حیدر لطیفیان

معنی کلمه حیدر لطیفیان در ویکی واژه

حیدر لطیفیان (جمع حیدر لطیفیان‌ها)
# حیدرقلی لطیفیان (۱۲۵۸– ۲۵ دی ۱۲۹۴ خورشیدی) شناخته شده با حیدر لطیفیان، از هواداران مشروطه و از حامیان حزب اجتماعیون عامیون (سوسیال دموکرات ایران) و فرمانده نبرد رباط کریم بوده‌است. او در زمان تسخیر تهران توسط نیروی زمینی امپراتوری روسیه تزاری در جنگ جهانی اول علیه دولت مهاجر مشروطه (کمیته دفاع ملی)، به ساماندهی نیروهای مقاومت مردمی پرداخت.

جملاتی از کاربرد کلمه حیدر لطیفیان

در زمان سلطنت او نبردها و جنبش های مهمی در برابر اشغال ایران در جنگ جهانی اول همانند نبرد رباط‌کریم (به رهبری حیدر لطیفیان)، جنبش تنگستانی ها (به رهبری رئیسعلی دلواری)، جنبش جنگل (به رهبری میرزا کوچک خان) و... اتفاق افتاد تا در برابر نفوذ روس ها و انگلیس ها مقاومت کنند.
از هم زمانی های مهم اتفاقات در ایران با اربعین، مقاومت مردمی ایران در سال ۱۳۳۴ قمری در طی نبرد رباط‌کریم به فرماندهی حیدر لطیفیان در جریان اشغال ایران در جنگ جهانی اول توسط نیروی زمینی ارتش امپراتوری روسیه تزاری بود.
روسیه در طول جنگ جهانی اول چه به طور مستقیم و چه به طور غیر مستقیم دست به کشتار وسیعی از ایرانیان زد. از کشتارهای مستقیم که در طی آن دست کم ۷۰ نفر ایرانی کشته شدند، در نبرد رباط‌کریم بود که تعدادی از نیروهای مردمی به فرماندهی حیدر لطیفیان برای محافظت و جلوگیری از فروپاشی ایران، مقاومت کردند. از حادثه های غیر مستقیم که ایرانیان زیادی به واسطه روس ها کشته شدند، قحطی ۱۲۹۸–۱۲۹۶ ایران است که تخمین زده می شود میلیون ها نفر در طی آن جان خود را از دست دادند.