توري
معنی کلمه توري در لغت نامه دهخدا

توري

معنی کلمه توري در لغت نامه دهخدا

توری. ( ص نسبی ) تورانی. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). ترکمان و ترک و مغول. ( ناظم الاطباء ). منسوب به تور ( توران ) :
به گیتی نداند کسی همنبرد
ز رومی و توری و آزادمرد.فردوسی.بر اوی اندر آمد دودیده پر آب
همان زین توری شدش جای خواب.فردوسی.یکی چتر توری برآمد ز دور
گرفته ز هر سو سواران تور.فردوسی.بپوشید جاماسب توری قبای
فرودآمد از کوه بی رهنمای.فردوسی.
توری. ( ص نسبی ، اِ ) منسوب به تور، نوعی پارچه. پارچه لطیف و متخلخل و مشبک که حاجب ماوراء نیست و از آن جامه و پرده و یراق جامه کنند. ( از یادداشتهای مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه توري در فرهنگ فارسی

منسوب به تور . نوعی پارچه پارچه لطیف و متخلخل و مشبک که حاجب ماورائ نیست و از آن جامه و پرده و یراق جامه درست کنند .

معنی کلمه توري در فرهنگ اسم ها

اسم: توری (دختر) (فارسی)
معنی: گیاهی درختچه ای و زینتی از خانواده حنا که گلهای خوشه ای بنفش و تاج گسترده دارد

معنی کلمه توري در فرهنگستان زبان و ادب

{grating} [فیزیک- اپتیک] ← توری پراش

معنی کلمه توري در دانشنامه عمومی

توری (پارچه). توری یا دانتل ( به فرانسوی: Dentelle ) پارچه ای است ظریف از نخ کتان یا ابریشم که به صورت مشبک توسط دستگاه یا با دست بافته شده است. برای بافت آن از نخ کتان، ابریشم، طلا، یا نقره استفاده می شود. اکثر دانتل ها با نخ پنبه بافته شده است، اگر چه کتان و ابریشم هنوز هم در دسترس هستند. توری ممکن است از فیبر الیاف مصنوعی نیز ساخته شود.
علاوه بر تولید صنعتی و بافت با دستگاه توری - دوزی، روش های مختلف دستی مانند سوزن - دوزی، قالب - دوزی، دارحلقه و نواردوزی از روش های متداول دستی است.
توری (سرده). توری ( نام علمی: Lagerstroemia ) نام یک سرده از تیره حناییان است.
توری (کومونه). توری ( به ایتالیایی: Turri ) یک کومونه در ایتالیا است که در استان مدیو کامپیدانو واقع شده است. توری ۹٫۶ کیلومتر مربع مساحت و ۵۰۰ نفر جمعیت دارد و ۱۶۴ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
معنی کلمه توري در فرهنگ فارسی
معنی کلمه توري در فرهنگ اسم ها
معنی کلمه توري در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه توري در دانشنامه عمومی
معنی کلمه توري در دانشنامه آزاد فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه توري

معنی کلمه توري در دانشنامه آزاد فارسی

توری (ریاضیات)(grid)
شبکه۱ ای از دو دسته خط موازی۲، به قسمی که خطوط هر دسته، خطوط دستۀ دیگر را قطع کنند. توری قائم۳ توری ای با دو دسته خط عمود بر هم است و برای رسم نمودار۴ به کار می رود. از توری طول پا۵ برای ترسیم تصاویری دوبعدی از اجسام استفاده می کنند که در آن ها، طول فاصله ها در تصویر با طول های متناظر در جسم تطبیق می کند.networkparallel linesrectangular gridgraph

جملاتی از کاربرد کلمه توري

کلر، فارغ‌التحصیل رشته‌ی روزنامه‌نگاری دانشگاه آکسفورد، به خاطر آن‌که ناچار است خبر جشن تولد سلبریتی‌ها را کار کند به تنگ آمده و دچار فرصتی برای انجام یک کار بزرگ می‌گردد. در همین زمان است که فرصت مصاحبه با دیکتاتوري که ده سال است با هیچ خبرنگاری مصاحبه نکرده، مانند فرشته‌ی شانس در خانه‌ی او را می‌زند. کلر، به عنوان خبرنگار و میسون، به عنوان محافظ او به پایتخت پالدونیا وارد می‌شوند و مورد استقبال ريیس‌جمهور خوان قرار می‌گیرند. قرار است همه‌چیز سهل و ساده باشد و میسون با بیست‌هزار دلار پول آسان به خانه بازگردد. اما در مسیر کاروان اتومبیل‌های ريیس‌جمهور خوان به کاخ ریاست‌جممهوری، گروهی از مخالفان ريیس‌جمهور، نقشه‌ی قتل او را کشیده‌ و بر روی پلی در کمین نشسته‌اند.