تصفیه فاضلاب
معنی کلمه تصفیه فاضلاب در دانشنامه عمومی

تصفیه فاضلاب

معنی کلمه تصفیه فاضلاب در دانشنامه عمومی

تصفیه فاضلاب فرایند حذف مواد آلاینده از فاضلاب را تصفیه فاضلاب می گویند. این فاضلاب می تواند یک فاضلاب بهداشتی خانگی یا فاضلاب صنعتی باشد. به منظور انجام تصفیه فاضلاب از روشهای مختلف فیزیکی، شیمیایی یا بیولوژیکی استفاده می شود که به آنها فرآیندهای تصفیه فاضلاب گفته می شود. به کمک این فرآیندها مواد آلاینده موجود در فاضلاب به ترکیبات بی خطر یا کم خطر برای محیط زیست تبدیل می شود. معمولاً یکی از محصولات تصفیه فاضلاب، زباله نیمه جامد است که لجن فاضلاب نامیده می شود که نیازمند تصفیه و تثبیت پیش از دفع به محیط زیست می باشد.
پساب به وسیلهٔ مراکز مسکونی، صنعتی، تجاری و اداری تولید می شود. پساب خانگی شامل زهکشی توالت، حمام، دوش، آشپزخانه و روشویی است. در بیشتر موارد، پساب شامل زبالهٔ مایع صنعتی و تجاری نیز هست. جداسازی پساب خانگی به آب خاکستری و آب سیاه در جوامع پیشرفته رو به افزایش است. از آب خاکستری تصفیه شده می توان برای آبیاری گیاهان یا فلاش توالت استفاده کرد.
ممکن است که آب باران نیز در سامانه فاضلاب وارد شود. چنین سامانه ای را سامانه تصفیه مختلط می نامند. این طراحی در آغاز ساخت سامانه های فاضلاب متداول بود. سامانهٔ مختلط نیاز به تأسیسات بزرگتر و هزینهٔ بیشتر دارد. افزایش ناگهانی جریان ناشی از بارندگی ممکن است باعث پر شدن و سرریز کردن شود. در جوامع شهری از میانهٔ سدهٔ بیستم میلادی، سامانه های جداگانه برای آب باران و فاضلاب ساخته می شود؛ زیرا بارندگی جریان های با دبی مختلف ایجاد می کند که کارایی تصفیه خانهٔ فاضلاب را کاهش می دهد.
در برخی از کشورهای پیشرفته، یک تصفیهٔ اولیه روی پساب صنعتی انجام می شود تا بار آلودگی آن را پیش از مخلوط شدن با فاضلاب خانگی کاهش دهد. این فرایند، تصفیه فاضلاب صنعتی نامیده می شود. پساب صنعتی ممکن است حاوی موادی باشد که با روش های معمول تصفیه، زدوده نشوند. هم چنین یکنواخت نبودن جریان پساب صنعتی به دلیل چرخه های تولید، می تواند تنظیمات تصفیهٔ بیولوژیکی از جمله فرایند لجن فعال را به هم بریزد.
جمع آوری و تصفیهٔ فاضلاب، تابع استانداردها و قواعد محلی و کشوری است.
تصفیهٔ فاضلاب عموماً از سه مرحله تشکیل می شود که تصفیهٔ اولیه، ثانویه و ثالثه نامیده می شوند.
در این سیستم، فاضلاب آشغال گیری و دانه گیری شده پس از عبور از واحد ته نشینی اولیه، وارد واحد هوادهی می شود و پس از آن به منظور جداسازی لخته های بیولوژیکی تشکیل شده، به واحد ته نشینی راه می یابد و بخشی از لجن ته نشین شده به منظور تأمین بیومس سلولی در واحد هوادهی مجدداً به این واحد برگشت داده می شود. این فرایند معمولاً برای فاضلاب های با قدرت کم استفاده می شود و زمان ماند در این سیستم ها معمولاً کوتاه می باشد.
معنی کلمه تصفیه فاضلاب در ویکی واژه

معنی کلمه تصفیه فاضلاب در ویکی واژه

زدودن یا کاستن مواد زیان‏آور از فاضلاب.

جملاتی از کاربرد کلمه تصفیه فاضلاب

علت‌های اصلی آلودگی آب با ترکیبات شیمیایی و دارویی شامل زیرساخت‌های فرسوده، سرریز فاضلاب و رواناب‌های کشاورزی است. افزون بر این هنگامی که فاضلاب به تاسیسات تصفیه فاضلاب راه پیدا می‌کند، بسیاری از آن‌ها هیچ برنامه‌ای برای حذف و زدودن مواد شیمیایی دارویی و داروها ندارند.
خدمات آب و فاضلاب در طراحی شهرها از کلیدی‌ترین مسائل است. این خدمات شامل تأمین آب، تصفیه فاضلاب، و تأسیسات فاضلاب است. یکی از جنبه‌های برنامه‌ریزی شهری این است که در نظر داشته باشیم چگونه این خدمات را به صورت کارآمد و مقرون به صرفه به ساکنین شهری ارائه کنیم.
نمونه دیگری از ضد کف پودری، ضد کف پودری مبتنی بر پلیمر است. این نوع آنتی فوم به گونه ای طراحی شده است که به راحتی در سیستم های مبتنی بر آب پخش می شود و کنترل موثر کف را در کاربردهایی مانند تصفیه فاضلاب و تولید کاغذ ارائه می دهد. فرم پودری این آنتی فوم امکان دوز دقیق و جابجایی آسان را فراهم می کند و آن را به گزینه ای همه کاره برای کاربردهای مختلف صنعتی تبدیل می کند.
آلودگی آبهای زیرزمینی در اثر تخلیه زباله‌های خام، می‌تواند منجر به بیماری‌هایی مانند ضایعات پوستی، اسهال خونی و درماتیت شود. این امر در مکانهایی که دارای زیرساخت‌های محدود تصفیه فاضلاب هستند، یا در جایی که نقص سیستماتیک سیستم دفع فاضلاب در محل وجود دارد، شایع تر است. در کنار عوامل بیماری‌زا و مواد مغذی، فاضلاب‌های تصفیه نشده نیز می‌توانند بار مهمی از فلزات سنگین داشته باشند که ممکن است در سیستم آب‌های زیرزمینی رسوخ کند.
اسید سولفوریک یکی از مواد اصلی در صنایع شیمیایی است. در صنعت ساخت کودهای شیمیایی به‌طور گسترده‌ای از آن استفاده می‌شود. همچنین کاربرد گسترده‌ای در فراوری سنگ‌ها و مواد معدنی، پالایشگاه نفت، تصفیه فاضلاب و سنتز شیمیایی دارد.
در اواسط دهه ۱۹۶۰، هنگامی که دولت فدرال فلوریدا به‌طور فزاینده‌ای درگیر ابتکار عمل برای محافظت از منافع زیست‌محیطی کشور بود، چهار سازمان، حفاظت از محیط زیست این ایالت را به عهده داشتند: «هیئت امنای مربوط به صندوق توسعه ایالت (زمین‌های دولتی شامل سواحل، تالاب‌ها و آب‌های ساکن)، وزارت بهداشت (تصفیه فاضلاب، کیفیت آب آشامیدنی)، اداره منابع طبیعی فلوریدا (پارک‌های ایالتی و مناطق تفریحی) و کمیسیون بازی و ماهیگیری در آب‌های شیرین (شکار و ماهیگیری).»
تاریخ ایجاد شبکه تصفیه فاضلاب در شهر به سال ۱۳۷۳ خورشیدی بازمی‌گردد. سامانه تصفیه فاضلاب شهر دارای ۸۵۳ کیلومتر خط انتقال و شبکه جمع‌آوری اصلی و فرعی و یک تصفیه‌خانه با ظرفیت تصفیه ۷۷ هزار مترمکعب در شبانه‌روز است که حدود ۳۵۵٬۰۰۰ نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.
در اتحادیه اروپا، دستورالعمل تصفیه فاضلاب شهری اجازه می‌دهد تا لجن فاضلاب به زمین پاشیده شود. پیش‌بینی می‌شود این حجم در سال ۲۰۰۵ دو برابر شود و به ۱۸۵۰۰۰ تن مواد جامد خشک برسد. این به دلیل محتوای بالای نیتروژن و فسفات از ویژگی‌های کشاورزی خوبی برخوردار است. در سال ۱۹۹۰/۱۹۹۱، ۱۳٪ وزن مرطوب بر روی ۰٫۱۳٪ از زمین پاشیده شد. با این حال، پیش‌بینی می‌شود که این میزان تا سال ۲۰۰۵، ۱۵ برابر شود. مدافعان می‌گویند نیاز به کنترل این امر است تا میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا وارد جریان آب نشوند و اطمینان حاصل کنند که تجمع فلزات سنگین در لایه بالایی خاک وجود ندارد.
جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب در برنامه‌ریزی شهری همواره مورد توجه بوده است، اما از آنجایی که جمعیت شهرها با سرعت زیادی در حال افزایش است، حفاظت از آب به یک نگرانی تبدیل شده است. بسیاری از برنامه ریزان در حال حاضر در حال بررسی نحوه انجام مناسب تصفیه فاضلاب در محیط‌های شهری به صورت مؤثر و کارآمد هستند.
آنتی فوم های پودری مواد جامد و پودری هستند که برای کنترل تشکیل کف در فرآیندهای مختلف صنعتی استفاده می شوند. این ضد کف های پودری به گونه ای طراحی شده اند که به راحتی در سیستم های مایع پراکنده شوند و وسیله ای موثر برای کنترل کف فراهم می کنند. آنها معمولاً در کاربردهایی مانند تصفیه فاضلاب، تولید غذا و نوشیدنی، تولید دارو و فرآوری شیمیایی استفاده می شوند.