تشکیل پیوند

معنی کلمه تشکیل پیوند در فرهنگستان زبان و ادب

{bonding} [شیمی، مهندسی بسپار] اتصال اتم ها به هم برای تشکیل مولکول یا نمک بلورین

معنی کلمه تشکیل پیوند در ویکی واژه

اتصال اتم‌ها به هم برای تشکیل مولکول یا نمک بلورین.

جملاتی از کاربرد کلمه تشکیل پیوند

در انسان و بونوبوها، تخمک گذاری ماده آشکارا نیست و زن و مرد به‌طور معمول از اینکه شریکشان بارور است یا خیر، آگاه نمی‌شوند. یکی از دلایل احتمالی این ویژگی بیولوژیکی متمایز ممکن است تشکیل پیوندهای عاطفی قوی بین شرکای جنسی باشد که برای تعاملات اجتماعی لازم هستند، در مورد انسانها، رابطه طولانی مدت جایگزین رابطه جنسی سریع با هدف تولید مثلِ صرف است.
تفاوت بین یک پلیمر معمولی و یک آکواملت در توانایی آکواملت برای جامد شدن در پاسخ به تنش در دمای محیط نشان داده می‌شود. این زمانی اتفاق می افتد که تنش اعمال شده برای جدا کردن آب نزدیک به پروتئین از پروتئین کافی باشد و نانوکامپوزیت را تجزیه کند. این منجر به تغییرات ساختاری پروتئین و افزایش احتمال تشکیل پیوند هیدروژنی بین زنجیره های پروتئینی و انجماد بعدی می شود. ساختارهای چند مقیاسی، به عنوان مثال، فوم ها نتیجه ترکیبی از میدان های تنش جهت دار و ویژگی های خودآرایی آکواملت هستند.
آراِن‌اِی های ویژه‌ای می‌توانند واکنش‌های شیمیایی، مانند بریدن و بستن دیگر مولکول‌های آراِن‌اِی، را انجام دهند و تشکیل پیوند پپتیدی را در ریبوزوم آسان کنند، این آراِن‌اِی ها به آران‌ای ریبوزومی مشهورند.
کربین، در فناوری نانو به طرز قابل ملاحظه ای مورد توجه است و مدول یانگ آن ۷۰۰۱۳۲۷۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰♠۳۲٫۷ تراپاسکال است؛ حدود ۴۰ برابر الماس. این ماده در فضای بین ستاره ای نیز مشاهده شده‌است. با این حال، اخیراً وجود آن در فازهای متراکم مورد بحث است؛ چرا که چنین زنجیرهایی اگر به هم برسند، با آزاد کردن گرما (و شاید انفجار) با هم تشکیل پیوند می‌دهند.
اتانول، مایعی قابل احتراق و بی‌رنگ بوده، یکی از انواع الکل‌های موجود در نوشابه‌های الکلی است. گرانروی آن، مانند آب است و بوی نسبتاً تندی دارد. در صنعت به عنوان حلال و ماده واسطه شیمیایی برای تولید بیشتر ترکیبات آلی استفاده می‌شود. به دلیل تشکیل پیوند هیدروژنی با هر نسبتی در آب حل می‌شود. اتانول در مقایسه با ترکیبات آلی که وزن مولکولی یکسانی با آن دارند، نقطه جوش بالاتری دارد.