جامعه اطلاعاتی
جملاتی از کاربرد کلمه جامعه اطلاعاتی
اجلاس بعدی سران دربارهٔ جامعه اطلاعاتی در سال ۲۰۱۵ خواهد بود.
هماکنون ۸۰٪ از بودجه جامعه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا به آژانس اطلاعات دفاعی اختصاص دارد.
وبستر، فرانک، نظریههای جامعه اطلاعاتی، ترجمه اسماعیل قدیمی، تهران، قصیده سرا، ۱۳۸۰.
طی دو دهه گذشته، بحثهای منطقه ای متعددی در اروپا، آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا به منظور ایجاد یک کد اخلاقی جهانی برای جامعه اطلاعاتی صورت گرفتهاست.
گیدنز همچنین درانتقاد از معتقدین به جامعه اطلاعاتی میگوید:جوامع مدرن از آغاز تشکیلشان جامعه اطلاعاتی بودهاند. تنها تفاوت این است که ما امروز در عصر مدرنیته عالی (متعالی) به سرمی بریم و تزهای نیروی محرکه سرمایهداری مارکس، صنعتگرایی دورکیم وخردگرایی وبر نمیتوانند به لحاظ نظری شرایط امروزی ما را توضیح دهند.
«زیرساختی جهانی برای جامعه اطلاعاتی که بر اساس فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی دارای قابلیت تعاملپذیری ایجاد شده و رو به رشد از طریق اتصال (فیزیکی و مجازی) اشیاء خدمات پیشرفتهای را ممکن میسازد.»
ارتباطات پستمدرن برای توصیف قالب ارتباطات و پیام رسانی، سبکها، راهنماها، فناوریها و رسانههای بکار رفته در دنیای پسامدرنیستی استفاده میشود. به دلیل وسایل غیر سنتی آن؛ از ارتباطات پسامدرن نیز به عنوان جامعه اطلاعاتی یاد میشود. با انگیزه دسترسی به مخاطبان تأثیرگذار و حضور در یک بازار تبلیغاتی آشفته، برندها برای ارائه پیام تبلیغاتی خود به روشهای جدید ارتباطی دست مییابند. علاوه بر این، بسیاری از دستاندرکاران بازاریابی عنوان میکنند که برای ایجاد استراتژیهای موفق در بازاریابی در قرن بیست و یکم، «تفکر خلاق تر متصل به رویکردی یکپارچه برای کلیه فعالیتهای ارتباطی مورد نیاز است».
یکی از موضوعات اصلی در تهیه یک کد جهانی برای اخلاق رسانه ای، دشواری یافتن نقطه مشترک بین اصول اخلاقی از یک فرهنگ به فرهنگ دیگر است. هدف از این اجلاس ایجاد بحث در مورد بعد اخلاقی جامعه اطلاعاتی جهانی بود. کنگرههای اطلاعات اخلاقی یونسکو سپس در سال ۱۹۹۸ و ۲۰۰۰ برگزار شد، جایی که متخصصانی از طیف گستردهای از محیطهای آموزشی، علمی و فرهنگی به ابعاد اخلاقی رسانهها و اطلاعات جهانی پرداختند.