تصفیه آب
معنی کلمه تصفیه آب در دانشنامه عمومی

تصفیه آب

معنی کلمه تصفیه آب در دانشنامه عمومی

تصفیه آب. تصفیه آب ( به انگلیسی: Water Treatment ) ، هر فرآیندی است که کیفیت آب را بهبود می بخشد تا آن را برای یک هدف خاص مناسب تر سازد. هدف استفادهٔ نهایی ممکن است نوشیدن، تأمین آب صنعتی، آبیاری، نگهداری جریان رودخانه، تفریح با آب یا بسیاری از کاربردهای دیگر، از جمله بازگرداندن به صورت امن به محیط زیست باشد. تصفیهٔ آب آلاینده ها و اجزای نامطلوب را حذف می کند یا غلظت آن ها را کاهش می دهد، به طوری که آب برای استفاده مورد نظر مناسب می شود.
تصفیهٔ برای تولید آب آشامیدنی شامل حذف آلاینده ها از آب ورودی برای تولید آبی است که به اندازهٔ کافی برای مصرف انسان بدون خطر کوتاه مدت یا بلندمدت بر سلامتی انسان باشد. موادی که در طول فرایند تصفیهٔ آب آشامیدنی حذف می شوند عبارتند از: جامدات معلق، باکتری ها، جلبکها، ویروس ها، قارچها و مواد معدنی مانند آهن و منگنز.
فرایندهای مربوط به حذف آلاینده ها شامل فرایندهای فیزیکی مانند ته نشینی و فیلتراسیون، فرایندهای شیمیایی مانند ضد عفونی و انعقاد و فرایندهای بیولوژیکی مانند فیلتر کردن آهسته شن و ماسه است.
برای اطمینان از کیفیت آب، افزون بر تصفیه، مسائل مربوط به نقل و انتقال و آبرسانی نیز مدنظر قرار گرفته می شود. به همین دلیل، روش معمول برای جلوگیری از آلودگی باکتریایی در طول مرحلهٔ توزیع، نگهداشتن مواد ضدعفونی کننده در آب تصفیه شده است.
تصفیه آب خانگی چیست؟ نحوه عملکرد آن چگونه است ؟ چند فیلتر دارد و این فیلترها چگونه عمل میکنند؟ این سوالات و بسیاری از سوالات مشابه عموما قبل از خرید دستگاه تصفیه آب خانگی پرسیده می شود یا در ذهن شما وجود دارد. پاسخ به این سوالات و دغدغه هایی که دارید، اهمیت زیادی دارد. باید حتما قبل از خرید تصفیه آب خانگی، اطلاعات خود را در مورد این دستگاه بسیار کاربردی و مهم بیشتر کنید. تنوع انواع دستگاه های تصفیه در تجهیزات و امکاناتی است که دارند. به همین علت، دانش شما نسبت به ویژگی های این دستگاه ها می تواند به خرید بهتر و هوشمندانه تر کمک کند. امروزه به دلیل زندگی در شهرهای صنعتی ، سلامتی انسان به خطر افتاده است و این موضوع بدین علت است که آب های زیرزمینی آلوده شده اند و مرغوبیت و کیفیت آب آشامیدنی شهری رو به کاهش است.
کمبود بارش نیز خود دلیلی برای کاهش کیفیت آب آشامیدنی است؛ تا جایی که در بسیاری از شهرها حتی آب تصفیه شده درون لوله ها نیز اصلا قابل شرب نیست! به همین علت است که توجه به تصفیه مجدد آب حتی در شهرهای کوچک و بزرگی که به نظر می رسد مشکل آب ندارند نیز حیاتی و مهم است.
معنی کلمه تصفیه آب در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه تصفیه آب در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه تصفیه آب

معنی کلمه تصفیه آب در دانشنامه آزاد فارسی

تصفیه آب. تصفیۀ آب
رجوع شود به:آب آشامیدنی

معنی کلمه تصفیه آب در ویکی واژه

حذف مواد ناخواسته از آب.

جملاتی از کاربرد کلمه تصفیه آب

از امکانات این روستا می توان به آموزشگاه ابتدایی،زمین چمن مصنوعی، فروشگاه های سوپرمارکت،تعمیر گاه های موتور سیکلت و خودرو، جوشکاری، فروشگاه های لباس، خرازی ها، نانوایی، کافی شاپ،خانه بهداشت،فست فود،تصفیه آب،کافی نت و... اشاره کرد.
استفاده مجدد تصدیق نشده یا برنامه‌ریزی نشده آب شرب عملاً زمانی اتفاق می‌افتد که آبگیر منابع آب خام را از تخلیه پساب آب تصفیه شده از دستگاه‌های تصفیه آب فاضلاب/دستگاه‌های احیای آب یا سیستم‌های بازیابی آب، می‌گیرد. برای مثال اگر شما در پایین دست جامعه‌ای زندگی کنید، آب استفاده شده آن جامعه (آب فاضلاب تصفیه شده) دوباره به رودخانه یا جریان برمیگردد و در پایین دست رودخانه به جامعه شما تحویل داده می‌شود و قسمتی از منبع آب شرب شما می‌شود.
اسمز معکوس روشی برای تصفیه آب دریا یا آب معمولی است که از یک غشای نیمه تراوا استفاده می‌کند که از طریق آن می‌توان نوعی فیلتراسیون آب را انجام داد. در فرایند اسمز، اما برخلاف فیلتراسیون، فشار خاصی برای غلبه بر فشار اسمزی ایجاد می‌شود و این مرحله در پایان به آب تصفیه شده اجازه می‌دهد.
برای جلوگیری از آلودگی میکروبیولوژیکی، سایر مراحل تصفیه در سیستم‌های آب شیرین کن به روش اسمز معکوس گنجانده شده‌است، زیرا برخی از باکتری‌ها قادر به عبور از غشاها یا نشت‌های کوچکی هستند که ممکن است وجود داشته باشد. اما در اروپا تصفیه آب‌های معدنی با اسمز معکوس طبق قانون مجاز نیست.
در نتیجه فروپاشی و انحلال شرکت اصلی، الکترولوکس حق وحقوق برند را در سال 2005 به دست آورد و نام آن نیز به شرکت های مختلف مجوز داده شده است. این مجوز شامل بسیاری از محصولات مشابهی است که قبلاً تولید می کرد، مانند دستگاه های راهکارهای توان انرژی[41] دستگاه های مخابراتی(تلفن و تلفن همراه)، اتوماسیون، لوازم جانبی خودرو، لوازم خانگی، ابزار برقی، پروژکتور، تجهیزات و لوازم چاپ، دستگاه های تصفیه آب، و دستگاه های مراقبت شخصی تحت نام تجاری جنرال الکتریک.[24]
آب‌بازسانان بی‌دندان اما در دهان خود به جای دندان، صفحه‌های شانه‌ای دارند که وظیفه تصفیه آب و به دام انداختن جانداران ریزی همچون کریل‌ها را بر عهده دارند. این صفحات از جنس کراتین ساخته شده‌اند؛ همان ماده‌ای که تشکیل دهنده ناخن‌های آدمی است. همهٔ بی‌دندان‌ها اما از پلانکتون‌ها تغذیه نمی‌کنند و نهنگ‌هایی همچون نهنگ گوژپشت از ماهی‌های کوچکی چون ساردین و شاه‌ماهی تغذیه می‌کنند. غذای اصلی نهنگ خاکستری نیز سخت‌پوستان ریز اعماق آب‌ها است.
در صنعت برای تولید مواد پلی‌اکریل‌آمید بکار می‌رود (۲). پلی‌اکریل‌آمید یکی از مواد پاک‌کننده ای است که برای تسهیل تصفیه آب آشامیدنی و حذف مواد زاید آن بکار می‌رود (۲). از پلی آکریلامید در تهیه چسب، کاغذ، پلاستیک‌ها و مواد آرایشی نیز استفاده می‌شود (۲، ۳). مواد پلی آکریلامید دارای مقدار بسیار کمی از آکریلامید هستند (۲). آکریلامید در دود سیگار نیز وجود دارد و استعمال سیگار به‌طور قابل توجهی باعث مواجهه با آکریلامید می‌شود.
در تصفیه آب و فاضلاب مصرف می‌شود. در صنایع دباغی، نساجی، عکاسی و کاغذسازی هم استفاده می‌گردد. برای تهیه بیکینگ پودر و افزایش ماندگاری میوه و سبزی هم کاربرد دارد.
آئروگرافیت توسط دانشمندان موادشناسی از دانشگاه کیل و دانشگاه فناوری هامبورگ ساخته شده‌است. این ماده می‌تواند برای ساختن باتری‌های لیتیوم بسیار سبک، لباس‌های ضد آب، رایانه‌های سبکتر، تصفیه آب و هوا و حفاظ ماهواره‌ها کاربرد داشته باشد.
به دستور نادرشاه 366 حوض به تعداد روزهای سال با احتساب یک روز کبیسه در روستای خشت ساخته شد که برای هدایت آب به داخل آن‌ها راه‌آب‌هایی در تقاط مختلف ارتفاعات با سنگ و خشت و ساروج ایجاد و آب باران و برف به سوی این حوض‌ها هدایت می‌شد. در مسیر انتقال آب به حوضچه‌ها با قرار دادن خار و خاشاک و احداث حوضچه‌های کوچک با کم کردن سرعت آب یک سیستم تصفیه آب اجرا گردیده بود.