داستانسرا

معنی کلمه داستانسرا در لغت نامه دهخدا

داستان سرا. [ س َ ]( نف مرکب ) داستان سرای. سامر. قصه گوی. افسانه سرای.

معنی کلمه داستانسرا در فرهنگ عمید

۱. کسی که داستان بگوید یا بنویسد، داستان گو، قصه گو.
۲. افسانه سرای.

معنی کلمه داستانسرا در فرهنگ فارسی

داستان گو، افسانه سرا، قصه گو، کسی که داستان گوید

جملاتی از کاربرد کلمه داستانسرا

او شاگرد اولیاقلی یگانه بوده و از «قدیمی‌ترین نوازنده و اصیل‌ترین نوازندهٔ بخشی» در سبک شهرستان درگز بود. او از معدود نوازندگانی بود که با تار ابریشم می‌نواخت که صدایی بم‌تر از دوتار سیمی دارد و رنگ و صوت آن متفاوت است. آی محمد یوسفی بیش از شصت سال به شیوهٔ بخشی‌های شمال خراسان می‌خواند و دوتار می‌نواخت و در زمینهٔ داستانسرایی و نقل افسانه‌ها و آیین‌های قومی و منطقه‌ای فعالیت داشت.فرزندان او فردین، مجتبی، عارف و نیز سعید طهرانی زاده و امیرپاشا آذری از شاگردان او هستند.
ایران از دیدگاه دیرینگی، باورها و آیین‌های کهنی دارد و از همین رو دارای باورهای مردمی سرشار است. افسانه‌سرایی و داستانسرایی از آیینهای دیرباز ایرانیان شمرده می‌شود. گرچه نوشتارها دراین باره بسیار است ولی ردپای این گونه داستان‌ها را بیشتر باید درمیان روستاییان ایران و نانوشته‌ها_ ویژگی بنیادی فولکلور_ جست.
بدین ترتیب تاریخ ارمنیان آگاتانگغوس به ویژه بخش اول آن دارای محتوای هنری داستانسرا است. با این حال اثر آگاتانگغوس منبع با ارزشی برای مطالعه وقایع برخی دوره‌های تاریخ ملت ارمنی بشمار می‌رود. اطلاعات بسیار ارزشمندی در مورد روابط اجتماعی فئودالی قدیمی ارمنی، بت‌پرستی و روش زندگی در آن زمان در این کتاب وجود دارد.
باکمن کتابی دربارهٔ هرمان ووک نوشت با عنوان هرمن ووک داستانسرایی با عنوان تاریخ‌نگار اجتماعی. کارهای دیگر او عبارتند از: آن وزارت خارجه دیگر، یوری اندروپوف: چالش جدیدی برای غرب (نویسنده مشترک) ،۹ دروغ دربارهٔ آمریکا، اساطیر ضد آمریکایی: علل و عواقب آنها، و مستند جنگ سرد سی ان ان :مسائل و اختلاف نظرها.
داستان‌های مرتبط با آمفیاروس بسیار در زمان‌های قدیم محبوبیت داشتند، به همین جهت افسانه‌های زیادی همراه با جزئیات مختلف در مورد آن وجود دارد. نام آمفیاروس توسط داستانسرای نامدار یونانی هومر و دیگر شاعران باستان همچون آریستوفان، فیدیپیدس، پیندار و همچنین به طور گسترده توسط آیسخولوس که از این اسطوره در اثر تراژدی خود با نام «مخالفان هفت‌گانه تب» الهام گرفته، اشاره شده‌است.
ان‌وای‌پی‌دی پیشینه‌ای طولانی و جنجال‌برانگیز دارد و تا به حال بارها در ادبیات و سینما به آن اشاره شده است. سریال تلویزیونی قانون و نظم یک نمونه از این داستانسرایی می‌باشد.
مطرب داستانسرا کوهه ی کاوس مقام خسرو ضیغم سوار بیشه ی شیرش وطن