دستور دادن

معنی کلمه دستور دادن در لغت نامه دهخدا

دستور دادن. [ دَدَ ] ( مص مرکب ) امر کردن. فرمان دادن. || گفتن که چگونه کند. گفتن که چه کند و چگونه کند. || سفارش دادن. || اذن دادن. رخصت دادن. اجازت دادن. روا شمردن. اجازه دادن. دستوری دادن : گفت اکنون مرا زمان دهید باز خانه شوم... گفتم مهلت نیست... گفت... پس دستور دهید تا هم اینجا وصیتی بنویسم... گفتیم رواست. ( تاریخ بیهق ).
گریه شعر بدستور کنم
گر دهد خنده شیرین دستور.ظهوری.

معنی کلمه دستور دادن در فرهنگ فارسی

امر کردن . فرمان دادن

معنی کلمه دستور دادن در ویکی واژه

comandare
Order, Command

جملاتی از کاربرد کلمه دستور دادن

امویان در شام به خلافت رسیدند. آزار زرتشتیان در سده هشتم میلادی افزایش یافت. در زمان خلفای بعدی اموی، آخرین سرزمین‌های زرتشتیان نیز فتح شدند. امویان با خشون زیادی با زرتشتیان که موالی خوانده می‌شدند رفتار می‌کردند. کشته شدن عمر به دست یک ایرانی و دست داشتن ایرانیان در شورش علیه خلفا موجب بدبینی امویان نسبت به آنان می‌شد. امویان سیاست خود را بر دریافت جزیه بنیاد نهاده بودند به‌طوری‌که حتی حجاج بن یوسف در عراق بر تازه مسلمانان نیز پرداخت جزیه را اجباری کرده بود. پرداخت جزیه به زرتشتیان تحمیل شد. در سال ۷۴۱ میلادی امویان رسماً دستور دادند که غیر مسلمانان حق اشتغال در کارهای دولتی را ندارند.
پس از فوت آیت‌الله العظمی سید عبدالهادی شیرازی، مرحوم استاد حضرت آیت‌الله العظمی نجابت دستور دادند که به نجف اشرف مشرّف شوم و لذا حقیر با مختصر مؤونه‌ای به نجف اشرف رفتم و به سفارش ایشان به درس فقه و اصول مرحوم آیت‌الله العظمی خوئی و درس مرحوم آیت‌الله العظمی شیخ محمّدباقر زنجانی که به وفور علم و تقوی مشهور بود حاضر شده و مطالب را می‌نوشتم.
پس از اینکه اوجدا به اسپانیا بازگشت، فرمانروایان کاتولیک، بدون اجازه کلمب، به او دستور دادند تا دوباره به سمت آمریکا حرکت کند، کاری که او در ۱۸ می ۱۴۹۹ با سه کاراول انجام داد. او یکجا با راهنما و نقشه‌نگار دریایی خوان دی لا کوسا و ناوبر ایتالیایی آمیریگو ویسپوکسی سفر کرد. این نخستین سفر از یک سری سفرهای بود که بعداً به عنوان «سفرهای کوتاه» یا «سفرهای آندلسی» مشهور شده و به مناطقی از دنیای جدید انجام شد.
آلن بعداً با سم که تبدیل به آواتار سفیدها شده بود، دوباره متحد شد. پس از مبارزه کوتاه خود با سولومون گراندی، پارلمان‌ها به دشمنی خود پایان دادند و به آلن، سام، گراندی، آواتار کلیر آزاتوت و یولاندا مونتز از گروه قرمز دستور دادند تا با هم برای مبارزه با تهاجم آپوکولیپس همکاری کنند.
نیارست دستور دادنش پند نه در سالیان کرد کمتر گزند
طبق سنت، ویرژیل در حدود ۱۹ قبل از میلاد به یونان سفر کرد تا «انئید» را بازبینی کند. ویرجیل پس از ملاقات با آگوستوس در آتن و تصمیم به بازگشت به خانه، هنگام بازدید از شهری در نزدیکی مگارا تب گرفت. ویرژیل با کشتی به ایتالیا رفت، بر اثر بیماری ضعیف شد و در بندر بریندیزی در ۲۱ سپتامبر ۱۹ پیش از میلاد درگذشت و آرزوی سوزاندن نسخه خطی «انئید» را به جای گذاشت. آگوستوس به مجریان ادبی ویرژیل، لوسیوس واریوس روفوس و پلوتیوس توکا دستور داد که این آرزو را نادیده بگیرند، در عوض دستور دادند «انئید» با کمترین تغییرات ویرایشی منتشر شود.: ۱۱۲ 
گیم پلی بازی مانند گذشته اما با بهبود بخشی‌های زیادی همراه است، برای مثال شخصیت‌ها در هنگام خم شدن حرکت می‌کنند، یک هشدار حدودی به بازیکن هنگامی شیبیتو در نزدیکی‌اش باشد، یک سیستم اشاره‌کننده برای انجام مأموریت‌ها، وجود داشتن سه نوع تعیین سطح دشواری مراحل بازی، نمای اختیاری دوربین اول شخص، دستورهای تعاملی دارای حساسیت بیشتری هستند به‌طوری‌که با یک بار دستور دادن اقدام می‌کند، برای استفادهٔ رایج به درون بازی آورده شده‌اند که باعث کند پیش رفتن بازی نشوند. آیتم‌ها یا اشیاهای مهم بعد از شروع دوباره در موجودی شخصیت باقی خواهد ماند.
وب‌سایت کلیسای آتئیست‌ها به نقل از نگهبان شیرهای باغ وحش، داین هگارتی و زینا لاوی می‌نویسد که برخلاف باور عموم، انتان لاوی با حیواناتش بسیار خشن و نامهربانانه رفتار می‌کرد. او حتی توگار را با شوک الکتریکی آزار می‌داد و می‌ترساند که همین باعث شد لاوی را دستگیر کنند و سپس به او دستور دادند که توگار را به باغ وحش سان فرانسیسکو تحویل دهد.