خفه شدن

معنی کلمه خفه شدن در ویکی واژه

affogare

جملاتی از کاربرد کلمه خفه شدن

غذاهایی که پیچیده‌ترین خفگی را ایجاد می‌کنند، آنهایی هستند که شکل آنها با شکل حلق یا نای سازگار است: هات داگ و سوسیس، موز، غذای بلوکی و غیره خفه شدن در غذاهایی که دهان را خشک می‌کنند راحت تر است (گوشت بیش از حد پخته شده، کیک اسفنجی، پیتزا سرد و غیره)، که به کمک مایعات آشامیدنی یا همراه با پوره یا سس نیاز دارد. همچنین خفه کردن غذاهایی که سخت هستند (گوشت هشت پا یا ماهی، حیوانات بزرگ، برخی از خزندگان و غیره) راحت تر است، ممکن است لازم باشد آنها را همراه با چیزی بخورید که به دندان‌ها کمک می‌کند تا آنها را خرد کنید (مثل یک قرص نان)، یا هر روش مشخصی برای تهیه یا پخت.
از هفتصد تماشاگر کوچک و بزرگ که در سالن سینما رکس آبادان سرگرم تماشای فیلم بودند، در جریان آتش‌سوزی تنها یکصد نفر توانستند خود را از مهلکه نجات دهند و به بیرون فرار کنند و ششصد نفر دیگر در آتش سوختند که از این عده سیصد و هفتاد و هفت نفر تا فردای آنروز جان باختند. بیشتر کسانی که در این فاجعه جان دادند یا زیر دست و پا ماندند و بر اثر دودزدگی خفه شدند یا درمیان شعله‌های آتش سوختند.
یک مورد کاملاً مستند در قرن نوزدهم، مورد تئودور روزولت جوان (۱۸۵۸–۱۹۱۹) بود. در آن زمان هیچ درمان مؤثری وجود نداشت. وضعیت بد سلامت روزولت در دوران جوانی تا حد زیادی به آسم او نسبت داده می‌شود. او دچار حملات مکرر آسم شبانه شده و احساس می‌کرد در حال خفه شدن است که باعث وحشت پسر و والدینش می‌شد.
احمد سوراجی (۱۰ ژانویه ۱۹۴۹ – ۱۰ ژوئیه ۲۰۰۸)، نام‌های مستعار نصیب کلوانگ و داتوک مارینگی ، قاتل زنجیره‌ای اندونزیایی بود که به قتل ۴۲ دختر و زن بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۷ اعتراف کرد. قربانیان سوراجی که بین 11 تا 30 سال سن داشتند، پس از دفن شدن در زمین تا کمر به عنوان بخشی از یک مراسم خفه شدند. او قربانیان خود را در مزرعه نیشکر در نزدیکی خانه‌اش دفن می‌کرد و سرهایشان رو به خانه‌اش بود، که به اعتقاد او قدرت بیشتری به او می‌داد.
اسب پس از یک سال به پایتخت بازمی‌گشت و در مدت یک ماه باید قربانی می‌شد. پیش از قربانی شدن اسب شاه باید تعمید می‌شد و با اسب که به همراه سه اسب دیگر به گردونه‌ای بسته می‌شد در یک آب حمام می‌کرد. پس از آن اسب به آتشکده برده می‌شد و تعداد دیگری از دام‌ها (در یک روایت ۶۰۹ حیوان دیگر) با او در آتشکده بسته می‌شدند و در نهایت اسب با خفه شدن قربانی می‌شد.
صدمات خفه شدن آلت تناسلی که نیاز به مراقبت پزشکی دارند نادر هستند: از اولین گزارش آنها در سال ۱۷۵۵، تقریباً ۶۰ تا ۱۲۰ مورد بوده‌است. اگرچه معمولاً حاد است، اما درمان موارد خفگی مزمن و موارد حاد تا یک ماه گزارش شده‌است.
به دنبال زلزله ویرانگر زمین‌لرزه بزرگ کانتو در اوایل سپتامبر ۱۹۲۳، مقامات ژاپنی در هرج و مرج بعدی مخالفان و کره ای‌ها را در قتل‌عام کانتو قتل‌عام کردند. ایتو نوئه، اوسوگی و برادرزاده اش در شانزدهم سپتامبر دستگیر شدند. به گفته هارومی ستواوچی، نویسنده و فعال، آماکوسا ماساهیکو و برادرزاده ۶ ساله او دستگیر و مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و توسط جوخه پلیس نظامی به رهبری ستوان آماکوسا ماساهیکو در چاه متروکه انداخته شدند. به گفته پاتریشیا مورلی، محقق ادبی، ایتو و آماکوسا در سلول‌های خود خفه شدند.