تیمارستان

تیمارستان

معنی کلمه تیمارستان در لغت نامه دهخدا

تیمارستان. [ رِ] ( اِ مرکب ) جائی که دیوانگان را نگهداری و مداوا کنند. دارالمجانین. ( فرهنگ فارسی معین ). دارالشفاء. ( زمخشری از یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). فرهنگستان ایران این کلمه را بجای دارالمجانین اختیار نموده است و آن جائی است که دیوانگان را در آنجا پرستاری و درمان می کنند. رجوع به واژه های نو فرهنگستان ایران شود.
تیمارستان. [ ت َ رِ ] ( اِخ ) شهری است در فارس از ناحیه اُرد. ( از معجم البلدان ) ( مراصدالاطلاع ).

معنی کلمه تیمارستان در فرهنگ معین

(رِ ) (اِمر. ) جای نگهداری و مداوای دیوانگان .

معنی کلمه تیمارستان در فرهنگ عمید

جایی که بیماران روانی را پرستاری و معالجه می کنند، دارالمجانین، دیوانه خانه.

معنی کلمه تیمارستان در فرهنگ فارسی

دیوانه خانه، جایی که دیوانگان رادرمان کنند
( اسم ) جایی که دیوانگان را نگهداری و مداوا کنند دارالمجانین .
شهریست در فارس

معنی کلمه تیمارستان در دانشنامه عمومی

تیمارستان (فیلم ۲۰۱۴). تیمارستان ( به انگلیسی: Asylum ) یک فیلم کمدی ترسناک آمریکایی محصول سال ۲۰۱۴ به کارگردانی تادور چپکانوف است. این فیلم در تاریخ ۴ آوریل ۲۰۱۴ به صورت فیلم ویدئویی روی دی وی دی در ژاپن و در ۲ ژوئن ۲۰۱۵ در ایالات متحده منتشر شد.

معنی کلمه تیمارستان در ویکی واژه

manicomio
جای نگهداری و مداوای دیوانگان.

جملاتی از کاربرد کلمه تیمارستان

از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به گامبیت، دابلیو.ئی.، نزول قسمت ۲، مهلت یک ساله، حادثه تیمارستان، پوآرو، کملوت، ژو، هیومنز و تفنگدارها اشاره کرد.
رادیو چهرازی نام مجموعه پادکستی فارسی می‌باشد که با الهام از تیمارستان منسوب به این پزشک ایرانی، ساخته شده است.
ماده ۵۳ - به هنگام فیلمبرداری یا تصویر برداری در ادارات، موسسات و سازمان‌هائی که قبلاً از مسئولان ذی صلاح آنها اجازه لازم اخذ شده است اخذ رضایت کارمندان آنجا افرادی که درآنجا تردد می‌کنند و به نحو اتفاقی و جزئی در معرض فیلمبرداری قرار می‌گیرند ضروری نیست، مگر آنکه مکان مذکور در زمره مکان‌های عرفاً حساس مثل بیمارستان‌ها، زندانی‌ها، کلانتری‌ها و تیمارستان باشد که در این صورت کسب رضایت افراد مذکور یا اولیاء و سرپرستان قانونی آنها لازم است.
وی در زمان حیاتش مسئولیت‌های بیشماری را بر عهده داشت که از میان آن‌ها می‌توان به پزشکی قانونی، ریاست تیمارستان تهران، استاد کرسی بیماری‌های اعصاب، ریاست بخش اعصاب بیمارستان پهلوی، ریاست انجمن اعصاب و روان ایران در سال ۱۳۲۲، دبیر انجمن مبارزه با تریاک و الکل در سال ۱۳۲۲، نائب رئیس کنگره فدراسیون جهانی سلامت فکر در لندن در سال ۱۳۲۷، عضو افتخاری آکادمی اعصاب آمریکا در سال ۱۳۳۵، رئیس انجمن نوروفیزیولوژی ایران، بازرس فنی دانشکده پزشکی و چندین مسئولیت علمی و تخصص دیگر اشاره کرد.
از این قبیل نوشته‌های این پزشک ارجمند که رسالات پزشکی خویش را به زبان فارسی تدوین کرده، چنین برمی آید که وی، اساساً یکی از نخستین ادیبان و نویسندگان ایرانی بوده‌است که در قرن ششم از کلمات فارسی مارستان یا مارستانات، به جای لغت دارالشفاء که عربی است،استفاده کرده و بعدها همین کلمات در کلام فارسی زبانان و پارسی گویان اعصار بعد، جهت توصیف مراکز درمانی (همچون بیمارستان و تیمارستان)، پذیرفته و به کار برده شده‌اند.
فیلم دربارهٔ مردی است که در آستانه رفتن به تیمارستان زندگی اش تغییر می‌کند. آفرینش بین دو سطح روایت بسیار متفاوت از زندگی یک زوج میباشد. این زوج وضعیت مالی مناسبی ندارند به گونه ای که هم درگیر اجاره عقب افتاده خانه خود هستند و هم مرد سگی را که به امانت دستش بوده است گم کرده است. پدر پسر در تیمارستان بستری میباشد و این زوج متوجه میشوند که برای کارهای تحقیقاتی روانشانسی به بیماران پول داده میشود. این دو خود را روانی جا زده و برای بدست آوردن پول خود را وارد تحقیقات میکنند.
. . . جابه‌جایی صحنهٔ نبرد با تیمارستان، ایده‌ای بود که از «ماراساد» گرفته بودم و جایه‌جایی بازیگران نقش «آرش» مدیون جابه‌جایی آرش ستوربان با آرش کمانگیر اسطوره‌ای در برخوانی بیضایی است. . . . چیزی از این برخوانی به جز یکی دو جمله حذف نشده و چیزی هم جز یکی دو جمله اضافه نشده‌است. نمایش «آرش» در فضای تیمارستانی می‌گذرد که می‌دانیم قرار است تا دو ساعت دیگر تخریب شود و بیمارانش بی‌خانمان شوند. حاصل همهٔ این تلفیق‌ها نمایش «آرش ساد» شد. . . .