تفاله

تفاله

معنی کلمه تفاله در لغت نامه دهخدا

تفاله. [ ت ُ ل َ / ل ِ ] ( اِ مرکب ) از تف ، آب دهان و آله ، ادات نسبت. لفاظه. ثفل. کنجاره هر چیزی. بقیه میوه و امثال آن که آب آن را به کوفتن یا فشردن یا مکیدن و خاییدن گرفته باشند.
جزء بیکاره و بیفایده از هر چیزی. ( ناظم الاطباء ).
- تفاله آهن ؛ ریم آهن. ( ناظم الاطباء ).
- تفاله انگور ؛ چوب و پوست و هسته انگور که پس از خوردن از دهان بیرون اندازند. ( ناظم الاطباء ). آنچه ماند بی آبی ازانگور پس از فشردن در چرخشت و معصره. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ).
- تفاله به ؛ آنچه ماند در دهان بی آبی ، آنگاه که بهی را نیک بخایند و آب آن فروبرند.
- تفاله چغندر ؛ ثفل چغندر. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ).
- تفاله کنجد ؛ تخ کنجد روغن کشیده. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه تفاله در فرهنگ معین

(تُ لِ ) [ ع . ] (اِ. ) باقی ماندة میوه و هر چیز دیگری پس از فشردن و گرفتن آبش .

معنی کلمه تفاله در فرهنگ عمید

باقی ماندۀ چیزی پس از فشردن و گرفتن آب آن: تفالهٴ چغندر، تفالهٴ سیب.

معنی کلمه تفاله در فرهنگ فارسی

باقی مانده چیزی پس ازفشردن وگرفتن آب آن
( اسم )۱-جزو بیکار و بیفایده از هر چیزی. ۲ - باقی ماند. میوه و سبزی فشرده شده که شیره اش راگرفته باشند.یا تفال. آهن ریم . آهن توبال الحدید . یا تفال. انگور.چوب و پوست و هست. انگورکه پس از آب گرفتن یا خوردن میماند .

معنی کلمه تفاله در فرهنگستان زبان و ادب

{bagasse} [کشاورزی-زراعت و اصلاح نباتات] بقایای ساقۀ نیشکر یا چغندر قند یا سورگوم (sorghum ) پس از خرد شدن و استخراج قند آن
{pomace} [علوم و فنّاوری غذا] باقی ماندۀ جامد میوه پس از گرفتن آب آن

معنی کلمه تفاله در دانشنامه عمومی

تفاله (فیلم). تفاله ( انگلیسی: Scum ) یک فیلم درام بریتانیایی به کارگردانی آلن کلارک است که در سال ۱۹۷۹ منتشر شد.
• ری وینستون
• میک فورد
• جولیان فیرت
• جان بلاندل
• فیل دنیلز
• ری بردیس
• جان روگن
• پیتر هاول
• فیلیپ جکسون

معنی کلمه تفاله در ویکی واژه

باقی ماندة میوه و هر چیز دیگری پس از فشردن و گرفتن آبش.

جملاتی از کاربرد کلمه تفاله

تفاله سویا یا سویای فرآوری شده که پسماند کارخانه‌های روغن کشی است دارای آلودگی مواد شیمیایی می‌باشد و مصرف آن برای مبتلایان به بیماری‌های قلبی خطرناک است و باید از مصرف آن خودداری کرد.
برخی از موادی که می‌توانند به عنوان جایگزین در این صنایع استفاده شوند و تکنیک آن در ایران نیز موجود است استفاده از انواع الیاف طبیعی (الیاف نارگیل، الیاف سیسال، تفالهٔ نیشکر، کتان، رامی، شاهدانه، کنف، کاه، چوب و…) برای تقویت کامپوزیت‌های سیمانی) که موضوع جدیدی محسوب نمی‌شود و بیش از دو دهه است که تحقیقات در این زمینه در حال انجام است. در رابطه با این موضوع، تحقیقات و مطالعات متعددی در خصوص تأثیر کاربرد انواع الیاف طبیعی و اصلاح ویژگی‌های آن‌ها بر روی خواص فیزیکی، مکانیکی و دوام کامپوزیت‌های ساخته شده با این نوع الیاف انجام گردیده‌است.
قذافی دربارهٔ تبعیدها در سال ۱۹۸۲ میلادی گفت: این مردم لیبی هستند که مسئول از بین رفتن چنین تفاله‌ای هستند که تصویر لیبی را در خارج از کشور تغییر داده است.
از فیلم‌های تأثیرگذار او می‌توان به فیلم کوتاهِ فیل و تفاله اشاره کرد.
مهدی کوچک‌زاده با خبرنگار آسمان در رستوران مجلس شورای اسلامی درگیر شد و گفت: «قوچانی از سگ مرتضوی هم کمتر است.» او بعداً منتشرکنندگان این خبر را تفاله، شارلاتان، فاسد، دروغ‌پرداز و هتاک خواند.
در آب‌میوه‌هایی که در بازار عرضه می‌شوند، معمولاً فیبر یا تفاله میوه، از آب آن جدا شده؛ هرچند آب پرتقال تازه همراه با تفالهٔ آن نیز در بازار عرضه می‌شود. آب‌میوه گاهی به صورت غلیظ‌شده، گاهی به صورت منجمد عرضه می‌شود که در این صورت مصرف‌کننده باید مقداری آب، به آب‌میوهٔ غلیظ‌شده بیفزاید تا غلظت طبیعی خود را باز یابد.