داماش
معنی کلمه داماش در لغت نامه دهخدا

داماش

معنی کلمه داماش در لغت نامه دهخدا

داماش. ( اِخ ) دهی جزء بلوک خورگام دهستان عمارلو بخش رودبار شهرستان رشت. واقع در 36هزارگزی خاور رستم آباد و 48هزارگزی رودبار و 22هزارگزی دیلمان.کوهستانی است و سردسیر و سکنه آن در زمستان حدود 10 خانوار و تابستان حدود 150 الی 200 خانوار که از جیرنده فاراب برای استفاده از هوای ییلاقی و نگاه داری گله و زراعت می آیند. آب آن از چشمه است و محصول عمده آن غلات و لبنیات و شغل اهالی زراعت و گله داریست. مزرعه آغوزی و انگورچاله که در تابستان گله داران در آن ساکن هستند جزء داماش منظور شده است. سابقاً زمستان سکنه نداشت ولی در سالهای اخیر سکنه دائم دارد ورو به آبادی است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 2 ).

معنی کلمه داماش در فرهنگ فارسی

دهی جزئ بلوک خورگام دهستان عمارلو بخش رود بار شهرستان رشت

معنی کلمه داماش در دانشنامه عمومی

داماش (رودبار). داماش از روستاهای ییلاقی جیرنده، بخش عمارلو است. این روستا در حدفاصل جاده رشت به تهران، بین لوشان و بره سر جای گرفته است. مردم داماش تات هستند.
منطقه ای کوهستانی است و در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح آب های آزاد واقع است. این روستا در مختصات جغرافیایی ۴۹ ۴۸ ۳۱شرقی و ۳۶ ۴۵ ۲۰ شمالی قرار گرفته است.
دارای سکونت دائمی است؛ اما در تابستان ها بر جمعیت آن افزوده می شود؛ زیرا در واقع از جمله ییلاق های بخش عمارلو شناخته می شود. دارای ۸۵ مرد و ۷۱ زن با سواد خواندن و نوشتن زبان فارسی می باشد و در کل ۶۲٪ جمعیتش با سوادند. مردم روستای داماش به زبان تاتی سخن می گویند،
کارخانه آب معدنی داماش که توسط کارتل اقتصادی شرکت سرمایه گذاری امیر منصور آریا در این روستا بنیان گذاری شده است. نام این روستا برشماری از شرکت های این کارتل اقتصادی قرار گرفته است. از آن جمله داماش ترابر، کارخانه آب معدنی داماش و باشگاه ورزشی منحل شدهٔ داماش ایرانیان، دفتر مرکزی این کارتل در خیابان انقلاب شهر رشت مرکز استان گیلان واقع است.
معنی کلمه داماش در فرهنگ فارسی
معنی کلمه داماش در دانشنامه عمومی

معنی کلمه داماش در ویکی واژه

اسم خاص

جملاتی از کاربرد کلمه داماش

با مس برای اولین بار در فوتبال کرمان فینالیست جام حذفی ایران شد. زیباترین گل دوران فوتبال او با شوت سی و پنج متری به تراکتورسازی با پیراهن داماش رقم خورد
حسین ابراهیمی (زادهٔ ۱۲ مرداد ۱۳۶۹) بازیکن فوتبال اهل ایران است که در پست هافبک برای باشگاه فوتبال داماش گیلان بازی می‌کند.
ابوذر رحیمی (زاده ۲۶ شهریور ۱۳۶۰ - کردکوی) فوتبالیست سابق ایرانی می‌باشد. او سابقهٔ بازی در تیم‌های شموشک نوشهر، فولاد، راه‌آهن و داماش گیلان را در کارنامه دارد.
وی از هفته هفتم تا پایان نیم فصل لیگ برتر ۹۱–۹۰ سرمربی داماش رشت بود، در دوران سرمربی‌گری تیم داماش گیلان در نیم فصل پس از کسب رتبه هفتمی در لیگ برتر ۹۱–۹۰ و حذف تیم داماش گیلان از گردونه رقابتهای جام حذفی با شکست مقابل تیم شاهین بوشهر به علت مشکلات مالی و نامطلوب بودن نتیجهٔ استخاره از همراهی با تیم استعفا داد.
او فوتبال خود را از تیمهای نوجوانان و جوانان پگاه گیلان آغاز کرد و در هفده سالگی فرصت بازی با تیم پگاه گیلان در لیگ برتر را به دست آورد سپس به تیم داماش گیلان منتقل شد و برای سربازی به تیم نظامی ملوان رفت و پس از سربازی به داماش برگشت. وی در سال ۲۰۰۸، به تیم ملی فوتبال ایران دعوت شد و در بازیهای غرب آسیا حضور پیدا کرد که این بازیها با قهرمانی ایران به پایان رسید. وی سابقه حضور در تیم‌های نفت تهران و فولاد خوزستان را نیز در کارنامه دارد. او در سال ۹۶ به سپیدرود رشت پیوست.
او فوتبال خود را از تیم‌های پایه سپیدرود رشت آغاز کرد و پس از بازی در تیم بزرگسالان سپیدرود به تیم داماش گیلان پیوست. آبشک در سال نود و دو با داماش به نیمه نهایی جام حذفی رسید.
روستای آینه‌ده دو کیلومتر بعد از شهر جیرنده و در کیلومتر ۷ روستای داماش جای دارد.
برهانی بعد از خداحافظی از بازیگری به مربیگری روی آورد و سابقه مربیگری در تیم‌های داماش تهران، جوانان استقلال و شهرداری بندرعباس را دارد.
عکاشه در تاریخ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ و در هفته آخر جام آزادگان موفق شد گل صعود آلومینیوم اراک به لیگ برتر را در مقابل داماش گیلان به ثمر برساند؛ تا شهر اراک برای نخستین بار در تاریخ صاحب نماینده در لیگ برتر فوتبال ایران شود.
از زمانی که تصمیم گرفت ورزش را به‌طور جدی شروع کند، گام اول را با حضور در باشگاه‌های اسلامشهر برداشت. او از ۱۶ سالگی حضور در تیم ملی والیبال نوجوانان ایران را تجربه کرد. از آن به بعد در رده‌های مختلف سنی به تیم ملی والیبال ایران دعوت شد. او سابقه بازی در تیم‌های باشگاهی اتکا، پرسپولیس، داماش گیلان و پیکان تهران را دارد.