توصیه کردن

معنی کلمه توصیه کردن در لغت نامه دهخدا

توصیه کردن. [ ت َ / تُو ی َ / ی ِ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) اندرز و نصیحت کردن. ( ناظم الاطباء ). سفارش کردن. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه توصیه کردن در فرهنگ فارسی

۱ - سفارش کسی را بدیگری کردن . ۲ - اندرز دادن وصیت کردن .

معنی کلمه توصیه کردن در ویکی واژه

consigliare

جملاتی از کاربرد کلمه توصیه کردن

با آغاز جنگ جهانی دوم، در جریان نبرد فرانسه در سال ۱۹۴۰ عملکرد متمایزی در حمله و تسخیر مواضع نیروهای دشمن در جنگل‌های سومو و حفظ آن‌ها در مقابل ضد حملات شدید از خود نشان داد. این عملکرد به گونه‌ای افسران مافوق او را متأثر کرد که نشان‌های درجه ۱ و۲ صلیب آهنین و همچنین صلیب شوالیه صلیب آهنین را به‌طور همزمان برای او توصیه کردند که همگی این نشان‌ها روز ۲۹ سپتامبر سال ۱۹۴۰ به تأیید رسید.
والی فاس مجمعی از فقها فراهم آورد تا با ابن تومرت به مباحثه بنشینند. ابن تومرت که میدان را خالی و فقیهان را از علوم کلامی بی‌بهره دید، موفق شد خودی نشان دهد و در بحث برهمه آنان پیروز شود. فقیهان که جایگاه خود را در خطر می‌دیدند، به والی توصیه کردند که چون حضور ابن تومرت در شهر موجب فساد فکر مردم می‌شود، او را از آن شهر بیرون کند و والی نیز توصیه آنان را پذیرفت. ابن تومرت از فاس به مغیله و از آن‌جا به مکناس یا مکناسه روان شد و پس از عبور از شهرهایی چند، در ۵۱۵ قمری / ۱۱۲۱ میلادی با یاران خود به مراکش رسید.
نبود یک دولت مؤثر سبب شد دو سیاستمدار پرنفوذ، فرانتس فون پاپن و آلفرد هوگنبرگ، به همراه چند صنعت‌گر و تاجر دیگر نامه‌ای به فن هیندنبورگ بنویسند. امضاکنندگان این نامه به او توصیه کردند که آدولف هیتلر را به عنوان رئیس دولتی مستقل از احزاب پارلمان به صدارت منصوب کند. اتفاقی که از نظر آن‌ها می‌توانست باعث «رضایت میلیون‌ها نفر» شود.
پدر و مادر مارتین به او توصیه کردند از ساخت این فیلم خودداری کند.
مقامات مترو که دود را از دوربین مدار بسته دیده بودند، به اپراتور قطار ۱۰۸۰، چویی سانگ‌یئول (هانگول: 최성열)، توصیه کردند که با احتیاط به ایستگاه وارد شود چون آتش‌سوزی وجود دارد. قطار ۱۰۸۰ وارد ایستگاه جانگانگنو شد و تقریباً چهار دقیقه بعد کنار قطار سوزان ۱۰۷۹ متوقف شد. درها فقط برای مدت کوتاهی باز شدند سپس بسته شدند، احتمالاً برای بیرون نگه داشتن دود سمی‌ای که ایستگاه را پر کرده بود. اندکی پس از ورود قطار ۱۰۸۰، یک شناساگر خودکار آتش منبع تغذیهٔ برق هر دو قطار را خاموش کرد و مانع خروج قطار ۱۰۸۰ از ایستگاه شد.