بودند، مواجه شود. مادر او فانی عکاس غیرحرفهای علاقهمند و ورزیدهای بود و این احتمال نیز هست که کابرن، که در هشت سالگی یک دوربین عکاسی به او هدیه شده بود، تحت تأثیر مادرش نخستین دلبستگیهای خود را نسبت به عکاسی آشکار ساخته باشد.